داکتاپمجله سلامت و پزشکیفواید مشاوره قبل از ازدواج
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
فواید مشاوره قبل از  ازدواج

 

مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج نوعی مشاوره تخصصی است که معمولاً توسط مشاور خانواده و ازدواج انجام می‌شود. این مشاوره به تمام زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند، توصیه می‌شود. معمولاً هدف از مشاوره قبل از ازدواج شناسایی و رفع مشکلاتی بالقوه است که ممکن است در آینده به اختلافات جدی تبدیل بشوند. همچنین مشاور شما تلاش می‌کند تا روش‌های برقراری ارتباط و حل اختلافات موثر را به شما آموزش دهد تا در آینده بهتر بتوانید با همسرتان ارتباط برقرار کنید و به سادگی هرچه تمام‌تر با تعارضات خود کنار بیایید.

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا درک و انتظار بهتری از ازدواج و زندگی مشترک داشته باشند و محیطی ایمن و آرام را برای زوج فراهم می‌کند تا بتوانند به خوبی اختلافات اصلی خود را برطرف کنند و به سرزمین زیبای تفاهم وارد شوند. 

فواید و مزایای مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی برای زوج‌هایی است که ازدواج کرده‌اند و در رابطه‌ی عاطفی بلند مدتی قرار دارند. در زوج درمانی مشاور به شما و همسرتان کمک می‌کند تا مشکلاتی را که در طول این رابطه بلندمدت ایجاد شده، برطرف کنید. 

اما هدف از مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج پیدا کردن موضوعاتی است که ممکن است در آینده و در زندگی مشترکتان، شما را با مشکل مواجه کند. مواردی مانند مدیریت اقتصادی، بچه‌دار شدن و نحوه‌ی تربیت کودک، اهداف شغلی، فرهنگ خانوادگی و بسیاری از موضوعات دیگر در جلسات مشاوره مطرح و نقطه نظرات زوجین بررسی می‌شود. وقتی مشکلات احتمالی شناسایی شدند، یا در همان زمان برطرف می‌شوند یا به کمک مشاور برنامه‌ای برای برخورد صحیح با آن‌ها در آینده تنظیم می‌کنید.

دوستم مشاوره قبل از ازدواج رفت ولی یک ساله طلاق گرفت!

به هر حال اینطور نیست که فکر کنید که مشاوره می‌تواند ازدواج شما را ضد گلوله یا ضد ضربه کند. خیر اینطور نیست. باید از مشاوره توقع صحیحی داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر برای ازدواج آماده بشید، به درک بیشتری از یکدیگر برسید، تعامل و ارتباط قوی‌تری برقرار کنید و بام بلند تفاهم‌تان را بلندتر کنید.

وقتی در مورد میزان اثرگذاری یک روش درمانی صحبت می‌کنیم، تجارب موفق یا ناموفق چند نفر از اطرافیان را نمی‌توانیم ملاک قرار دهیم. برای این کار باید به سراغ پژوهش‌هایی برویم که تعداد زیادی از نمونه‌ها را بررسی کرده‌اند. 

پژوهش‌ها چه می‌گویند

پژوهشگران دانشگاه تهران و اصفهان در پژوهشی ۲۰۰ زوج را مورد مطالعه قرار دادند. ۱۰۰ زوج کلاس‌های آموزش زناشویی (شامل برنامه ریزی خانوادگی، سلامت شخصی، آموزش‌های جنسی، مهارت‌های برقراری ارتباط و مهارت‌های حل اختلاف) را دریافت کردند و ۱۰۰ زوج فقط در کلاس‌های برنامه ریزی خانوادگی و سلامت شخصی شرکت کردند. ۴ ماه بعد از ازدواج، میزان رضایت جنسی و غیرجنسی زوج‌ها بررسی شد و میزان رضایت گروه اول بسیار بیشتر از گروه دوم بود.

پژوهش دیگری در ژورنال روانشناسی خانواده ایالات متحده به چاپ رسید که نشان می‌داد زوج‌هایی که پیش از ازدواج در جلسات مشاوره شرکت می‌کنند، احتمال طلاق گرفتنشان تا ۳۱ درصد کاهش می‌یابد.

اگر بعد از ازدواج مشکلی پیش آمد، به مشاوره می‌رویم

کارگاه‌ها و مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند که از ابتدای شروع زندگی مشترک، رابطه‌ی سالمی داشته باشند و در یک فضای سالم و به دور از مشکل، رابطه‌ی عاطفی خود را پرورش دهند. مطالعات نشان می‌دهند که وقتی مشکلی بین زن و شوهر ایجاد می‌شود، متوسط ۶ سال طول می‌کشد تا برای کمک به مشاوران ازدواج و خانواده مراجعه کنند. برای همین متخصصان توصیه می‌کنند که همه‌ی زوج‌ها پیش از شروع زندگی مشترک از مشاوره یا کارگاه‌های قبل از ازدواج بهره ببرند.

