داکتاپمجله سلامت و پزشکیراه‎های برداشتن دائمی خال
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
راه‎های برداشتن دائمی خال

 

خال ‎در واقع چیست؟

خال یک‌نوع برآمدگی یا تغییر رنگ بر روی پوست است. بعضی از خال‌ها از زمان تولد وجود دارند و بعضی دیگر در طول دوران زندگی به‎وجود می‎آیند. خال‎ها نقاط عمدتا کوچکی به رنگ پوست، تیره، قهوه‎ای و یا سیاه هستند که بر روی پوست ظاهر می‎شوند. خال‎ها همچنین ممکن است برامده یا صاف باشند. بسیاری از خال‎هایی که در بزرگسالی می‎رویند به تابش خورشید و تاثیرش بر روی تولید ملانین یا رنگدانه اصلی پوست و مو مربوط هستند. همچنین حاملگی ممکن است بر روی خال‎ها تاثیر بگذارد.

بیشتر خال‎ها نهایتا تا سن 30 سالگی ظاهر می‎شوند.

اگرچه خال‎ها بیشتر به‎رنگ قهوه‎ای هستند اما می‎توانند رنگ‎های گوناگونی از جمله قرمز، صورتی و همچنین رنگ طبیعی پوست داشته باشند. در بعضی از خال‎ها ممکن است مو در درون‎شان رشد کند. خال‎ها در هر نقطه‎ای از بدن پدیدار می‏شوند که شامل:

  • سر
  • گوش
  • پلک
  • لب‎ها
  • کف دست
  • کف پا
  • ناحیه تناسلی و مقعدی و ... است.

 

خال ممکن است با کک و مک یا دیگر برآمدگی‎های پوستی اشتباه گرفته شوند. بیشتر خال‎ها بی‎خطر و خوش‎خیم هستند اما همچنان مهم است که مراقب‎شان بوده و هر تغییری که در آن‌ها صورت می‎گیرد را تحت نظر داشته باشیم. زیرا ممکن است این تغییرات به سرطان منجر شود. خال‎های بیش از حد بزرگ و برخلاف قاعده ممکن است نشانه‎ سرطان پوست باشند و یا بعدا گسترش پیدا کرده و به سرطان پوست تبدیل شوند.

سرطان پوست می‎تواند به شکل خال ظهور کرده یا خودش را به این ترتیب پنهان کند.

 

انواع خال

 

انواع خال

 

خال‎های مادرزادی

 

خال‎های مادرزادی


خال‎های مادرزادی از بدو تولد وجود دارند و در میان 1 نفر از هر 100 نفر نوزاد تازه متولد شده رایج است. خال مادرزادی می‎تواند صاف بوده و همچنین رنگ‎های گوناگونی داشته باشد و اغلب خال‎های مادرزادی سرطانی نمی‎شوند.

خال‌های اکتسابی


خال‎های اکتسابی خال‎هایی هستند که در زمان تولد وجود ندارند و بعدا و در طول زندگی شکل می‎گیرند. بیشتر این خال‎ها قهوه‎ای بوده و در نتیجه آسیب اشعه خورشید به‎وجود می‎آیند. این خال‎ها با تغییر سن و سال چندان عوض نشده و گاهی تنها رنگ‎شان تیره می‎شود و لزوما به سرطان ملانوما منتهی نمی‎شوند.

خال‎های بی‎قاعده


برخلاف دیگر انواع خال مانند مادرزادی و اکتسابی، این خال‎ها بیشتر در معرض خطر سرطانی شدن هستند. تحقیقاتی در آمریکا نشان می‏دهد که از هر 10 نفر 1 ‎نفر  حداقل 1 خال بی‎قاعده دارد. برخلاف دیگر خال‎ها، خال‎های بی‎قاعده بزرگ‎تر بوده و شکل‎های غیر معمولی دارند. اگرچه ملانوما بیشتر مربوط به خال‎های تیره می‏شود اما خال‎های بی‎قاعده تنوع رنگی گوناگونی دارند.

خال‎ها را همچنین می‎توان به سه گروه عمده دیگر نیز تقسیم نمود:

  • خال‎های رایج و متقارن
  • خال‎های بی‎قاعده
  • خال‎های سرطانی

 

خال‎های رایج و متقارن

خال‎های رایج و معمولی اغلب متقارن بوده و اشکال با‎قاعده و رنگ‎های یکسانی دارند و به اندازه نوک یک مداد هستند. خال‎های معمولی می‎توانند صاف یا برآمده باشند و حضور تار موی در حال رشد در آن‎ها به امکان سرطانی شدن‎شان نامرتبط است.

 

خال‎های بی‎قاعده

خال‎های بی‎قاعده معمولا نامتقارن بوده و حدود نامشخص و رنگ‎های متنوعی دارند و بزرگ‎تر از خال‎های معمولی هستند. همچنین این‎ خال‎ها معمولا صاف یا تقریبا صاف هستند. داشتن بیش‎تر از 20-25 خال بی‎قاعده یا یک خال بی‎قاعده بزرگ‎تر از حد معمول شانس به‎خطر افتادن سلامت انسان توسط ملانوما را افزایش می‎دهد.

 

خال‎های سرطانی (ملانوما)

خال‎های سرطانی ملانوما نامیده می‎شوند. این‎خال‎ها به شدت غیرمعمول و نامتقارن هستند. به‎ندرت خال‎های معمولی سرطانی شده یا به ملانوما بدل می‎شوند. باید خال‎ها را برای تغییرات و ویژگی‎های نامعمول به‎شدت مورد توجه قرار دهیم. کسانی که بیشتر 50 تا خال داشته و یا خال‎های عجیب دارند هر ماه باید سطح پوست بدن‎شان را بررسی کرده و حداقل سالی یک‎بار برای معاینه به متخصص پوست مراجعه کنند. در مراحل ابتدایی به وجود خال‎های غیر عادی و یا ملانوما پی بردن در درمان و بهبودی کامل بسیار تاثیرگذار است.

