داکتاپمجله سلامت و پزشکیایمپلنت چیست، مراحل کاشت و مراقبت های ایمپلنت
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
ایمپلنت چیست، مراحل کاشت و مراقبت های ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک قطعه فلزی از جنس تیتانیوم است که داخل استخوان فک کارگذاری شده و دندان مصنوعی با ظاهر و عملکرد بسیار مشابه با دندان واقعی بر روی آن قرار می‌گیرد و جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شود. بسته به شرایط شما روی این قطعه فلزی ممکن است تاج یک دندان یا چند دندان، و یا حتی یک دست دندان مصنوعی کامل قرار بگیرد. جراحی ایمپلنت جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی و یا روکش‌های بریج است که ممکن است به خوبی در جای خود قرار نگیرند و یا به دلیل فقدان ریشه دندان، امکان جایگذاری آن‌ها وجود نداشته نباشد. 

چرا باید ایمپلنت بگذاریم؟

از دست دادن حتی یک دندان، تغیرات مخربی را روی سیستم دندانی و شکل لثه‌های شما بر جا می‌گذارد. برای همین موضوع اگر دندانی را از دست داده‌اید باید برای جایگزین کردن آن به سرعت اقدام کنید.

یکی از بهترین روش‌های جایگزینی ایمپلنت است. علاوه بر این در افرادی که همه‌ دندان‌های خود را  از دست  داده‌اند و قصد استفاده از دندان مصنوعی دارند، گاهی به دلیل شرایط و شکل استخوان فک آنها، ساخت دست دندان به تنهایی ممکن نیست و باید از دست دندان‌های متکی بر ایمپلنت استفاده کنند.

تیتانیوم به کار رفته در ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده و بدین ترتیب امکان سرخوردن، ایجاد صدا یا تخریب استخوان که عمدتاً در تعبیه دندان مصنوعی و روکش بریج دیده می‌شود، در خصوص آن وجود ندارد. ماده‌ی به کار رفته در دندان ایمپلنت شده، پوسیده نمی‌شود و برای مدت طولانی برای فرد باقی می‌ماند.

 

چه افرادی نباید ایمپلنت کنند:


اگر جزو افراد زیر هستید نباید از ایمپلنت استفاده کنید.

  • کودکانی که فک آنها به حد کافی رشد نکرده است.
  • افراد  باردار 
  • افرادی که الکلی یا معتاد هستند.
  • افرادی که پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن داشته‌اند.
  • افرادی که بیماری‌های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت، هموفیلی و بیماری‌های بافت همبند داشته‌اند.
  • افرادی که داروهای خاصی مثل استروئید و کورتن استفاده می‌کنند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند، احتمال شکست ایمپلنت دندان در این افراد زیاد است.
  • بیماران تحت‌ رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه فک و صورت و بیمارانی که طولانی‌مدت تحت‌درمان بیس‌فسفونات بوده‌اند، نباید ایمپلنت بگذارند.


ایمپلنت‌های دندانی چه معایبی و خطراتی  دارد؟

 

ایمپلنت دندان

 

کاشت ایمپلنت درواقع یک جراحی کوچک محسوب می‌شود و همانند هر جراحی دیگری با عوارض کوتاه مدتی مانند التهاب، درد و عفونت و ... همراه است. جراحی ممکن است در موارد نادر به ساختارهای اطراف مانند رگ‌های خونی، اعصاب، سینوس‌ها و دندان‌های دیگر آسیب رساند. آسیب عصبی منجر به درد، بی‌حسی و احساس سوزش در دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها و چانه گردد. ساخت کامل ایمپلنت ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت دهان شما ممکن است ظاهر  زیبایی نداشته باشد و مجبور به استفاده از ماسک شوید، و یا روابط خود را برای چند روز محدود کنید. پروسه کاشت ایمپلنت یک تا چند ساعت زمان بر است پس خود را برای قرار گرفتن طولانی مدت روی صندلی دندانپزشکی آماده کنید. 

 

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی برای هر فرد و بسته به میزان سلامتی او و عادات فردی اش متغیر است.  اما بطور کلی در یک فرد سالم با بهداشت دهانی قابل قبول بین 90 تا 95 درصد است. 

