داکتاپمجله سلامت و پزشکیرابطه کرونا و ریزش مو
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
رابطه کرونا و ریزش مو

 
به تازگی دچار ریزش موی شدید شده اید ؟


 آیا شما نیز به صورت ناگهانی دچار ریزش موی بسیار شدید شده اید ؟ در صورتی که قبل از این حتی یک بار هم موهای خود را در روی میز کار یا هنگام شانه کردن ندیده بودید. ریزش مویی که یک شبه سر و کله اش پیدا شده و حال تمام فکر و ذهن شما را بهم ریخته است ؟ آن هم در صورتی که هیچ نشانه ارثی و موروثی از ریزش مو در آشنایان خود ندارید ؟ آیا در فاصله زمانی 30 الی 60 روز است که  درگیر کرونا بوده اید و بهبود پیدا کرده اید؟

نگران نباشید و این مقاله را با ما ادامه دهید تا دلیل این اطمینان خاطر را به شما بازگو کنیم

 

آیا ریزش مو و کرونا ارتباطی با هم دارند ؟


ریزش مو یکی از آن ناسازگاری های بدنی است که با مبتلا شدن به آن اهمیتش بالاتر از همه مشکلات تان قرار میگیرد ، به گونه ای که دیوانه وار نگران می شوید و به خود شک عصبی وارد می کنید و این دقیقا همان چیزی است که باعث افزایش ریزش میگردد. بدون شک سریعا به دنبال دلیل آن و راهکاری برای جلوگیری از ریزش افتاده اید.

اما در جواب به سوال که آیا ممکن است ریزش مو ناشی از ابتلا به کرونا باشد ؟ باید به شما بگوییم که " متاسفانه بله

بیماری کرونا عوارض های زیادی دارد که حتی مدت ها پس از خوب شدن بدنتان هنوز درگیر آنها خواهد بود و با توجه به آنکه این بیماری هنوز یک بیماری جدید و ناشناخته به حساب می آید به صورت قطعی نمی توان در مورد هیچیک از عوارض آن صحبت کرد. در واقع هیچ منبع علمی وجود ندارد که به شما اثبات کند که این مورد حتما اتفاق خواهد افتاد اما به صورت تجربی مشاهده گردیده است که از کسانی که به کرونا مبتلا می گردند به طور متوسط 70 درصد آنها بعد از گذشت بازه 30 الی 60 روزه از بهبودی کامل دچار ریزش موی ناگهانی میشوند.

درمان فوری ریزش مو ناشی از کرونا
درمان فوری ریزش مو ناشی از کرونا

خبر خوشحال کننده آن است که نیازی به نگرانی نیست چرا که این ریزش مو در بیش از 90 درصد کسانی که به آن مبتلا شده اند به صورت موقت بوده و پس از گذشت بازه زمانی یک الی دوماه رفع میگردد. اما این به آن معنا نیست که کلا بیخیالش شوید و به حال خود رهایش کنید کارهای مفیدی که ممکن است به ریزش موی ناگهانی شما کمک کند را با هم مرور می کنیم :

1. حفظ آرامش و خونسردی

در بعضی از اشخاص این ریزش بسیار سطحی است و به سرعت تمام می شود و در بعضی دیگر ممکن است شدید تر باشد. اولین و مهم ترین کاری که در هنگام مواجهه با ریزش مو باید انجام دهید آن است که آرامش خود را حفظ کنید و خود را نگران نکنید ، مدام به آن فکر نکنید و با دیدن موهای خود در کف دستانتان به استرس خود اضافه نکنید چرا که همین موارد باعث ایجاد فشار عصبی و استرسی می گردد که خود مهمترین عامل ریزش مو است

2. مراجعه به پزشک متخصص

اولین اقدامی که انجام می دهید مشورت با یک پزشک متخصص هست چرا که ریزش مو می تواند دلایل بسیاری داشته باشد و احتمال آنکه ریزش موی شما متاثر از کرونا نباشد وجود دارد به طور مثال ممکن است بدن شما به داروی خاصی که در دوران بیماری استفاده میکردید نساخته باشد و تاثیر خود را روی موهای تان گذاشته باشد . پس هنگام مشورت با پزشک لیست داروهای مصرفی خود و همینطور برنامه غذایی خود را آماده داشته باشید 

البته قابل ذکر است که به دلیل آنکه به تازگی از کرونا رهایی یافتید حضور شما در مکان های شلوغ و پر خطر مثل مطب پزشک بسیار خطرناک و است ، به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم که به صورت آنلاین با بهترین متخصصان مو و زیبایی صحبت کنید و یا در صورت نیاز جهت انجام آزمایشات از طریق این لینک نوبت آنلاین بگیرید.

