داکتاپمجله سلامت و پزشکیراز های حفظ زیبایی دندان
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
راز های حفظ زیبایی دندان

 

رازهای حفظ زیبایی دندان

دغدغه حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها به دیروز و امروز بر نمی‌گردد و احتمالا از زمانی که بشر امروزی یا هموساپینس بر روی کره خاکی وجود داشته، این مسئله دغدغه مهمی بوده‎ است. جدا از مسائل مربوط به سلامت و تاثیر داشتن دندان‌هایی سالم در جویدن کامل و گوارش غذا، یک لبخند زیبا شاید بهترین همراه و متحد انسان باشد. حفظ زیبایی دندان‌ها باعث می‌شود هم خود فرد و هم دیگران در معاشرت و مراودات خانوادگی، عاطفی، دوستانه، کاری و روزمره حس خوبی داشته باشند. 
فارغ از روش‌های ترمیمی گونا‌گونی که امروزه وجود دارد و با وجود این نکته که  تقریبا نقصی در دندا‌ن‌ها نیست که نتوانید با صرف یک یا چندین جلسه در دندان‌پزشکی حل کنید، همچنان بهترین، طبیعی‌ترین و به صرفه‌ترین اقدام در این زمینه، نگهداری و مراقبت از زیبایی طبیعی دندان است.
از ژنتیک تا آب آشامیدنی و عادت‌های مضر دوران کودکی مانند مکیدن انگشت و پستانک تا 4،5 سالگی و همچنین رژیم غذایی نامناسب یا مصرف دخانیات همه و همه عواملی هستند که ممکن است باعث از بین رفتن زیبایی دندان‌ها بشوند. با این‌حال  راه‌های مراقبتی نسبتا ساده‌ای هست که تا حد زیادی می‌تواند جلوی این آسیب‌ها را بگیرد.

 

برای حفظ زیبایی دندان‌ها باید چه کنیم؟

روش‌های مختلفی برای مراقبت از ظاهر دندان‌ها وجود دارد که بیشتر آنها را از قبل می‌دانیم و کارهای پیچیده یا اسرارآمیزی نیستند، اما برای جمع‌بندی تمام این روش‌ها و توصیه‌ها را یک‌بار دیگر مرور می‌کنیم.

1) مسواک زدن
 مسواک زدن

مسواک زدن حداقل دوبار در شبانه‌روز به‌طور مرتب و منظم  به مدت دو دقیقه و با رعایت نکاتی که دندان‌پزشک‌ها بر روی آن‌ها تاکید دارند. علاوه بر توجه به روش صحیح مسواک زدن و استفاده از خمیردندان و مسواک‌ مناسب و با کیفیت، از نکات دیگری  که می‌شود در این رابطه به آن اشاره کرد، نشستن دهان بعد از اتمام مسواک و تنها تف کردن خمیر دندان در سینک است.
باورمان بشود یا نه، روش بهتری از مسواک زدن صحیح و اصولی و با خمیردندان و مسواک استاندارد برای حفظ زیبایی و سلامت دندان‌ها وجود ندارد.
علاوه بر حداقل دوباری که در روز شدیدا توصیه به مسواک زدن شده است و باعث زدودن پلاک‌ها و اسید‌ها از مینای دندان می‌شود، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی هم تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از ایجاد لکه‌های رنگی بر رو سطح دندان دارد. البته دقت کنید که بلافاصله بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن تاثیر مخرب دارد و  بهتر است زمانی از صرف غذا یا نوشیدنی سپری شده باشد. چون اسید موجود در غذا و نوشیدنی بلافاصله پس از صرف آنها، مینای دندان را تضعیف کرده و مسواک زدن در همان هنگام ممکن است موجب تراشیده شدن قسمتی از آن بشود.

