داکتاپمجله سلامت و پزشکیانواع راه های سفید کردن دندان و عوارض
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
انواع راه های سفید کردن دندان و عوارض

انواع راه‌‌‌های سفید کردن دندان 

داشتن دندان‌‌‌های سفید و لبخندی زیبا حق شماست. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌‌‌‌های خانگی و غیر خانگی سفید کردن دندان‌‌ها آشنا کنیم:

1- بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ در مطب 

بلیچینگ اگر تحت نظارت متخصص دندانپزشکی انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد، فقط ممکن است دندان‌‌ها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولاً با خمیردندان‌‌‌‌های ضد حساسیت قابل درمان است. سفیدی حاصل از بلیچینگ دائمی‌نیست و پس از چند سال قابل برگشت است. مراقبت‌‌‌‌‌های صحیح می‌تواند این بازه را طولانی تر کند.  

بلیچینگ در خانه

بلیچینگ در منزل یکی دیگر از روش‌‌‌‌‌های سفید کردن دندان‌‌‌هاست. در این روش پس از قالب گیری از دندان‌‌ها توسط دندانپزشک، قاشقکی شفاف ساخته می‌شود و بهمراه سرنگ‌‌‌‌های حاوی ماده بلیچینگ به شما داده می‌شود که خودتان می‌توانید در منزل ماده بلیچینگ را در داخل قاشقک روی دندان‌ها قرار دهید. این کار به دفعات تکرار می‌شود و معمولا 2 تا 3 هفته بطول می‌انجامد. در این روش شاید حساسیت دندان‌ها کمتر باشد ولی طول درمان در این روش بیشتر است. این روش مناسب کسانی است که دندان‌‌‌های حساسی دارند.

عوارض بلیچینگ

بلیچینگ عوارض خاصی ندارد فقط ممکن است کمی دندان هایتان را حساس کند.اما این روش در خانم های بارداری و شیرده و افراد زیر سن بلوغ نباید استفاده شود.

 

2-خمیردندان و پودر سفید کننده دندان

این مواد غالبا دارای درصد بالای ساینده‌‌ها هستند که باعث می‌شوند لایه‌ای از روی مینای دندان‌تان برداشته شود و استفاده از آن‌ها به ویژه به صورت مکرر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


3-لاک سفید کننده دندان

لاک سفید کننده دندان و انواع دیگر سفید کننده‌‌ها که در داروخانه‌‌ها عرضه می‌شوند، درصد بسیار پایین‌تری از پراکسید هیدروژن را دارا هستند. بنابراین،  سفید کردن دندان‌ها به صورت تاخیری انجام می‌پذیرد. در ضمن این مواد چون بدون هیچ محافظی در د‌هان ر‌ها می‌شوند و کنترلی روی آن‌ها نیست بنابراین با بزاق شسته شده و بلعیده می‌شوند که این مورد می‌تواند صدمات بدی را به بدن شما وارد کند. این مواد غالبا حاوی ساخارین هستند که هر چند برای دندان‌ها مضر نیست،  اما سرطان‌زا بودن این ماده مدت‌هاست به اثبات رسیده و استفاده از آن در آمریکا ممنوع است.


4-بلیچینگ با لیزر چیست؟

بلیچینگ با لیزر

 

در تکنیک سفید کردن با کمک لیزر، فعال شدن ماده سفید کننده تحت تابش لیزر انجام می‌شود. تفاوت اصلی لیزر با سایر روش‌‌‌های فعالسازی ماده سفید کننده در مطب (نور، حرارت....) در اینجا چون فعال شدن تمام ماده سفید کننده پس از تابش لیزر به صورت همزمان و یکپارچه (طی سی ثانیه تابش لیزر) اتفاق می‌افتد، مدت زمان لازم برای تماس ماده با دندان‌‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه نیاز به تماس طولانی مدت ماده بلیچینگ با دندان‌‌ها نیست. بنابراین احتمال بروز حساسیت دندانی، آسیب به دندان‌‌ها و مشکلات احتمالی پس از تکنیک لیزر بلیچینگ کمتر است. 

این تصور که لیزر بیشتر سفید می‌کند اشتباه است، اما لیزر ایمن تر سفید می‌کند. نکته درمانی مهم در مورد بلیچینگ این است که اگر قصد دارید درمان بلیچینگ انجام بدهید و دندان ‌‌هایتان هم نیاز به ترمیم دارند، ابتدا باید بلیچ کنید و سپس کار‌‌های ترمیمی‌ خود را انجام دهید.


