داکتاپمجله سلامت و پزشکیارگونومی ستون فقرات و نحوه صحیح نشستن پشت میز
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
ارگونومی ستون فقرات و نحوه صحیح نشستن پشت میز

 

امروزه استفاده از لپتاپ و کامپیوتر بین افراد شایع شده و از همین رو همه ما باید نحوه صحیح نشستن پشت میز را یاد بگیریم. نشستن طولانی و نادرست پشت میزکار نه تنها برای کمر و گردن، بلکه سلامت دست، عضلات پا و انگشتان را نیز تهدید میکند؛ از این رو داشتن اطلاعات کافی درباره ارگونومی کمک زیادی به ما در این زمینه می کند.

ارگونومی یعنی سلامت دستگاه اسکلتی در حین کارها و فعالیت های پشت میز نشینی و کار با کامپیوتر که این روزها به خصوص با شیوع کرونا و ایام قرنطینگی اهمیت بیشتری پیداکرده است. از این رو ذکر نکاتی مهم در این خصوص ضروری است. همانطور که میدانید غالب فعالیت های بشری در دهه های گذشته در قالب کشاورزی و کارهای فیزیکی بوده اما امروزه درصد خیلی زیادی از افراد درآمد و شغل خود را از طریق پشت میز نشستن دارد. کار طولانی با کامپیوتر امری بدیهی در کسب و کار بسیاری از افراد است و این میتواند آسیب بالقوه ای به ستون فقرات، شانه ها و سایر سیستم های اسکلتی انسان وارد کند.

 

 

نکات مهم درباره ارگونومی قابل ذکر است در دو گروه طبقه بندی می شوند:

گروه اول:

مربوط به پوزیشن (نحوه صحیح نشستن) است؛ یعنی هنگام نشستن پشت میز و کار با کامپیوتر به چه شکل بنشینیم که کمترین آسیب را به بدن وارد کند. همانطور که در تصویر میبینید، پوزیشن شماره 1و2 مربوط به حالاتی هستند که اغلب ما همانگونه می نشینیم که اینها آسیب هایی را هم به ستون فقرات و شانه ها و هم به محل اتصال ستون فقرات به لگن وارد می کند که می تواند باعث دردها و شیوع دیسک های کمری، تنگی نخاع و مسائل دیگری از این دست شوند.

 

بهترین پوزیشن (تصویر شماره 3) حالتی است که ستون فقرات صاف باشد. طوری که در انحنای گردن، خمیدگی به سمت جلو، در محل ستون فقرات پشتی(محل ریه ها و قفسه سینه) به سمت عقب و در ناحیه کمر به سمت جلو باشد. صفحه مانیتور را طوری تنظیم کنید تا ستون فقرات شما به صورت مستقیم قرار گرفته و چشمان شما با قسمت بالایی صفحه نمایش هم سطح قرار بگیرند تا چشمانتان زیاد اذیت نشود. ﺻﻔﺤﻪ ﻛﻠﻴﺪ (کیبورد) ﺑﺎﻳﺪ در ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺻﻨﺪﻟﻲ و ﻣﻴﺰ و محل قرارگیری کیبورد ﺑﺎﻳﺪ ﻃﻮري ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﻮد ﻛﻪ دﺳﺖﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرتﻗﺎﺋﻢ روي آن ﻗﺮار ﮔﻴﺮﻧﺪ.

 

گروه دوم:

مربوط به ورزش هایی است که اگر شما به بهترین حالت ممکن هم پشت میز نشسته باشید، باید زمانی را به این ورزش ها اختصاص دهید تا میزان آسیب را به حداقل برسانید. شما باید به طوری معمول هر یکی دوساعت، 2 تا 3 دقیقه به ورزش هایی که در تصور میبینید اختصاص دهید.  

photo_2020-07-14_09-47-26.jpg

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.