داکتاپمجله سلامت و پزشکیبهترین درمان‌های خانگی برای آفتاب‎ سوختگی
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
بهترین درمان‌های خانگی برای آفتاب‎ سوختگی

 

همه راه‎ حل را می‎دانند : برای جلوگیری از آفتاب ‌سوختگی هنگام آفتاب گرفتن باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم اگر می ‎خواهیم پوستی سالم و جوان داشته باشیم و از همه مهم‎تر اینکه از خطر ابتلا به انواع سرطان پوست مانند ملانوما پیشگیری کنیم.

اما با این‎ وجود موقع استفاده از کرم شاید متوجه نشویم که نقطه‎ای از بدن را نادیده گرفته‌ایم؛ یا کرم ضد آفتاب ما منقضی شده است یا کلاه‎ مان به آن اندازه‎ای که تصور می‎کردیم به خوبی از ما محافظت نمی ‎کند. با وجود تمام تلاش‎هایی که کرده‎ایم باز ممکن است با رنگ‎ پوستی به سرخی خرچنگ و در واقع آفتاب ‎سوختگی مواجه شویم و خب آفتاب‎ سوختگی می‎تواند بسیار دردناک باشد و ایجاد خارش کند.

وقتی احساس سوختگی کردیم دیگر هیچ کاری نیست که بتوانیم برای از بین بردن آسیب طولانی مدت اشعه فرابنفش خورشید بر روی پوست‎مان انجام دهیم. با این‎ وجود پزشکان متخصص پوست معتقد هستند که مراحلی برای تعدیل آفتاب‎سوختگی و کم‎ کردن درد و آسیب‎هایش  وجود دارد. اگر با آفتاب سوختگی مواجه شده اید میتوانید از متخصصین پوست، مو و زیبایی داکتاپ مشاوره آنلاین بگیرید یا حضوری مراجعه کنید. اگرچه پیش‎گیری کلید اصلی حفظ سلامت در آفتاب‎سوختگی است؛    اما روش‎های درمانی خانگی‎ای وجود دارد که می‎تواند به بهبودی سریع‎ تر کمک کند. می‎توانیم پوست‏مان را به سمت بهبودی سوق دهیم، حرارت و درد در قسمت‎های قرمز شده را کاهش دهیم و یک درس همیشگی را یاد بگیریم: هیچوقت نباید کرم ضد آفتاب را فراموش کنیم؛ موثرترین روش درمانی برای ترمیم آفتاب سوختگی!

 

برای آفتاب سوختگی چی خوبه

 

افتاب سوختگی


حمام تسکین‎دهنده آفتاب‎سوختگی 

از صابون اجتناب کنید


بعد از یک روز طولانی در زیر آفتاب احتمالا اولین چیزی که دوست دارید، شستشوی خودتان با صابون است؛ اما باید پیش‎از آنکه تمام سطح بدن‌ مان را با صابون یا کف بپوشانیم، بیشتر فکر کنیم. خوابیدن در یک وان پر از کف یا استفاده کردن از صابون برای شستشوی بدن می‎ تواند پوست آفتاب ‎سوخته را تحریک کند. یک حمام با آب معتدل و بدون شوینده انتخاب بهتری است.
اگر به استفاده از شوینده اصرار دارید بهتر است از صابون یا شامپویی بسیار ملایم استفاده کنید و بعد آن‎را کاملا با دقت بشویید. صابون یا مواد شوینده باقی مانده به شدت باعث خشک شدن پوست شده و می ‎توانند باعث بدتر شدن آفتاب ‎سوختگی‎ها بشوند.

 

خوابیدن در وان پر شده از غلات


یک راه ‎حال خانگی دیگر درمان آفتاب ‎سوختگی اضافه کردن غلات به وان حمام است. تحقیقات نشان می‎دهد که غلات فناوری شده به پایین آمدن دمای بدن و کاهش التهاب‎ها کمک می‎کند و همچنین خارش را از بین‎ می‎برد.
شما می‎توانید به آسانی غلاتی که در خوراکی‎های‌تان استفاده می‎کنید را آسیاب نموده و به وان حمام‎ اضافه کنید. روش درمانی غلات را با حمام آب‎ خنک ترکیب کنید و 15 تا 20 دقیقه در وان بمانید. بعد از طی شدن مدت زمان توصیه شده به آرامی با یک حوله تمیز و ترم پوست ‎تان را خشک کنید. فشار آوردن برای خشک کردن پوست بیشتر باعث تحریک آفتاب ‎سوختگی‎ ها می‎شود.

 

آرام کردن پوست ملتهب


از یخ استفاده کنید


به ‎سرعت دنبال یک‎چیز سرد مانند یخ بگردید؛ اما مراقب باشید که درست از آن استفاده کنید. بسته یخ را در یک پارچه نسبتا مرطوب بپیچید و برای روی نقاط سوختگی نگه دارید. این کار باعث می‎شود که مقداری از دمای پوست‎تان جذب، رگ‌های انتقال خون منقبض شده و ورم‎ها از بین بروند.
آب سرد و یخ هم گزینه دیگری است. یخ و آب سرد را درون یک کاسه بریزید و پارچه را با محتویات کاسه خیس کنید و بر روی جاهای سوختگی قرار بدهید. این کار را هرچند دقیقه یک‎ بار تکرار کنید تا پارچه گرم شود. کمپرس را چندین ‎بار در طول روز و هربار به‎مدت 10تا 15 دقیقه انجام دهید.

 

 


یا سبزیجات یخ‎زده


اگر مجبور شدید می‎توانید خلاقیت هم به‎خرج دهید.  اگر یخ در دسترس نبود استفاده از سبزیجات یخ‎ زده هم ایرادی ندارد. اما باید حواس ‎تان را جمع کنید که آنها را درست در میان پارچه بسته‎بندی کنید و بسته یخ‎زده سبزیجات را مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید.

