داکتاپمجله سلامت و پزشکیراهکار های تغذیه ای در روزهای کرونا برای جلوگیری از اضافه وزن
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
راهکار های تغذیه ای در روزهای کرونا برای جلوگیری از اضافه وزن

با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز هم اجازه فعالیت در بسیاری از محیط ها را داده و بسیاری از مردم خانه نشین شده اند باید بیشتر به تغذیه و فعالیت بدنی خود توجه کنند چرا که خانه نشینی باعث کم تحرکی و کم تحرکی باعث اضافه وزن خواهد شد. از آن جایی که تحرک در روز‌های خانه نشینی به شدت در افراد پایین است باعث می‌شود تا تمام انرژی دریافتی در طول روز به صورت چربی ذخیره شود؛ بنابراین باید برنامه منظمی برای تغذیه و تحرک خود داشته باشیم تا بعد از خارج شدن از بند قرنطینه، وزن ایده آل خود را حفظ کرده باشیم.

 


برای داشتن تغذیه مناسب بهتر است مواد غذایی مورد استفاده خود را به سه گروه تقسیم کنیم:

گروه اول_ چه غذاهایی را نخوریم یا کمتر بخوریم:

اولین و بهترین کار این است که شیرینی جات را حذف کرده یا به حداقل میزان ممکن برسانیم.منظور از شیرینی جات، نه فقط خود شیرینی و شکلات، بلکه هرنوع خوراکی است که حاوی قند و شکر است از جمله: کیک، کلوچه، نوشابه و آبمیوه های صنعتی.این مواد جزء آن دسته هستند که باید تاحد زیاد از آنها دوری کنیم. همچنین غذاهای سرخ کردنی و هر غذای کربوهیدراتی مملو از چربی موجب افزایش وزن می‌شود.

نکته ای که در اثر سیب‌زمینی سرخ‌کرده بر سیستم ذخیره چربی بدن وجود دارد این است که افرادی که به‌طور منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورند، بیشتر دچار اضافه وزن می شوند.  

گروه دوم_ چه غذاهایی را متعادل مصرف کنیم (یعنی نه کم بخوریم نه زیاد):

این گروه غذایی شامل غلات مثل برنج،نان، ماکارونی و سیب زمینی هستند که غوت قالب ما ایرانی ها را تشکیل می دهد و توصیه میشود که به حد متعادل مصرف شوند.  

گروه سوم_ چه غذاهایی را حتما مصرف کنیم:

مصرف این دسته از غذاها از دو جهت مفید است: اولا باعث افزایش وزن نخواهد شد و حتی ممکن است به کاهش وزن نیزکمک کنند؛ دوما باعث افزایش سلامتی سیستم ایمنی میشوند.

این غذاها شامل انواع لبنیات کم چرب مثل ماست، دوغ، پنیر و شیر_ میوه (خصوصا میوه های کم شیرین) و سبزیجات تازه، انواع حبوبات، مغزیجات مثل بادام، بادام زمینی و پسته است. علاوه برآن داشتن یک صبحانه کافی و مقوی در وعده غذایی ضروری است. زیرا صبحانه یک وعده اصلی است که برای داشتن مکانیسم بدنی متعادل باید آن را در برنامه غذایی خود داشته باشیم.

فراموش نکنید که زمان خوردن صبحانه هم خیلی مهم است و بنابراین مصرف به موقع صبحانه، ناهار، شام و میان وعده تاثیر زیادی در جلوگیری از کاهش وزن خواهد داشت.
امید است که بتوانیم در ایام قرنطینه با مدیریت صحیح، تغذیه خود را به حد مطلوب برسانیم و از کمترین عارضه از لحاظ اضافه وزن برخوردار شویم.

ممکن است شما گاها علائمی که نشانگر ابتلا به ویروس کرونا در بدن خود حس کنید: در چنین شرایطی اولین کار حفظ خونسردی است چرا که امکان دارد این عوامل بر اثر تلقین و یا ترس ایجاد شده باشد. در صورت اطمینان پس از اینکه واقعا آن علائم را دارید بهتر است که از حضور در مراکز درمانی خودداریی کنید چرا که باعث افزایش احتمال ابتلا به کرونا میگردد و درنتیجه آن بهترین کاری که می توانید انجام بدهید انجام تست آنلاین کرونا و یا مشاوره با بهترین پزشکان متخصص عفونی و تب دار به صورت آنلاین است.

 

همچنین می توانید با مراجعه به مقالات زیر اطلاعات بیشتری در این حوزه به دست آورید :

با انواع داروهای ضد کرونا آشنا شوید

آنچه باید در مورد بارداری در شرایط ویروس کرونا بدانیم

قرنطینه در دوران کرونا و آسیب های روانی ناشی از آن

حمل و نقل عمومی با خیال راحت در دوران کرونا

 

 
 

 

 

 
به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.