3. کوتاه کردن موها

کوتاه کردن موها ممکن است تاثیر زیادی در ریزش نداشته باشد اما به دلیل سبک تر شدن سر و خالی شدن وزن موها و همینطور از لحاظ جنبه روانی ممکن است در جهت درمان ریزش موی سر مناسب تر باشد.


4. به هیچ وجه سر و پوست سر خود را نخارانید

معمولا خارش پوست سر با ریزش آن همراه خواهد بود که این خارش سبب ریزش دوچندان موهای شما می گردد پس به همین دلیل به هیچ وجه به پوست سر خود دست نزنید. شامپوهایی مثل " ساپو - کتوکونازول 2% " میتواند این خارش را از بین ببرد. البته که برای مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید چرا که ممکن است اثرات مضری داشته باشد.

5. استفاده از مواد خوراکی تقویت کننده مو

  •  جوانه گندم و دیگر غلات

به دلیل داشتن ویتامین B که مهم ترین ویتامین جهت تقویت ریشه موها ست 

  • ماهی و پروتئین 

گوشت قرمز و همینطور ماهی سرشار از اسیدآمینه‌هایی مانند متیونین و سیستین که سبب تولید کراتین در بدن میشوند

  • تخم مرغ و ویتامین A

زرده تخم مرغ بهترین محصول تقویت کننده پوست سر است همینطور مواد خوراکی مانند اسفناج ، هویج و لبنیات نیز برای رساندن این ویتامین به بدن بسیار مناسب هستند.

  • حبوبات به خصوص عدس

عدس و حبوبات خانواده آن به دلیل داشتن عنصر روی (زینک) یکی از ضروری ترین مواد مورد نیاز برای رشد و تقویت مو ها هستند

 

مزوترابی برای رفع ریزش مو

6. استفاده از دارو برای جلوگیری از ریزش مو 

در وهله اول ممکن است داروهایی مثل قرص زینک پلاس و ویتامین B6 توسط پزشک برای شما تجویز گردد. این دارو ها با توجه به نظر پزشک حداقل 6 هفته باید مصرف مداوم داشته باشند. همینطور ممکن است آمپول دکسپانتنول و بیوتین جهت درمان فوری ریزش مو تجویز گردد که این امپول ها به صورت هفتگی باید تزریق گردد

مزوتراپی 

مزوتراپی یکی از روش های بهبود ریزش مو و تقویت موضعی پوست است که در بسیاری از کلینیکهای تخصصی پوست و مو با انواع مواد خارجی و داخلی انجام می گیرد. اما همانطور که گفته شد این ریزش مو موقتی است و پیشنهاد ما به شما در نهایت استفاده از مواد تقویتی خوراکی و قرص های زینک و ویتامین هاست و در مراحلی که شدید تر است از آمپول های دکسپانتنول استفاده کنید و طبق تجربه نیازی به مزوتراپی نیست.

 

حرف آخر

در نهایت باید بدانید که ریزش مو عوامل بسیار زیادی دارد و حتی بعد از متوقف شدن ریزشی که به واسطه کرونا ایجاد گردیده است باید دائما به موهای خود برسید چرا که بسیار آسیب پذیر شده اند و ریشه آنها بعد از این ریزش بسیار ضعیف شده است ، همینطور ممکن است دیگر با سشوار خود برای همیشه خداحافظی کنید ، حتی در مواردی به صورت تجربی مشاهده شده است که حالت رشد مو نیز تغییر یافته برای مثال اگر موهای شما قبل از ریزش لخت بوده بعد از ریزش ممکن است از لختی آن کاسته شود و به دلیل چرب شدن پوست سر بد حالت شوند.

 

 

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.