 

2) نخ‌دندان کشیدن
 نخ دندان

 

مسواک به تنهایی کافی نیست و برای بیرون آوردن تکه‌های باقی‌مانده غذا در لای دندان‌ها و جاهایی که دسترسی با مسواک به آنها سخت‌تر است، حداقل روزی یکبار نخ دندان کشیدن توصیه شده‌است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مسواک و نخ ‎دندان جایگزین یکدیگر نیستند و در‌واقع همدیگر را تکمیل می‎کنند. ‎ 
در انتخاب نخ‎ دندان مناسب هم هم مانند مسواک و خمیر دندان باید دقت کنیم و از نخ‌‌دندان‌های توصیه شده توسط دندان‌پزشکان و متخصصین استفاده کنیم.


3) دهان‌شویه

دهان‌شویه تنها نفسی معطر و خوشبو به ما نمی‌دهد، بلکه یکی از بخش‌های مهم بهداشت دهان و دندان است و به حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها کمک می‌کند. شستشو با دهان‌شویه بعد از مسواک زدن و نخ‌دندان کشیدن باعث مقاومت مضاعف دندان‌ها در مقابل باکتری و اسید می‌شود. باکتری، اسید، پلاک‌ها و تارتارهای تشکیل شده بر روی دندان‌ها از عواملی هستند که می‌توانند به زردی یا تیرگی دندان‌ها منجر شوند. 
دهان‌شویه به پاکسازی فضای بین دندان‌ها که دسترسی به آن دشوار است کمک می‌کند. البته استفاده روزانه از دهان‌شویه معمولا توصیه نمی‌شود و بهتر است که هفته‌ای یا دوهفته‌ای یکبار از این محلول برای شستشو و پاکسازی تکمیلی دهان و دندان استفاده شود.

 

4) توجه به نوشیدنی‌ها

می‌دانیم که قهوه، چای، شراب قرمز، نوشابه‌ها و آمیوه‌های گازدار و مصنوعی می‌توانند باعث ایجاد لک‌های رنگی بر روی دندان بشوند. اما آیا ‌می‌دانستید که آب‌میوه بلوبری، بلک‌بری و انار هم لکه‎ های ناخوشایند بر روی دندان ایجاد می‌کند؟ این مسئله درباره مواقعی که در اسموتی هم استفاده بشوند صدق می‌کند.
برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها نوشابه و آب‌میوه‌ها را با استفاده از نی بنوشید و بعد از هر جرعه از قهوه یا چای دهان‌ و دندان‌ها را با آب بشویید.


5) تغذیه مناسب

شکر و خوراکی‌های شیرین هر چه‌قدر هم که خوشمزه باشند، اگر به میزان زیاد مصرف شوند به دندان ها آسیب می رسانند. باید سعی کنیم از خوراکی‎ها آسیب‌زا دوری کنیم و رژیم غذایی مناسبی در پیش بگیریم. رژیم غذایی مناسب شامل مقدار زیادی سبزیجات و میوه است که برای سلامت ما و دندان‎ ها‌یمان در دراز مدت بسیار مفید خواهد بود. اما مراقب باشید چون قند موجود در میوه‎ ها و نوشیدنی‎ های طبیعی هم اگر یک روند نگهداری و مراقبت منظم در زمینه بهداشت دهان و دندان نداشته باشیم، آسیب‎ رسان خواهد بود. راه‌حل میانه‌روی و تعادل در مصرف انواع خوراکی‌ها و اعمال دقیق و کامل بهداشت دهان و دندان است.

 

6) از مینای دندان مراقبت کنید

اگرچه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها باعث ایجاد لکه بر روی سطح دندان‌ها می‎ شوند، اما دلیل اصلی زردی دندان‌  تحلیل مینای آن است. مینای دندان بخش سفید و سختی است که سطح دندان را شکل ‌می‌دهد. در زیر این سطح عاج دندان قرار دارد که در اصل ماده‌ای زردرنگ است. وقتی مینای دندان از بین ‎می‌رود، عاج دندان بیشتر در معرض دید قرار می‎گیرد و ظاهر دندا‎ن زرد به‌نظر می‌رسد.


