داکتاپمجله سلامت و پزشکیخال روی صورت نشانه چیست؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
خال روی صورت نشانه چیست؟

 

خال روی صورت نشانه چیست؟

خال ها در واقع تومورهای شایع پوستی هستند که در اندازه های مختلف وجود دارند و رنگ آنها می تواند از زرد تا قرمز و قهوه ای و سیاه متغیر باشد. خال ها ممکن است به شکل ضایعات صاف ،ماکول(لکه پوستی) ، پاپول های برجسته(برآمدگی سفت و کوچک) یا ندول ها(برآمدگی بزرگ و سفت) باشند که گاهی نیز دارای مو هستند.

بیشتر خال های رنگی بی ضرر هستند اما در موارد نادر، تغییرات بدخیمی رخ داده و در محل خال یک ملانوما(تومور بدخیم با منشا سلول های ملانین دار) ظاهر می شود. برخی از متخصصان معتقد اند خال های مادرزادی باید برداشته شوند برای اینکه بیشتر آن ها احتمال بروز تغییرات بدخیمی را دارا هستند هرچند که با توجه به تعداد و مکان آن ها ممکن است که این کار امکان پذیر نباشد.

علت ایجاد خال چیست؟ 

خال ها می توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خال های مادرزادی از هفته ی 12 ام بارداری به بعد در جنین تشکیل می شود اما ممکن است تا 1الی 2 سال بعد از بدنیا آمدن خود را نشان دهند. خال های مادرزادی اغلب بی خطر هستند با این حال برخی معتقدند که خال های مادرزادی باید برداشته شوند.

خال های اکتسابی معمولا در دوران جوانی و نوجوانی به وجود می آیند و احتمال به وجود آمدنشان با افزایش سن کمتر می شود. این نوع خال ها ممکن است به دلیل حاملگی ، نور آفتاب ، بلوغ ، تجویز برخی هورمون های غدد کلیه ،شیمی درمانی و نور درمانی یا اختلالات هورمونی ایجاد یا تشدید شود.

 

انواع خال صورت

خال آبی 

این خال ها اغلب در نواحی سر ، گردن، کفل و پشت دیده می شود. خال های آبی در زنان شایعتر از مردان است. بعضی از این نوع خال ها صاف و کوچک هستند اما بعضی از آنها بیشتر از 1 سانت بوده و برجسته هستند و با گذشت زمان نیز ممکن است بزرگتر شوند خال های آبی در دوران کودکی و هنگام تولد بیشتر وجود دارند و به تدریج و خود به خود از بین می روند اما ممکن است تا 10 سال یا بیشتر نیز باقی بمانند.

 

خال آبی

 

خال هاله دار 

این نوع خال معمولا در دوران نوجوانی بوجود می آیند. به این صورت که اطراف یک خال هاله ای به رنگ سفید ایجاد می شود. در واقع این هاله یک علامتی است برای اینکه در آینده قرار است آن خال محو شود.

 

خال حاله دار

 

خال دیسپلاستیک 

این نوع خال معمولا بزرگتر از خال های معمولی است و رنگ آن از قرمز روشن تا قهوه ای تیره متغیر است. این خال ممکن است به ملانوما(تومور سرطانی بدخیم) تبدیل شود اما اکثر این خال ها بدون تغییر باقی می مانند. به این نوع خال در گذشته خال آتیپیک نیز گفته می شده.خال های دیسپلاستیک در همه جای بدن ممکن است وجود داشته باشد.

 

خال دیسپلاستیک

 

خال داخل درمی 

عبارت درم به معنی پوست است. خالهای داخل درم گرد و نرم هستند و رنگشان روشن است و معمولا در سنین بالاتر به وجود می آیند. 

 

خال داخل درمی

 

خال پیوستگاهی

این خال ها معمولا سطحی صاف دارند و رنگ آنها از قهوه ای روشن تا سیاه متغیر است. اکثر خال های کف دست، پا و ناحیه تناسلی از این نوع هستند. خال های پیوستگاهی ممکن است در بزرگسالی به خال مرکب تبدیل شوند.

خال بِکِر 

این خال ها فقط در آقایان و معمولا در سن بلوغ ایجاد می شود. خال های بکر لکه های قهوه ای رنگی هستند که روی بازو ، سینه و شانه مشاهده می شوند.

 

خال بِکِر

 

خال مرکب  

این خال ها به رنگ قهوه ای دیده می شود. خال های مرکب در سن بلوغ و دوران بارداری بزرگتر و پررنگ تر می شود و ممکن است روی آن ها مو بروید. این خال ها معمولا رو تنه ایجاد می شوند.

خال اسپیلوس

این خال ها روی بدن به شکلی دیده می شوند که در آن قسمتی از پوست رنگ تیره تری دارد و روی آن قسمت خال های کوچک و متعدد به رنگ قهوه ای وجود دارد. این خال ها خوش خیم هستند اما در موارد نادر سرطانی شدن آن ها گزارش شده است.