به چه کسی مراجعه کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج به شکل‌های مختلف در دسترس شما هست. بهترین و موثرترین روش احتمالاً مراجعه به یک مشاوره خانواده و ازدواج باتجربه و بادانش است. مشاورین خانواده تجربه‌ی زیادی در این زمینه دارند و به خوبی با خم و چم کار آشنا هستند. این می‌شود مشاوره خصوصی. 

مشاوره قبل از ازدواج به شکل گروهی در قالب کلاس یا کارگاه نیز ارائه می‌شود. مدرسین این کارگاه‌ها روانشناسان و مشاورین خانواده هستند. 

مشاوره پیش از ازدواج به شکل آنلاین هم ارائه می‌شود و پلتفرم‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در این روزها که شیوع ویروس کرونا خدمات مشاوره‌ای را با مشکلات زیادی مواجه کرده، می‌توانید از خدمات آنلاین استفاده کنید که تقریباً به همان اندازه موثرند.

کتاب‌های خودیاری، سی‌دی‌های آموزشی، دوره‌های آنلاین و موارد این چنینی نیز در زمینه‌ی مشاوره پیش از ازدواج وجود دارند. این موارد به اندازه‌ی مشاوره یا کارگاه‌ها موثر نیستند ولی برای کسانی که دسترسی ساده‌ای به منابع اصلی ندارند، مفید خواهد بود.

مطالعه بیشتر: یک زوج درمانگر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج چگونه است؟

روال مشاوره بستگی به رویکرد و شیوه‌ای دارد که مشاور شما از آن استفاده می‌کند. برخی از مشاوران ترجیح می‌دهند که یک یا دو جلسه به صورت جداگانه با هرکدام از طرفین صحبت کنند و بعد به سراغ جلسات دونفری بروند. بعضی از مشاوران هم از همان ابتدا با رویکرد زوج درمانی و با حضور هر دو طرف شروع می‌کنند.

جلسات مشاوره جداگانه به مشاوره این فرصت را می‌دهد که بیشتر با هرکدام از طرفین آشنا شود. ببیند که هرکدام چه نگرانی‌ها و چه نقاط قوت و ضعفی دارند. مشاور کمک می‌کند که دیدگاه زن و مرد نسبت به ازدواج و اهدافشان از زندگی مشترک واقع بینانه‌تر بشود. 

چند جلسه طول می‌کشد؟

این که طول دوره‌ی مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج چقدر باشد، بسته به نظر مشاور شما دارد. بیشتر اوقات حداقل ۲ ماهی طول می‌کشد تا جلسات به پایان برسند. تعداد جلسات هم معمولاً بین ۵ تا ۱۰ جلسه است. 

اهداف مشاوره چیست؟

در طول جلسات، مشاور شما چند هدف اساسی را دنبال می‌کند:

  • شناخت طرفین: این کار معمولاً با جلسات شخصی انجام می‌شود. ممکن است مشاور از شما تست‌های شخصیت شناسی بگیرد که انواع مختلفی دارند. از این طریق مشاور می‌تواند شناختی ضمنی از مرد و زن داشته باشد و بررسی کند که احتمال سازگاری دو طرف و احتمال موفقیت ازدواج چقدر است.
  • بررسی آمادگی برای ازدواج: زندگی مسالمت آمیز و توام با شادی در زیر یک سقف کار آسانی نیست و نیاز به آمادگی ذهنی دارد. مشاور تلاش می‌کند تا آمادگی شما برای ازدواج و زندگی مشترک را بسنجد و ببیند که آیا برای این تعهد آمادگی دارید یا خیر. اگر از آمادگی لازم برخوردار نباشید، مشاور به شما کمک خواهد کرد که به آن دست یابید.
  • ارزیابی مهارت‌های زندگی مشترک: مهارت‌های زندگی مشترک بسیار مهم هستند و شامل مواردی همچون مهارت برقراری ارتباط و مهارت حل اختلافات می‌شوند. این مهارت‌ها آموختنی هستند و در صورتی که هرکدام از طرفین با آن‌ها آشنا نباشند، مشاور کمک می‌کند تا آن‌ها را بیاموزند.

 حرف آخر

مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج به همه‌ی زوج‌ها پیشنهاد می‌شود. به ویژه زوج‌هایی که در سنین پایین قصد ازدواج دارند، به هر دلیلی از ازدواج خود مطمئن نیستند یا نسبت به آن نگرانی‌هایی دارند. حتی اگر رابطه‌ی خیلی خوبی با نامزد خود دارید، مشاوره به شما کمک خواهد کرد که پایه‌ی زندگی خود را محکم و استوار بنا کنید.

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.