داکتاپمجله سلامت و پزشکینکات کلیدی در مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
نکات کلیدی در مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی

باتوجه به تجربه چندساله داکتاپ در زمینه مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی، در این مقاله سعی می کنیم نکات مهمی را در اختیار شما بگذاریم تا به پشتوانه این نکات بتوانید مشاوره خوب و مفیدی داشته باشید.

نکاتی که مراجعان باید در مشاوره آنلاین در نظر بگیرند:

  • در پرسیدن سوال دقت داشته باشید که پزشک هیچ اطلاعاتی از شما نداشته و امکان معاینه شما را ندارد، به همین دلیل تمام اطلاعاتی که ممکن است به پزشک برای مشاوره بهتر کمک کند را باید صادقانه در سوال خود بیان کنید.
  • سعی کنید در همان ابتدای مشاوره که هنوز پزشک پاسخی نداده، تمام اطلاعات لازم را ارسال کنید و سوالتان را ذکر کنید. به عنوان مثال نوشتن پیام "سلام" و منتظر ماندن برای پاسخ پزشک اصلا مناسب نیست.
  • معمولا در اکثر سایت های مشاوره پزشکی و روانشناسی ،در صورتی که سوال شما در حداکثر زمانی که در صفحه پزشک ذکر شده است (طبق ساعات کاری) پاسخ داده نشود و یا از انجام مشاوره رضایت نداشته باشید، می توانید به پشتیبانی آن سایت اطلاع دهید تا پس از بررسی توسط کارشناسان، وجه پرداختی به شما برگشت داده شود.
  • در هر مشاوره می‌توانید به تنها یک موضوع بپردازید، پس بهتر است از مطرح کردن سوالات مختلف بدون ارتباط و درخواست راهنمایی برای اقوام و دوستان بپرهیزید.
  • حتما سوال اصلی خود را به طور واضح و روشن در همان ابتدای مشاوره ذکر کرده و از پرسیدن سوالات مبهم یا تکراری خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید در تمامی سایت های مشاوره آنلاین، مشاوره ها مدت محدودی باز هستند، تمامی مواردی که برای شما مهم است را همراه سوالتان در ابتدا مطرح کنید و برای ارسال اطلاعات کامل یا ادامه سوال منتظر پیام اولیه پزشک نمانید.
  • ممکن است شما درباره مشکل خود نگرانی هایی داشته باشید و اینطور تصور کنید که پاسخ پزشک یا مشاور کوتاه بوده و نگرانی شما را پوشش نمی دهد. در این مواقع بهتر است دقیقا نگرانی های خود و علت های آن را برای پزشک توضیح داده و بخواهید باتوجه به این موارد توضیحات بیشتری بدهند.  
  • ممکن است پزشک باتوجه به شرح حال شما، مراجعه حضوری را پیشنهاد دهند و این سبب دلخوری شما شود. نگران نباشید و در نظر داشته باشید پزشک در پاسخ خود سعی می کند بهترین راهنمایی را به شما داده و ممکن است برخی مواقع ارائه راهکار از راه دور و بدون معاینه ، مشکلات بیشتری برای شما پیش آورد. در این مواقع به طور مثال می توانید از پزشک بخواهید به دلیل عدم امکان دسترسی شما به مراجعه حضوری توضیحات بیشتر برای کوتاه مدت ارائه دهند.
  • در مواقعی که نیاز به اعتراض دارید یا فکر می کنید آنطور که باید به سوالات شما پاسخ داده نشده بهتر است اعتراض خود را به جای نوشتن در مشاوره برای پزشک به پشتیبانی سایت ها انتقال دهید تا بررسی و پیگیری شود.