5-نوار‌‌‌های سفید کننده 

این نوار‌‌ها را برای مدت خاصی روی سطح دندان ‌‌هایتان اعمال می‌کنید.  هیدروژن پراکسید لکه‌‌ها را از بین می‌برد، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که تا 5 درجه دندان‌‌‌هایتان سفید شود.   

عوارض:

  • اگر با لثه های شما تماس داشته باشد ممکن است واکنش هایی که رخ می دهد باعث آسیب رسانی به لثه هایتان شود.

  • استفاده ی بیش از حد این نوار ها باعث آسیب رسیدن به دندان هایتان می شود.


6-روش‌‌‌های طبیعی سفید کردن دندان 

سفید کردن طبیعی دندان

 

روش‌‌‌های سنتی و خانگی هم برای سفید کردن دندان‌‌ها وجود دارد که بسیار کارا بوده و امروزه طرفداران زیادی دارند. این روش‌‌ها کاملا سنتی هستند و هیچ خطری ندارند:

  • جوش شیرین:

    دندان‌‌‌های خود را با جوش شیرین شستشو دهید تا سفیدتر و زیباتر شوند. روش کار به این صورت است که رادیکال‌‌‌های آزاد موجود در جوش شیرین به مینای دندان نفوذ می‌کند و موجب روشن شدن دندان می‌شود و لکه‌‌ها را از بین می‌رود. ابتدا مقداری جوش شیرین روی مسواک خود بریزید و بعد شروع به مسواک زدن کنید. بهتر است این کار را حداکثر دو بار در هفته انجام دهید تا به مینای دندانتان آسیب وارد نشود.

  • استفاده از روغن نارگیل و سرکه سیب:

    بهتر است برای سفید کردن دندان‌‌‌هایتان روغن نارگیل و سرکه سیب را هم امتحان کنید. برای این کار کافی است که مقداری روغن نارگیل یا سرکه سیب را در به مدت ۱۰دقیقه در د‌هان نگه دارید و بعد دندان‌‌‌هایتان را مسواک بزنید و بشویید تا دندان‌‌‌هایتان را به روشی ساده سفید و درخشان کنید.

  • پوست پرتقال:

    مالش دادن بخش داخلی پوست پرتقال به دندان‌‌ها به عنوان روشی امن و طبیعی برای سفید کردن دندان‌‌ها در خانه شناخته می‌شود. بخش سفید پوست پرتقال حاوی لیمونن، ماده ای حاوی پاک کننده‌‌‌های حلال طبیعی، است و در بسیاری از محصولات سفیدکننده دندان تجاری نیز استفاده می‌شود.

  • زغال چوب فعال:

    این ماده به واسطه پردازش زغال چوب با اکسیژن و کلرید کلسیم تهیه می‌شود و به خاطر ویژگی‌‌‌های جاذب خود به عنوان یک عامل موثر سفیدکننده دندان شناخته می‌شود.

  • توت فرنگی:

    مسواک زدن دندان‌‌ها با پوره توت فرنگی یک گزینه طبیعی و خوب برای سفید کردن دندان‌‌ها در خانه است. محتوای اسیدی این میوه به عنوان یک عامل سفید کننده ملایم عمل می‌کند. یک یا دو عدد توت فرنگی را له کنید، مسواک خود را درون آن فرو برده و دندان‌‌ها را به طور عادی مسواک بزنید. این کار را به طور مستمر تکرار کنید تا از نتیجه آن شگفت زده شوید.
      
  • پوست موز:

    پوست موز را قطعه قطعه کنید و از قسمت داخلی روی دندان هایتان ماساژ دهید.

  • نمک و آبلیمو:

    آبلیمو و نمک را مخلوط کرده و با مسواک دندان هایتان را با این محلول مسواک کنید.

  • زردچوبه:

    پودر زردچوبه را روی مسواک خود بمالید و دندان هایتان را به مدت 2تا3دقیقه مسواک کنید.هرچند روز یکبار این کار را امتحان کنید.


7. لمینت دندان

لمینت دندان

 

یکی از روش‌‌‌های سفید کردن دندان‌‌ها لمینت کردن آن‌‌ها است. لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لای‌‌های از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ ‌هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌‌ها و درمان دندان‌‌‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود.به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق‌العاده ونیر‌‌ها اولین طرح درمان در دندان‌‌‌های قدامی‌محسوب می‌شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان‌‌ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان‌‌ها شده و اگر دندان‌‌ها با فاصله در کنار هم باشند، فاصله را بسته و بر روی دندان‌‌‌هایی که شکستگی دارند انجام می‌گیرد.  

عوارض لمینیت

لمینت ممکنه باعث التهاب و تحلیل رفتن لثه بشود و همچنین باعث افزایش حساسیت دندان ها می شود.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.