7) عدم مصرف دخانیات و مخدرهای دیگر

مصرف انواع دخانیات یا تنباکو و البته مواد مخدر بیش از هر عامل دیگری بر زیبایی و سلامت دندان تاثیر دارد. مصرف دخانیات حتی بعد از انجام فرایند‌های زیبایی و سفیدسازی بعضا دشوار و پر هزینه مانند جرم‎گیری و بروساژ یا بلیچینگ، لمینت و کامپوزیت به بازگشت لکه‎های تیره و زردرنگ منجر می‎شود. مصرف دخانیات تنها باعث لکه‎دار شدن دندان‌ها نشده، بلکه همچنین برای سلامت دهان و دندان و سلامت انسان به‎طور کلی بسیار مضر است.


8) توجه به دندان‎های شیری

شاید با در نظر گرفتن موقتی بودن این دندان‎ ها این مورد کمی عجیب به‌نظر برسد، اما در میزان اهمیت آن نباید تردید کنیم. مراقبت و رسیدگی به دندان‌های شیری از این بابت مهم است که پوسیدگی یک دندان حتی شیری علاوه بر تاثیرگذاری بر روی دندان‎های مجاورش، به لثه هم آسیب می‎رساند. التهاب، تحلیل یا عفونت لثه در سرنوشت دندان‌ها بسیار موثر است و از این رو نباید به وضعیت دندان‎های شیری بی‌توجهی کنیم؛ زیرا که تبعات این سهل‎ انگاری تا آخر عمر گریبان‎ گیر ما خواهد بود. 


9) مراجعه منظم به دندان‎پزشک

برای اینکه از دندا‌ن های سالم و زیبایی در تمام عمر بهره ببریم، مراجعه منظم و روتین حداکثر هر 6 ماه یک‎بار به دندان‎پزشک یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مد‌نظر داشته باشیم. 
با مراجعه منظم و سالی حداقل 2 بار به پزشک متخصص دندانپزشکی همیشه از وضعیت و تغییرات احتمالی دندان‎ ها باخبر شده و  در عین حال از راهکارهای حرفه‎ای و تخصصی در صورت نیاز بهره می‎بریم. با معاینه هر چند‎ماه یک‎بار بیشتر مصائب پیش‎ آمده را قبل از آن‌که پیشرفت چندانی کرده باشند، شناسایی کرده و با صرف وقت، هزینه و زحمت کمتر و در عین حال احتمال موفقیت بیشتر، برای بهبودی و ترمیم آن‎ها می‎کوشیم.
همچنین در رابطه با بعضی از نکات دیگر مانند انتخاب مسواک و خمیردندان کارآمد و ...  که پیش‎تر ذکر شده‎ اند به مشورت با دندانپزشک نیازمندیم.


10)استفاده از سفید کننده های طبیعی:

  • آبلیمو و جوش شیرین:
    یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو را با جوش‌شیرین به مقدار لازم، مخلوط‌کنید تا یک خمیر نازک ایجاد شود، سپس با مسواک نرم و به‌آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید.

  • پوست پرتقال و نمک:
    بخش سفید پوست پرتقال را، با نمک دریا بپوشانید سپس به‌آرامی بر روی دندان‌های خود به مدت ۲ دقیقه مالش دهید بعد آن را بشویید.

  • ساییدن پوست موز روی دندان:
    به‌آرامی یک قطعه کوچک از داخل پوست موز را برای دو دقیقه روی دندان‌های خود بمالید و سپس بشویید.

  • خمیر جوش شیرین و پراکسید هیدروژن:
    با مخلوط کردن یک قاشق چایخوری جوش شیرین، با پراکسید هیدروژن در یک ظرف کوچک یک خمیر نازک درست کنید، از مسواک نرم برای مالیدن خمیر روی دندان استفاده کنید، و به آرامی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید سپس بشویید.

  • مسواک زدن با زغال فعال:
    پودر زغال سنگ با درجه فعال مواد غذایی را روی مسواک مرطوب بپاشید،سپس به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید.

  • توت فرنگی و جوش شیرین:
    یک توت فرنگی بزرگ را برش دهید و له کنید و با ½ قاشق چای خوری جوش شیرین ،هم بزنید تا صاف و مخلوط شوند مخلوط را بر روی دندانها بزنید و 5 دقیقه صبر کنید.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.