مراحل کاشت ایمپلنت

مراحل کاشت ایمپلنت عبارتند از :

  1. مراجعه به دندانپزشک جهت معاینه پیش از جراحی
  2. جراحی و کاشت ایمپلنت
  3. قرار دادن پروتز

مراقبت های کاشت ایمپلنت

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

  • اگر شما داروهایی مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‌کنید، از آنجایی که این دارو‌ها خون را رقیق می‌کنن،  بایستی 3 الی 5 روز قبل از عمل جراحی تحت نظر پزشک معالج خود دارو را قطع کنید. یک ساعت قبل از جراحی باید مسکن قوی(مثل دو عدد قرص ژلوفن 400 میلی‌گرم) استفاده کنید. 
  • عکس رادیوگرافی دندان و تصویرهای بازسازی سه‌بعدی دندان ممکن است پیش از انجام جراحی ایمپلنت توسط پزشک درخواست شود.
  •  استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین سه بار در روز از سه روز قبل از کاشت ایمپلنت 
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک در صورت تجویز توسط دندان‌پزشک
  • در نظر گرفتن تورم احتمالی ناحیه ایمپلنت دندان از روز بعد از کاشت ایمپلنت به مدت 5 روز 

بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید مراقب‌های زیر را انجام دهید. 

ایمپلنت دندان گاهی اوقات نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد و گاهی اوقات هم نیاز به مراقبت بعد از عمل ندارد. پس از ایمپلنت دندان، بسیاری از بیماران نیاز به تجویز داروی ضد درد برای کنترل درد پس از جراحی دهان ندارند، زیرا درد بسیار کمی‌دارد یا اصلا درد ندارد. در مواردی نادر، بیمار ممکن است حساسیت‌های مرتبط با درد، تورم و کبودی خفیف و خونریزی جزئی داشته باشد، اما این حساسیت طی یکی دو روز از بین می‌رود. بعد از جراحی تا زمان بهبود محل جراحی، توصیه به مصرف غذاهای نرم می‌گردد. بخیه‌ها ممکن است جذبی باشند و یا نیاز به کشیدن توسط جراح داشته باشند. رعایت بهداشت دهان و دندان در محدوده ایمپلنت بسیار مهم است. استفاده درست و به موقع از مسواک و خمیر دندان مانع تجمع پلاک‌های باکتری در آن ناحیه شده و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. 

 

نگران نباشید ایمپلنت به استخوان فک آسیب نمی‌زند

ایمپلنت‌ها از جنس تیتانیوم هستند که در محیط بدن کاملا خنثی است و در شرایط طبیعی نه‌ذتنها هیچ واکنش مضری برای بدن انسان ایجاد نمی‌کند بلکه با تغییرات سطحی ایجاد شده روی آنها، به شدت تمایل دارند جذب استخوان فک شوند. همچنین ایمپلنت مانع ادامه تحلیل استخوان فک می‌شود. 

 ایمپلنت  شما چند سال عمر می‌کند؟

اگر از ایمپلنت خود به خوبی مراقبت کنید و بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید و سیگار نکشید ایمپلنت تا آخر عمر بدون هیچ مشکلی  با شما خواهد بود. متوسط عمر ایمپلنت‌ها حدود 40 سال و گاه بسیار بیشتر است.

پرهیز از عادت‌های آسیب‌رسان به افزایش عمر مفید ایمپلنت کمک می‌نماید:

  • جویدن غذاهای سفت چون یخ و آبنبات
  • پرهیز از مصرف سیگار و کافئین 
  • درمان دندان‌قروچه 

اگر ایمپلنتتان لق شد فورا به دندانپزشکتان مراجعه کنید 

لق شدن ایمپلنت در ناحیه ای که قرار گرفته، به معنای از دست دادن استحکام آن. لغزش استخوان میان ایمپلنت و دندان باعث بوجود آمدن تیزی‌های سیاه رنگ در میان دندان‌ها می‌شود که از لحاظ ظاهری، خوشایند نخواهد بود و مراقبت از آن‌ها را هم سخت خواهد کرد. راه‌های جلوگیری از لق شدن ایمپلنت بسیار ساده است و فقط کافی است مراقبت‌های لازم در روزهای اولیه پس از کاشت ایمپلنت انجام گیرد و بهداشت دهان و دندان نیز رعایت گردد. در صورتی که در ایمپلنت خود احساس لقی کردید در اولین فرصت ممکن به دکتر دندانپزشک خود مراجعه کنید. در مواردی که ایمپلنت بر روی استخوان بند نشود، ایمپلنت خارج شده، استخوان پاکسازی می‌گردد و فرد می‌تواند جراحی ایمپلنت را حدود سه ماه بعد تکرار نماید.

 

در پایان 

ایمپلنت، بهترین راه حل برای جایگزینی دندان های از دست رفته است و ظاهری کاملا طبیعی دارد و با دندان های طبیعی فرد هیچ تفاوتی ندارد ایمپلنت، احساس ِ داشتن ِدندان، مثل دندان طبیعی را ایجاد می‌کند و هنگام صحبت کردن و غذاخوردن، فرد کاملا احساس آسایش می‌نماید.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.