داکتاپمجله سلامت و پزشکیانواع زگیل و راه های درمان
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
انواع زگیل و راه های درمان

 
زگیل چیست ؟

زگیل به برآمدگی‎های کوچک و محدودی بر روی پوست اطلاق می‎شود که ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی باشد. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا همان «اچ ‌پی وی» در واقع رشد سریع سلول‎های بر روی لایه خارجی پوست را شبیه‎سازی می‏کند. زگیل‌ها هزارن سال است که انسان‎ها را گرفتار خود کرده‎اند. بر روی بقایای یک مومیایی 3 هزار ساله آثار زگیل به‎چشم می‎خورد و همچنین در آثار شکسپیر هم به آن‎ اشاره شده است.

معمولا زگیل‌ها بر روی دست یا پا و در بیشتر موارد کف‌پا و در بعضی از نمونه‎ها در ناحیه تناسلی  ظاهر می‎شوند. بیشتر از صد نژاد متمایز از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که می‎تواند به انواع زگیل‌های     متفاوت منجر شود.بیشتر زگیل‎ها خوش‌خیم و بی‎خطر اما زشت، خجالت‎آور و به شدت واگیردار هستند و با تماس مستقیم یا غیرمستقیم می‎توانند به دیگران یا نقاط دیگر بدن منتقل شوند. برای درمان و برداشتن زگیل میتوانید به صورت آنلاین یا حضوری از بهترین متخصصان پوست، مو وزیبایی مشاوره بگیرید.
گاهی اوقات زگیل‌ها تکی و در بعضی از موارد به شکل رشته‎ای بر روی پوست به‎وجود می‎آیند. اگرچه زگیل‌ها اغلب خود به خود و بدون هیچ درمانی طی چند سال از بین می‎روند، اما بهتر است  اگر دردناک هستند و همچنین برای جلوگیری از انتقال‌شان به دیگران، آن‌ها را درمان کنیم.

در گذشته اعتقادی افسانه‎گونه در بین مردم رایج بود که زگیل‎ها در نتیجه تماس با وزغ به انسان منتقل می‏شوند که امروزه علم این مساله را کاملا رد کرده است.

خطرناک‎ترین نوع زگیل، زگیل آلت تناسلی است. زگیل آلت تناسلی به‎خصوص برای بانوان می‎تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد و به سرطان دهانه رحم منجر شود.

درحالی که تقریبا هر فردی در نقطه‎ای از زندگانی‌اش و به یک طریقی با ویروس پاپیلومای انسانی که منجر به زگیل می‎شود، مواجه می‎شود و با آن تماس خواهد داشت، هر فردی مستعد زگیل در آوردن نیست. به‎نظر می‎رسد این مساله به تفاوت در سیستم ایمنی بدن مربوط باشد. دانشمندان اعتقاد دارند که افرادی با ناهنجاری‌های سیستم ایمنی بیشتر در برابر روییدن زگیل آسیب‎پذیر هستند.

 

foot warts.jpg


انواع زگیل

6 نوع عمدتا متداول زگیل وجود دارد:

1) زگیل رایج یا معمولی


زگیل رایج معمولا بر روی انگشت‌های دست و پا، حوالی ناخن‎ها یا پشت دست می‎روید اما هرجای دیگری از بدن نیز ممکن است مشاهده شود. زگیل‌های معمولی ظاهری سفت، زبر و دانه‎دار دارند و سطح فوقانی‎شان گرد است. این نوع زگیل‎ها معمولا تیره‎تر از پوست بدن در اطراف‎شان هستند.

 

2) زگیل کف پا


زگیل کف پا همان‌طور که از عنوانش پیداست در کف پا می‎روید و بر خلاف دیگر زگیل‌ها به سمت داخل پوست رشد می‎کند و نه رو به بیرون. اگر سوراخ کوچکی در کفپا مشاهده کنیم که با پوست زبر احاطه شده‎است به این معنی است که زگیل کف‎پا داریم. زگیل کف‎پا معمولا به رنگ پوست یا قهوه‎ای روشن بوده که با نقطه‎های کوچک سیاه خون‎مردگی در اطرافش علامت‎گذاری  شده است.

 

3) زگیل تخت


زگیل تخت معمولا بر روی صورت، زانو و یا بازو‌ها به‎وجود می‎آید. زگیل‌های تخت کوچک هستند و به آسانی دیده نمی‎شوند. این زگیل‎های سطحی صاف دارند و انگار که تراشیده شده‎اند. زگیل تخت می‎تواند صورتی، قهوه‌ای یا زرد کم‎رنگ باشد.  این زگیل‎ها در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان رایج بوده و نرم‎تر، صاف‎تر و کوچک‎تر از انواع دیگر زگیل است و در دخترها بیشتر بر روی پا می‎روید.

 

4) زگیل‌های رشته‎ای


زگیل‎های رشته‎ای یا خوشه‎ای در کنار دهان یا دماغ، چشم‎ها و بعضی از اوقات بر روی گردن یا زیر چانه بیشتر مشاهده می‎شوند. آن‎ها کوچک‎اند و شکلی شبیه به یک برچسب یا علامت بر روی پوست دارند. زگیل‎های رشته‎ای رنگی یکسان با پوست انسان دارند. در مجموع این زگیل‎ها کاملا متمایز از دیگر انواع زگیل به‎نظر می‎رسند و بیشتر به یک رشته از خطوط شباهت دارند تا برآمدگی.