 

تسکین دادن با چای


تانیک اسید موجود در چای سبز و سیاه می‏تواند به کاهش دمای سوختگی ‎ها و در عین‎حال ترکیب آنتی اکسیدان موجود در چای به ترمیم پوست آسیب‎ دیده کمک می‎کند. به‌خصوص اگر در نواحی حساسی مانند اطراف چشم دچار سوختگی شده ‎باشیم چای در درمان آن بسیار موثر است. به ‏‎راحتی می ‎توانید دو چای ‎کیسه‎ای را در آب خنک قرار داده و بعد بر روی پلک ‎های خود بگذارید تا ورم آن ‎ها بخوابد و درد تسکین یابد.


خاراندن را متوقف کنید

از پودرهای مخصوص استفاده کنید


اگر جای آفتاب ‎سوختگی شما می‎خارد باید از یک پودر مخصوص برای کاهش خارش استفاده کنید. میتوانید پودر موردنظر را به کاسه آب‎ یخ خود اضافه کرده و بعد برای کمپرس کردن اقدام کنید. نمک‌های آلومینیوم موجود در این پودرها از خشک شدن و خاریدن پوست جلوگیری می‎کنند.

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید


هیدروکورتیزون باعث کاهش خارش، ترمیم سوختگی و التهاب پوست می‎شود و همچنین درد و تاول‎ها را نیز تسکین می‎دهد. هیدروکورتیزون می ‎تواند به شکل لوسیون، اسپری و یا پماد باشد.
‌هیدروکورتیزون خاصیت ضد التهاب دارد و به این معنی است که ورم را می ‎خواباند و درد را کم می‎کند. هیدروکورتیزون روزی 2 یا 3 بار بسته به شدت سوختگی باید استفاده شود.

 

کرم ضد افتاب


مرطوب کردن (و درمان ) پوست خشک

آب بنوشید


شما به نوشیدن مقداری زیادی آب نیاز دارید تا سلول‎ های مرده پوست را احیا کنید. اما اگر به هر دلیلی امکان نوشیدن آب به‎مقدار زیاد را ندارید می‎توانید از میوه‌ها و سبزیجات آبدار مانند هندوانه، خیار، توت ‎فرنگی، گوجه، گریپ‎ فروت و طالبی استفاده کنید.

 

مرطوب کردن پوست


بعداز شستشو بدون صابون و شوینده‎ها اجازه بدهید پوست‎ تان برای چند دقیقه خشک بشود و سپس از یک کرم یا لوسیون مرطوب کننده استفاده نمایید. این یک قدم مهم در ترمیم پوست آسیب‎دیده بر اثر آفتاب‎سوختگی است و در غیر این‎صورت در می‎یابید که پوست‎تان خشک‎تر از قبل شده. برای آسایش بیشتر کرم یا لوسیون مرطوب کننده را پیش‌از استفاده در یخچال بگذارید تا خنک شود. از محصولاتی که حاوی فراورده‎های نفتی باشند مانند وازلین خودداری کنید.

 

ماسک آلوئه‎ورا


استفاده از آلوئه‌ ورا (آلوورا) برای درمان آفتاب‎سوختگی حتما به یک دلیلی تبدیل به راه حلی کلاسیک شده است. شواهد بسیاری برای تایید کمک آلوئه ‎ورا به بهبود و ترمیم زخم‎ها وجود دارد. اگر گیاه آلوئه ‎ورا را در منزل دارید به‎راحتی برگ‎هایش را کنده و آبش را بگیرید. در غیر این صورت می‎توانید از ژل طبیعی آلوئه‎ورا به‎خصوص اگر خنک شده باشد، استفاده کنید. از ژل‎هایی استفاده کنید که حاوی الکل، رنگ و عطر نباشند؛ چون در این صورت بیشتر باعث تحریک آفتاب ‎سوختگی‌‎ ها می‎شوند.

 

روغن نارگیل


در مرحله‎ای می‏‏توانید از روغن نارگیل هم استفاده کنید؛ البته نه روغن تازه نارگیل. روغن فشرده و خنک نارگیل را تنها بعد از اینکه تاول‎ها ترکیدند و مرحله آخر ترمیم پوست شروع شده است، می‎توانید به‎کار ببرید. اگر زودتر اقدام به استفاده از روغن نارگیل اقدام کنیم باعث بالا رفتن دمای پوست شده و درد را افزایش می‎دهد. همیشه اول یک نقطه کوچک از پوست را امتحان کرده تا واکنش‎ها را بررسی کنید. اگر پوست حساسی دارید از روغن نارگیل بر روی صورت استفاده نکنید.

 

تشک بادی


بهتر است از تشک بادی به‎جای تشک‎های معمولی استفاده کنیم. این تشک‎ها کم‏تر باعث بالا رفتن دمای بدن می‏شوند و با اینکه دراز کشیدن و خوابیدن بعد از آفتاب‎سوختگی می‏تواند دردناک باشد، بدن ما برای ترمیم پوست و کسب بهبودی نیاز به استراحت دارد.

 

مسکن 


خوردن قرص‎هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن به کاهش درد، خارش و التهاب کمک می‏کند.


از محصولاتی که به «کائین» ختم می‎شود اجتناب کنید


شاید در نگاه اول استفاده از بی‎حس‎کننده ‏هایی مانند لیدوکائین ایده خوبی به‎نظر برسد، اما باید جدا از استفاده از محصولاتی که به کائین ختم می‏شوند در این شرایط خوددداری کنید.  بنزوکائین و ایدوکائین هر دو باعث تحریک بیشتر پوست شده و وضعیت را بدتر می‏کنند.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.