داکتاپمجله سلامت و پزشکیآیا نتیجه ارتودنسی ارزش درد کشیدن را دارد؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
آیا نتیجه ارتودنسی ارزش درد کشیدن را دارد؟

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که وظیفه و هدفش تصحیح روابط دندانی و سیستم فکی صورت است. این کار به شکلی انجام می‌‌شود که همه دندان‌ها در جای صحیح خود قرار بگیرد. تصحیح روابط دندانی به هیچ سنی محدود نمی‌‌شود و افراد در همه سنین قادر به انجام ارتودنسی اند اما در صورت مراجعه بیمار در سنین پایین، درمان بسیار راحت تر و با نتیجه موفق تری به اتمام می‌رسد. 


مراحل ارتودنسی 

  1. مشاوره، معاینه و ارزیابی دندان توسط متخصص دندانپزشکی

  2. قالب گیری برای ارتودنسی دندان

  3. تصویربرداری در ارتودنسی دندان

  4. قرار دادن بریس(براکت) بر روی دندان بیمار

  5. تنظیم جلسات بعدی برای مراحل ارتودنسی دندان

  6. استفاده از نگهدارنده و خارج کردن براکت از دهان
     

طول درمان ارتودنسی چقدر است ؟

طول درمان بسته به شرایط شما و نوع روابط فکی و دندانی شما بستگی دارد.  به طور میانگین طول درمان ارتودنسی در حدود 2 سال است و به طور متوسط بیماران هر 4 تا 6 هفته یکبار معاینه می‌شوند. 


آیا در درمان ارتودنسی همیشه  نیاز به کشیدن دندان است؟

خیر. گاهی اوقات برای ایجاد فضا در فک به منظور کاهش جلوزدگی دندان ها، و یا شلوغی دندان‌ها نیاز به کشیدن دندان است. و اگر دندان کشیده شود فضای دندان کشیده شده یه طور کامل پر می‌شود.

شرایطی که در آن نیاز به کشیدن دندان‌ها است :

  • اختلاف در طول انحنای دندان‌ها و جنس آن‌ها

  • اصلاح رابطه بین دندان‌ها بر روی فک

  • اندازه و ظاهر غیر عادی دندان‌ها

  • مشکلات مربوط به عدم هماهنگی در استخوان فک
     

ارتودنسی دردناک نیست 

هفته اول پس از قرار دادن سیم‌ها ممکن است دردی را بطور مختصر در دندان‌هایتان احساس کنید که این درد کوتاه بوده و به سرعت از بین می‌رود. همچنین حین دوره درمان ممکن است که شما احساس فشار روی دندان‌های خود کنید که هیچ جای نگرانی ندارد. گاهی برای کاهش درد مسکن‌های ساده مثل استامینوفن تجویز می‌شود. 


بعد از ارتودنسی چه بخوریم چه نخوریم 

  • آدامس‌ها  شکلات کشدار، گز، سوهان، ته دیگ، نان ساندویچی ممکن است باعث شکسته شدن براکت‌ها و سیم‌ها شود لذا از خوردنشان خودداری کنید. 

  • مواد غذایی را به قطعات کوچک قسمت کرده و آنها را، روی دندان‌های عقب قرار دهید. 

  • از گاز زدن غذا و میوه، پیتزا، ساندویچ، نان خشک یا تست شده، سیب، خیار، بلال، توسط دندان‌های جلو و پایین خودداری فرمایید.

  • در دوره‌های درمان عادی توصیه می‌شود که، وعده‌های غذایی را به این صورت تنظیم کنید که سه  وعده اصلی و دو میان وعده در طول روز حتما مصرف کنید. همچنین مقدار زیادی آب نیز بعد از هر وعده غذایی بنوشید. این توصیه‌ها به این منظور است که هم فرصت مناسب برای هضم و پاکسازی دهان در اختیار بزاق قرار گیرد و هم بدن شما در این دوره ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را کسب کند.