 

5) زگیل ناخنی

  زگیل‎های ناخنی اطراف و زیر ناخن‎های پا یا دست می‎رویند. این نوع زگیل می‎تواند دردناک باشد و بر روی رشد ناخن‎ها تاثیر بگذارد.

 

6) زگیل تناسلی


زگیل تناسلی می‎تواند در محل رویش موهای زائد در کنار آلت تناسلی ظاهر شود؛ همچنین داخل یا حوالی مقعد و داخل یا حوالی واژن. این زگیل‎ها ظاهری شبیه به رنگ بدن انسان و یا صورتی‎رنگ دارند. زگیل تناسلی ممکن است شبیه بخش کوچکی از گل کلم به‎نظر برسد یا انقدر ریز باشد که دیدن آن سخت شود. این زگیل‎ها معمولا در دسته‎های سه یا چهارتایی ظاهر شده و ممکن است به‎سرعت رشد کرده و تکثیر شوند. زگیل تناسلی معمولا بدون درد است اما می‎تواند موجب درد خفیف، خونریزی و یا خارش شود.

آلودگی اچ‎پی‎وی که باعث زگیل تناسلی می‎شود رایج‎ترین بیماری مقاربتی واگیردار در جهان است و بعضی از انواع این ویروس می‎تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود. در مجموع باید درنظر داشته باشیم که زگیل تناسلی خطرناک‎ترین نوع زگیل بوده و برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه یا انتقال آن به دیگران باید تمام موارد بهداشتی توصیه شده را رعایت کنیم.

زگیل‌ به‎طور کلی از تماس مستقیم با ویروس اچ‎پی‎وی که بسیار واگیردار است منتقل می‎شود. اچ‎پی‎وی ممکن است از طریق فرد به فرد و یا از تماس مستقیم با اشیائی که توسط فرد مورد ابتلا استفاده شده، سرایت کند. زگیل‎ها همچنین بر روی بدن فردی که مبتلا شده است می‎توانند گسترش پیدا کرده و دیگر نقاط بدن او را نیز آلوده نمایند.

مطالعه بیشتر: 8 بیماری شایع جنسی، راه تشخیص و درمان آن ها چیست؟

 

 

زگیل دست


روش‎های درمان زگیل

در بسیاری از موارد زگیل‎ها روییده بر سطح پوست انسان بعد از مدت زمانی خود به خود ناپدید می‎شوند و در بیشتر موارد زگیل‎ها نه تهدیدی برای سلامت به‎شمار می‎روندو نه باعث درد یا آسیب دیگری می‎شوند. با این وجود به‎خاطر زشتی و احساس شرمندگی و خجالتی که موجب می‎شوند بسیاری از افراد ترجیح می‎دهند که آن‎ها را درمان کنند. اگرچه در بعضی از موارد با وجود درمان کامل ممکن است دوباره زگیل در ناحیه مورد نظر، رویت شود. یا مثلا در رابطه با زگیل‎های  کف‎پا درمان قطعی‎ای وجود ندارد و گاهی از اوقات بیشتر از یک روش درمانی مورد نیاز است .


 نکته مهم: زگیل تناسلی از جمله مواردی است که به محض مشاهده آن باید به پزشک متخصص جهت ارزیابی و درمان مراجعه کنیم.

اما روش‎های درمانی زگیل شامل این گزینه‎ها است:

 

1) انجماد یا کریوتراپی


کریوتراپی یا انجامد با اسپری کردن مایع منجمد کننده بر روی سطح زگیل توسط پزشک معالج انجام می‏شود. در این روش نتیروژن مایع برای انجماد زگیل استفاده شده و با این‎که در خانه هم قابل انجام است، بهتر است که توسط پزشک اجرا شود.

 

2) کانتاریدین


در این روش قطره‎ای بر روی زگیل چکانده می‎شود و بعد از مدتی تاولی در اطراف زگیل ایجاد کرده که موجب افتادن زگیل خواهد شد و معمولا بهتر است بعد از چکاندن قطره محل زگیل را بانداژ کرد.

 

3) تزریق بلومایسین به زگیل


در این روش بلومایسین به زگیل تزریق شده تا ویروس را از بین ببرد.

 

4) اسید سالیسلیک


رایج‎ترین روش درمانی زگیل استفاده از اسید سالیسلیک بوده که به شکل پماد، چسب و ژل موجود است. این اسید معمولا بافت زگیل را محو می‏کند و روند درمان با این روش ممکن است چندین هفته طول بکشد.

 

5) جراحی سرپایی


وقتی که زگیل با روش‎های دیگر درمان نشود از جراحی برای از بین‎ بردن آن استفاده می‎شود. در این روش ریشه زگیل با استفاده از سوزن الکتریک یا انجماد عمیق نابود می‎شود.

 

6) جراحی با لیزر


در این روش از نور شدید لیزر برای سوزاندن بافت زگیل استفاده می‏شود. لیزر همان‎طور که به از بین بردن موهای زائد، یا کک و مک و لکه‎های پوستی و چین و چروک کمک می‎کند برای رفع زگیل هم کاربرد دارد. در جراجی با لیزر به رگ بسیار نازک درون زگیل حرارت داده و نابودش می‎کنیم و در نیتجه بدون وجود جریان خون زگیل خشک شده و می‎افتد.

جراحی لیزر برای از بین بردن زگیل در نواحی‎ای که دسترسی به آن دشوار بوده مانند مجرای ادراری و داخل رحم مناسب است.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.