داکتاپمجله سلامت و پزشکیویروسی کشنده تر از کرونا
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
ویروسی کشنده تر از کرونا

سال 2019 میلادی حسن ختام خود را با معرفی و شیوع ویروس کرونا (Covid_19) اعلام کرد. ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع و انتشار در سراسر دنیاست و بسیاری از کسب وکارها و مشاغل و زندگی افراد را تحت الشعاع قرار داده است؛ اما چیزی که واقعا به سرعت روی این کره خاکی حال تاختن است این ویروس نیست؛ بلکه شایعات و اخبار نادرست است که از طریق شبکه های مجازی و اینترنت هرلحظه دست به دست می شود. این شرایط، همزمان با تلاش‌های مردم برای جستجویِ اطلاعات صحیح در مورد ویروس کرونا و شیوع آن، امکان دارد که آن‌ها با سیلی از اطلاعاتِ غلط، گمراه کننده و حتی به طور بالقوه خطرناک، رو به رو شوند. سازمان بهداشت جهانی در این رابطه هشدار داده که گسترش اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا موجب بدتر شدنِ شرایط و اِعمالِ برخی تبعیض‌ها خواهد شد.

از نظر روانشناختی وقتی ذهن روی موضوعی با تأثیر روانی منفی متمرکز می‌شود، علاوه بر درگیر کردن ذهن فرد بر عملکرد جسمانی برخی از اعضا نیز اثر منفی می‌گذارد. برای همین متخصصان حوزه سلامت روان اولین توصیه‌ای که به افراد در معرض اخبار بد می‌کنند پرهیز از انتشار مجدد اخبار منفی در فضای مجازی است.

اخبار منفی چه تاثیری بر زندگی و سلامت فرد می گذارد؟

ترشح هورمون استرس در بدن:

زمانی که اخبار منفی وارد ذهن می شوند هورمون استرس در بدن ترشح میشود. استرس سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و این باعث از کار افتادن قدرت تصمیم گیری وتفکر یاحتی قسمتی از جسم می شود. فراموش نکنیم چیزی که هورمون در بدن ما آزاد میکنند کلمات هستند نه غدد.پس باید هوشمندانه تر در برابر اخبار و اطلاعات عمل کنیم و اجازه ندهیم هر موضوعی آرامش مارا به هم بریزد.

از کاه کوه ساختن:

وقتی به مرور با اخبار منفی مواجه میشویم سطح نگرانی و اضطراب ما افزایش پیدا میکند و به مرور با شنیدن کم خطر ترین و کوچکترین خبرها نیز آشفته شده و قدرت کنترل خود را از دست می دهیم.

گسترش روحیه نا امیدی و بی انگیزگی:

اخبار منفی تأثیر مستقیمی بر شرایط روحی و روانی جامعه و به‌خصوص جوانان دارند و سبب گسترش افسردگی، اضطراب، اعتیاد، خودکشی و … می‌شوند. زمانی که ما دائما موج های منفی این ویروس و آمار مرگ و میر آن را دنبال میکنیم به شدت از زندگی احساس نا امیدی کرده و انگیزه ای برای کار و درس و ... نخواهیم داشت.

تاثیر اخبار منفی بر کودکان:

کودکان نیز به اندازه برگسالان در معرض این اخبار هستند و چه بسا آنان بیشتر تحت تاثیر اختلالات روحی و روانی هستند. اینجا نقش والدین اهمیت زیادی دارد و باید تماشای اخبار و صحبت های خود را در خانه مدیریت کنند تا کودکان حس امنیت و آرامش روانی داشته باشند.

با اضطراب ناشی از کرونا چه کنیم؟

  • قبل از هرچیزی برای پیشگیری از این بیماری در خانه بمانید و دستان خود را مکررا و به مدت 30 ثانیه بشویید.
  • هنگام مواجهه با خبری (مخصوصا در شبکه های اجتماعی) از وثق و صحت آن با خبر شوید سپس آن را بازنشر دهید.
  • اخبار را فقط از منابع معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و سایت دانشگاه های علوم پزشکی جویا شوید.
  • پیش از این ویروسف ویروس های دیگری نیز وجود داشتند چه بسا خطرناک تر و کشنده تر از کرونا (مثل سل، سارس و آنفولانزا) اما با گذشت زمان و کشف داروی آنها موفق به شکست این ویروس شدند. فراموش نکنید که کرونا اولین ویروس کشنده نیست و آخرین نیز نخواهد بود پس در کمال آرامش و خونسردی با واقعیت کنار بیایید.
  • برای بهبود حال خود از طریق تماس تلفنی و تصویری با دوستان و بستگان خود یا مشاور روانشناس صحبت کنید.
  • اگر برای رعایت ایمنی ساعات طوالنی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید. چیزهایی که مدتها قبل برای آن برنامه ریزی کرده بودید را اجرایی کنید و هنر و مهارت جدید یاد بگیرید.
  • از بروز احساسات خود درباره ترس، نگرانی، استرس و اضطراب خجالت نکشید و آنها را به زبان بیاورید.
  • از موقعیتهایی که استرس شما را زیاد میکند دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دوبار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید.
  • از افراد و جمع های پر تنش دوری کنید و هنگام صحبت بحث را به موضوع دیگری تغییر دهید.
  • تا جایی که ممکن است زمان استفاده از شبکه های مجازی را به حداقل برسانید و کارهایی که را انجام بدهید که از آنها لذت می برید؛ مثل کتاب خواندن، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، یادگیری زبان جدید و ....
  • به خواب و تغذیه خود اهمیت بدهید.خواب خوب و کافی در سلامت جسم و روان تاثیر بسیاری دارد.
  • در حضور کودکان از اخبار منفی صحبت نکنید در عوض محیط شاد و بازی را در خانه فراهم کنید تا احساس بی حوصلگی نداشته باشند.
  • در صورت مشاهده علائم هرچند کوچک مضطرب نشوید و در صورت نیاز و اضطرار به نزدیکترین مراکز درمانی مراجعه کنید.
به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.