قوانین مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی

سایت های مشاوره آنلاین ممکن است قوانین مختلفی برای کاربران خود داشته باشند که از بین این قوانین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره آنلاین در سایت، به هیچ وجه جایگزین مراجعه و ویزیت حضوری نیست.
  • مشاوره آنلاین نباید تحت عنوان خود‌درمانی یا تجویز به دیگران استفاده گردد.
  • توجه داشته باشید که در اکثر سایتهای مشاوره، پاسخ پزشکان و مشاوران بلافاصله ارسال نمی شود. معمولا حداکثر زمان انتظار پاسخگویی هر پزشک در صفحه ی وی در سایت مربوطه ذکر شده است.
  • سایت های مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی صرفا زیرساخت ارتباط بیمار و مشاور یا پزشک را فراهم کرده و در قبال محتوای تعامل پزشک و بیمار در مشاوره اینترنتی انجام شده تعهدی نخواهند داشت.
  • در تمامی سایت هایی که از قوانین پیروی می کنند، محرمانگی اطلاعات کاربران رعایت شده و در صورت دستور مقام قضایی صرفا به آن نهاد تسلیم خواهد شد. همچنین در موارد منجر به آسیب به خود یا دیگری، پزشک یا مشاور طبق آموزش‌های شغلی خود مجاز به رفتار درست خواهد بود.
  • جهت بررسی قوانین، محتوای منتشر شده توسط پزشکان و کاربران توسط ناظران سایت های مشاوره بازبینی می‌گردند.
  • مشاوره آنلاین به هیچ وجه برای مواقع اورژانسی و بیماری‌هایی که ممکن است جان شما را به خطر بیاندازند و یا موجب آسیب شوند، مناسب نبوده و باید در مواقع اورژانسی برای موارد پزشکی با شماره 115 و برای موارد اجتماعی با 123 تماس بگیرید و یا به نزدیکترین پزشک یا مرکز درمانی حضورا مراجعه کنید.

مطالعه و رعایت این قوانین انتظاراتی که شما می توانید از مشاوره آنلاین داشته باشید را تا حد زیادی روشن خواهد کرد. 

مشاوره آنلاین رایگان

اگر به دنبال مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی رایگان هستید، می توانید از خدمات برخی پزشکان و روانشناسان که امکان مشاوره رایگان را برای بیماران و مراجعان خود گذاشته اند استفاده کنید. با این حال به خاطر داشته باشید کاربردهای معمول مشاوره آنلاین رایگان اغلب مواردی مانند پاسخگویی به سوالات بیماران در مورد آدرس و نحوه نوبت دهی مطب بدون بوده و شامل موارد پزشکی و درمان و تشخیص یا تجویز دارو نمی شود.

مشاوره آنلاین روانشناسی

نکاتی برای افرادی که از طریق آنلاین مشاوره روانشناسی دریافت می کنند:

  • توجه داشته باشید برای ارتباط نزدیک تر بهترین گزینه برای شما مشاوره تلفنی و یا ویدئویی خواهدبود. ولی در صورتی که به هر دلیلی تمایل به مشاوره متنی دارید مشاوران فعال در این زمینه از طریق مشاوره متنی راهنمای شما خواهند بود.

چه اطلاعاتی را باید برای پزشک ارسال کنم؟

لازم است برای گرفتن پاسخی کامل شرح حال خود را برای پزشک بفرستید، دقت داشته باشید موارد لازم در شرح حال تا حد زیادی به نوع مشکل شما باز می گردد با این حال ارسال یک شرح حال کامل و همه جانبه به ضرر شما نخواهد بود که ارائه راهنمایی بهتر را برای پزشک هموار تر خواهدکرد و همچنین وقت کمتری صرف پرسش و پاسخ خواهدشد.

بعضی از موارد لازم در شرح حال ارسالی برای مشاوره آنلاین:

  • سن و جنسیت
  • وضعیت تاهل (بخصوص در مواردی که پای مشکلی مردانه یا زنانه در میان است)
  • سابقه بیماری های قبلی و فعلی، سابقه بیماری های ارثی یا واگیردار در اطرافیان
  • داروهای مصرفی قبلی و فعلی
  • مراجعات قبلی به پزشکان و تشخیص های داده شده
  • تصاویر آزمایشات و سونوگرافی و... (توجه داشته باشید برای ارسال تصاویر باید اینترنت مناسب داشته و حجم عکس ها را کاهش دهید)
  • تصاویر ضایعه (بخصوص در مورد مشکلات پوست و مو)

برای ثبت مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی در داکتاپ می توانید از لینک زیر ابتدا حوزه مورد نظر خود را انتخاب و سپس پزشک یا مشاوره مورد نظر را انتخاب کنید:

مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی 

در صورتی که مایل باشید پشتیبانی داکتاپ برای انتخاب متخصصین فعال می تواند به شما کمک کند. برای ارتباط با پشتیبانی از طریق پیام به واتساپ زیر در خدمت شما هستیم:

واتساپ پشتیبانی

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.
محدثه حسینجانی
10 Farvardin 1403
سلام من امپول بیوتین و دکسپانتنول رو خریدم اونو باید تو یخچال نگه دارم؟
زهرا پیران
10 Farvardin 1403
من این عمل وانجام دادم چندروز بعد از این عمل میتونم نزدیکی کنم