خال قرمز

خال های قرمز معمولا در سن بالای 30 سال به وجود می آیند. علت به وجود آمدن آن ها هنوز کاملا مشخص نیست اما به احتمال زیاد ژنتیک، سن ،تغییرات هورمونی، آب و هوا و مواد شیمیایی در ظاهر شدن این خال ها نقش دارد و تقریبا نیمی از بزرگسالان دارای خال قرمز هستند. در برخی زنان باردار نیز به علت افزایش گردش خون در بدن ممکن است روی بازو یا شکم این خال ها دیده شود. رنگ قرمز این خال به دلیل رگ های خونی شکسته ی درونشان است.

خال های قرمز در واقع نوعی آنژیوم هستند که آنژیوم گیلاسی نامیده می شود.آنژیوم تومور خوش خیمی است که از سلول های دیواره ی عروق خونی یا لنفاوی تشکیل شده است. این خال ها خوش خیم هستند و معمولا نیاز به درمان یا جراحی ندارند.

خال سیاه

اکثر خال های مادر زادی سیاه هستند و تقریبا همه ی افراد از این خال ها دارند. خال های سیاه معمولا سطح صافی دارند و به مرور زمان ممکن است برجسته شوند. به این نوع خال های سیاه خال ملانوسیتی نیز گفته می شود. ملانوسیت ها سلول های رنگدانه ساز هستند که به وجود آورنده ی رنگ مو ،ابرو و مژه های ما نیز هستند.

علائم هشدار دهنده در مورد خال ها

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید به معنای وجود سرطان در بدن نیست اما باید احتمال آن را جدی بگیرید و  حتما برای معاینه به متخصص پوست مراجعه کنید.

  • تغییر در رنگ خال
  • کوچک تر شدن یا بزرگ تر شدن خال
  • تغییراتی در شکل، بافت و اندازه خال
  • خشک شدن و پوسته پوسته شدن خال
  • سخت شدن و توده ای شدن خال
  • خارش خال
  • ترشحات خونی یا چرکی از خال

نشانه های سرطانی شدن خال

خال های سرطانی معمولا لبه های نامنظم و زاویه دار و شکل غیر عادی دارند. اگر خالی سرطانی باشد معمولا در محل خال احساس خارش و سوزش حس می شود و بافت خال ممکن است سفت تر از حالت معمول شود یا خشک و پوسته پوسته شود. به طور کلی اگر خالی که قبلا داشتید دچار تغییرات شده است توصیه می شود حتما برای معاینه به پزشک متخصص پوست و مو  مراجعه کنید.

چه نوع خالی احتمال بدخیمی دارد

اکثر خال ها بدون خطر هستند و تبدیل به ملانوما یا همان تومور بدخیم ملانین دار نمی شوند اما هریک از انواع خال ها که در بالاتر به آن ها پرداخته ایم در موارد نادر ممکن است  سرطانی شوند. تغییر رنگ در انواع خال ها، گوشه های نامنظم خال و ناهموار بودن سطح خال ، چند رنگ بودن خال ، سوزش و خارش در ناحیه خال و تغییر اندازه خال از عوامل هشدار دهنده هستند و حتما در صورت وجود این علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان خال صورت

تقریبا اکثر افراد دارای خال هایی هستند که از وجود آن بر روی صورتشان ناراضی اند و به دنبال راه هایی برای از بین بردن آن ها هستند. درمان قطعی برای از بین بردن خال ها لیزر است که راهی مناسب برای برداشتن خال های صورت می باشد چون اگر به طور مناسب انجام شود اثری از خود به جای نمی گذارد.

یک راه درمانی دیگر برداشتن خال با تیغ جراحی توسط پزشک است که پس از آن جای خال بخیه می شود. این عمل معمولا برای برداشتن خال هایی استفاده می شود که اندازه بزرگی دارند یا در جاهای از بدن هستند که در معرض دید نیستند و برای خال های کوچک تر روش لیزر یا سوزاندن خال پیشنهاد می شود.

همچنین بخوانید: راه‎های برداشتن دائمی خال

درمان خانگی خال صورت

روشهای خانگی نیز برای درمان خال وجود دارد که قطعی بودن آنها اثبات نشده است اما اگر خال شما نشانه های بدخیمی ندارد و عجله ای برای از بین بردن آنها ندارید می توانید این روش ها را امتحان کنید.در ادامه به چند مورد از این روش های خانگی اشاره می کنیم:

  • روغن کند: این روغن باعث  سفت شدن پوست اطراف خال می شود و کم کم باعث می شود خال به صورت زخم درآید و بهبود یابد و 3 الی 4 بار در روز نیز باید از این روغن روی خال بزنید.
  • روغن کتان و عسل: روزی 2 قطره از هرکدام را ترکیب کرده و روی خال بزنید و س از یک ساعت با آب بشویید.
  • پوست موز: یک تکه از پوست را از قسمت سفید آن روی خال بگذارید و با یک چسب آن را ثبات نگه دارید  و شب تا صبح بگذارید بماند.
  • لیمو: لیمو و آب را مخلوط کرده و هر روز روی خال بزنید.
  • ترکیب آب پیاز و آب سیر : آب سیر و پیاز را با هم ترکیب کرده و هر روز روی خال یا لک صورت خود بزنید.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.