بهداشت دهان در دوره درمان مهمترین مسئله


براکت‌ها یا سیم‌های ارتودنسی تعداد زیادی منافذ و فرورفتگی دارند که ممکن است غذا‌ها و هم چنین باکتری‌های مضر در آنها محبوس شوند. این مسئله باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه با ریسک بالاتری نسبت به قبل می‌شود. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به رعایت بهداشت دهان و دندان حین ارتودنسی و همچنین رژیم غذاییتان داشته باشید زیرا در این دوران دندان‌ها و لثه حساس تر هستند.  

مطالعه بیشتر: ارتودنسی دندان و مشکلات لثه

مسواک زدن 

 بعد از خوردن باید حتما بریس‌ها را مسواک بزنید. شیوه مسواک زدن در دوره درمان ارتودنسی کمی‌ با مسواک زدن معمولی متفاوت است. در این دوران استفاد از مسواک برقی یا مسواک‌های دستی حاوی پرزهای نرم و متوسط بهتر است و توصیه می‌شود. باید با دقت  دندان‌ها را مسواک بزنید و مطمئن باشید که تمام باقی مانده‌های غذایی از اطراف بریس‌ها جدا شدند. مسواک را در بالای براکت و در زاویه 45 درجه به سمت پایین و در پایین براکت و در زاویه 45 درجه به سمت بالا نگه دارید. برخی از کارخانه‌های سازنده مسواک محصولی بنام بریستل ارتودنسی یا بریستل‌های بین دندانی تولید می‌کنند که بصورت کامل می‌تواند اطراف براکت‌ها را تمیز کند. در صورت استفاده از نگه‌دارنده‌ها و ابزار متحرک ارتودنسی، آنها نیز باید روزانه مانند دندان‌ها مسواک زده شوند. همچنین ممکن است استفاده از یک محلول پاک کننده نیز توصیه شود، اما نباید همراه با آب گرم مصرف شود زیرا می‌‌تواند موجب تغییر شکل پلاستیک نرم شده و آن را غیر قابل استفاده کند. 

 

ارتودنسی دندان

نخ دندان فراموش نشود 

تمیز کردن بین دندان‌ها را می‌‌توان با استفاده از نخ دندان‌های مخصوص و نیز مسواک‌های بین دندانی بسیار کوچک انجام داد.از آنجایی که نخ دندان کشیدن در دوران درمان ارتودنسی اندکی دشوار است روش دیگری که جایگزین نخ دندان می‌شود استفاده از واتر جت‌ها است. واتر جت‌ها وسایلی هستند که آب را با فشار خیلی زیاد به دندان‌ها می‌زنند و باعث تمیز شدن نواحی بین دندانی می‌شوند.

 

مراحل درمان ارتودنسی

استفاده از دهانشویه تضمین سلامت دندان هایتان است 

وجود براکت و سیم ارتودنسی که بر روی دندان‌ها چسبیده اند احتمال تجمع پلاک‌ها بین دندان‌ها افزایش می‌دهند. در نتیجه برای از بین بردن آن‌ها استفاده از دهانشویه ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند خشکی دهان و بوی بد دهان را به دنبال دارند از این رو دهانشویه ای که حاوی فلوراید و کلرهگزیدین است مناسب ترین گزینه برای استفاده از دهانشویه است. دهانشویه ارتودنسی موجب می‌کروب زدایی دهان و مقاوم سازی دندان‌ها در مقابل پوسیدگی و ساییدگی می‌شوند. سیم‌های ارتودنسی به دلیل اینکه پوسیدگی دندان را به دنبال دارند استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی توصیه می‌شود.

در پایان

در پایان باید گفت اگرچه درمان ارتودنسی ممکن است شروع دردناکی داشته باشد یا این که حضور اجسامی‌ مثل سیم‌ها و براکت‌ها شما را عصبی کند رعایت بهداشت آن  کمی‌ سخت باشد و رژیم غذایی و جنبه‌های مختلفی از زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد ولی آنچه که ارزش همه این درد کشیدن‌ها را دارد و در پایان برای شما باقی می‌ماند لبخندی زیبا و سلامت و شادابی شماست. 

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.