خال‎های غیر معمول می‎توانند در هر نقطه‎ای از بدن ظاهر شوند؛ اما بیشتر در بالای کمر، شانه‎ها و نقاطی که در معرض آفتاب هستند پدیدار می‎شوند. ریسک وقوع ملانوما در نقاطی مانند شانه‎ها که  به‎طور مزمن در معرض آفتاب هستند بالاتر است. همچنین گوش‎ها اغلب از نقاطی هستند که خال‎های بی‎قاعده بر روی آن‎ها ظاهر می‎شوند و زنان بیشتر از مردان در معرض خطر خال‎های نامتقارن هستند.

 

چه عاملی باعث به‎وجود آمدن خال می‎شود؟

به‎طور ساده بخواهیم بگوییم، خال‎ها نتیجه رشد غیر عادی سلول‎ها بر روی پوست هستندو اگرچه رشد غیر معمول و غیرعادی لزوما به معنی سرطان نیست. در مجموع خال‎ها به‎شدت عمومیت دارند و طبق تحقیقاتی انجام شده در آمریکا تخمین زده می‎شود که هر فرد به‎طور متوسط بین 10 تا 40 عدد خال دارد.
علت به‎وجود آمدن خال معمولا یا ژنتیکی است و یا از در معرض آقاب قرار گرفتن به‎ویژه در کودکی ناشی می‎شود. بعضی از افراد با خال‎ به‎دنیا می‎آیند که به این خال‎ها مادرزادی گفته می‎شود. همچنین ممکن است در کودکی و یا در ابتدایی بزرگسالی خال‎ها ظاهر شوند. تابش خورشید و دیگر عوامل پیر شدن پوست باعث روییدن خال در بزرگسالی می‏شوند.
بعضی از خال‎ها احتمال سرطانی شدن دارند اما بیشتر خال‎ها بی‎خطر و خوش‎خیم هستند. اگرچه خورشید در به‎وجود آمدن خال تاثیرگذار است اما در نقاطی که در برابر اشعه آفتاب قرار نمی‎گیرند هم روییدن خال ممکن است.

روش‌های درمانی از بین بردن خال

 

برداشتن خال

 

بنا بر دلایل مختلفی ممکن است فردی تصمیم به از بین بردن خال‎هایش بگیرد. بعضی از خال‎ها در نتیجه اندازه و یا محل قرارگرفتن‎شان می‎توانند آزاردهنده باشند. دیگران ممکن است بنا بر توصیه پزشک متخصص و برای جلوگیری یا درمان ملانوما و سرطان پوست اقدام به برداشتن خال‎های خود بکنند.

اگرچه روش‎های درمان خال در خانه ساده و کارآمد به‎نظر می‎رسند اما هیچکس، هیچوقت نباید خودش در خانه برای از بین بردن خال‎هایش تلاش کند. هرکسی ممکن است وسوسه شده و برای اینکه از مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو  بنا به دلایل مختلف از جمله هزینه، اجتناب کند به یکی از روش‎های درمانی خانگی روی بیاورد. اما این روش‎ها برخلاف ظاهر شبه علمی ادعاهای کسانی که به ترویج‎شان می‎پردازند، نه تنها تاثیرگذاری‎شان ثابت نشده است؛ بلکه می‎توانند خطرناک هم باشند.

 

جراحی سرپایی


روش از بین بردن خال به‎طور کلی یک روند جراحی معمولا سرپایی است. پزشک متخصص ممکن است یک خال پوستی را با چاقوی جراحی ببرد و یا با تیغ بتراشد. یک متخصص پوست شاید خال‎های کوچک‎تر را بتراشد اما برای خال‎ها بزرگ‎تر معمولا کندن‎شان را توصیه می‎کند و همچنین انتخاب روش مناسب جراحی خال به جایی از بدن بیمار که خال در آن قرار گرفته‎است و اینکه بیمار چه انتظاری از زیبایی ظاهر محل موردنظر دارد نیز بستگی دارد. در هر دو روش استفاده از بی‎حسی موضعی نیز ضروری است و همچنین نسبت به اندازه منطقه‎ای که خال‎ها را از بین برده‎اند ممکن است به چندتایی هم بخیه نیاز داشته باشید. همچنین معمولا به دو جلسه درمانی برای از بین بردن خال‎ها نیاز داریم. 


البته جالب است بدانید این باور که از بین بردن تمام خال‎ها از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‎کند در واقع یک افسانه است.
 


برداشتن خال‎های بی‎قاعده

از منظر علمی تمام خال‎های بی‎قاعده پیشاسرطانی هستند اما بسیاری از این خال‎ها واقعا به سرطان تبدیل نمی‎شوند. ملانوما خطرناک‎ترین نوع سرطان پوست  معمولا از پوست عادی و سالم گسترش پیدا می‎کند و نه از یک خال از پیش موجود.

برداشتن خال و زخم‎های به‎جا مانده

درمان از بین بردن خال جای زخمی باقی می‎گذارد. جای زخم‎ها میتواند با قرص‌‎های شیمیایی یا لیزر درمانی یا بعد از اینکه زخم بهبود پیدا کرد روش‎های درمانی با رنگ‎دانه پوستی برطرف بشود.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.