داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
یبوست در اطفال

یبوست در اطفال به معنی دفع مدفوع سفت که با درد و ناراحتی برای کودک برای بیش از ۲ هفته است. شایع ترین علت یبوست این است که کودک به علتی خود را نگه داشته و سرموقع دستشویی نرفته و دفع مدفوع با درد همراه بوده و به این دفعات بعدی هم چون خاطره بدی داشته خود را نگه میدارد و آب مدفوع در روده جذب میشود و سفت تر میشود و دفع سخت تر میشود و مثل یک سیکل معیوب یبوست هر روز بدتر میشود.گاهی موقع دیدن تلویزیون و در حین بازی بچه ها حاضر به دستشویی رفتن نمی شوند. از علل دیگر یبوست کم کاری تیرویید ،کلسیم بالای خون که گاهی در اثر مصرف زیاد شیر و لبنیات است و یا بیماری دیابت بی مزه و …است.

درمان یبوست در اطفال

Constipated-Baby-Help-2.jpg

۱- تغذیه :

مواد غذایی که باعث یبوست میشوند منع شوند و نخورد مثل موز و انار و همچنین اگر شیر خیلی زیاد میخورد توصیه میکنیم کمتر استفاده کند. و غذاهایی که بیشتر مصرف میکند یکی روغن زیتون که روزی سه بار همراه غذا و یا تنهایی میل کند و میوه و اب میوه( انجیر و هلو و آلو …تازه و یا خشک انرا) و هر روز سوپ و آش جزو برنامه غذایی باشد.

۲- مصرف داروهای ملین

۳- استفاده از کرمهای ضد التهاب در اطراف مقعد

۴- چنانچه مدفوع سفت دارد که دفع دردناک دارد و یا با دفع خون از مقعد همراه است با از شیاف ملین استفاده کند.

در مورد غذا و مصرف داروی خوراکی شش ماه باید درمان یابد چون این یبوست مزمن است یعنی بیش از ۲ هفته طول کشیده است. ولی شیاف ۱۰ روز پی درپی کافیست.

اگر یبوست درمان نشود باعث عفونت ادراری ، بی اشتهایی ، عصبی شدن کودک و …در نهایت بی اختیاری مدفوع و یا کثیف شدن مرتب لباس زیر کودک میشود.

درمان یبوست مزمن احتیاج به صبر و حوصله و همکاری والدین دارد.

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.