داکتاپمجله سلامت و پزشکیعلائم چسبندگی رحم پیشگیری و درمان آن
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
علائم چسبندگی رحم پیشگیری و درمان آن

 

چسبندگي رحم چيست؟

چسبندگي رحم يكي از مشكلات بسيار شايع در ميان بانوان است و علل مختلفي باعث بروز آن ميشود و داراي شدت و عوارض گوناگون در هر فرد است. چسبندگي رايج در بانوان خود به دو دسته تقسيم ميشود.

  1. چسبندگي داخل رحم

  2. چسبندگي داخل لگن 

هر يك از اين چسبندگي ها تحت شرايط خاصی ايجاد ميشود و فرد سالم با لگن و رحم سالم، به اين چسبندگي ها دچار نميشود. رحم فرد سالم به طور مرتب و طبيعي مخاط آندومتر ترشح مي‌كند و اين مخاط با ريزش به موقع در هنگام عادت ماهيانه از چسبيدن ديواره هاي رحم جلوگيري ميكند. اگر به دلايلی اين مخاط به موقع ايجاد نشود يا از بين برود، قسمتهاي مختلف داخل رحم ممكن است به هم بچسبند و چسبندگي رحم ايجاد كنند كه گاهي به آن سندرم آشرمن نيز گفته ميشود.  

چسبندگي ممكن است در داخل يا دهانه رحم ايجاد شود. در چسبندگيهاي داخل رحمي جداره‌های جلويی و عقبی رحم به هم ميچسبند يا ممكن است فقط بخش كم و كوچكی از رحم دچار چسبندگی شود. همانطور كه در ابتدا اشاره شد، چسبندگي انواع مختلفي دارد و ميتواند شديد، متوسط يا خفيف، نازك يا ضخيم يا لكه دار باشد. تشخيص هر كدام از اين ويژگی ها در تجويز درمان مناسب، موثر است. 


 رحم


علائم چسبندگي رحم

در برخي موارد چسبندگی رحم علامت معينی ندارد. اما نشانه های متداول برای اين عارضه عبارتند از:

  • قاعدگی (پریود) با خونريزي بسيار كم 
  • قطع شدن دورههاي قاعدگی
  • احساس گرفتگي و درد در لگن
  • عادت ماهيانه دردناك
  • عدم موفقيت در بارداريها و سقط جنين مكرر


زماني كه آندومتر يا بافت مخاطي در رحم ترشح نميشود، به اين معناست كه بافت رحم دچار زخم شده است و فرايند طبيعي ريزش ديواره رحم انجام نميشود يا در مواردي زخم در دهانه رحم راه خونريزي را مسدود ميكند و باعث متوقف شدن عادت ماهانه ميشود.


دلايل بروز چسبندگي رحم چيست؟

عموماً  اگر به هر دليلي به بافت رحم آسيب وارد شود، چسبندگي رحم ايجاد ميشود:

  • عفونت های مزمن در رحم يا لگن
  • انجام كورتاژ براي سقط جنين
  • جراحی های مربوط به رحم
  • انجام كورتاژ مجدد براي خارج كردن باقيمانده جنين سقط شده يا جفت
  • خونريزی و مشكلات رحم بعد از تولد نوزاد
  • كيست تخمدان و عمل جراحي براي خارج كردن آن
  • جراحي ترميمي لوله های فالوپ
  • برخي بيماری ها نيز ممكن است احتمال ابتلا به چسبندگي رحم را افزايش دهند

بيماري آندومتريوز:

در اين بيماري بافتی كه بايد در داخل رحم شكل بگيرد در خارج از آن شكل ميگيرد و چسبندگي در لگن ايجاد ميكند.


آپانديست:

عفونت های كهنه مربوط به آپانديس، شرايط را براي بروز انواع چسبندگي فراهم ميكند.


سل:

با وجود اينكه امروزه بيماری سل بسيار كم اتفاق ميفتد، عفونت های قديمي كه از اين بيماری در بدن فرد باقی بماند، احتمال بروز چسبندگی رحم را افزايش ميدهد.


بيماری های روده:

بيماری ها و عفونت هاي مربوط به روده و اعمال جراحی كه بخاطر آن انجام ميشود، ريسك ابتلا به چسبندگي رحم و لگن را بالا ميبرد.

با وجود اينكه در بسياري از اوقات افراد نقشي در بروز اين بيماري ها و عفونت ها ندارند، بهتر است هميشه در زمان مناسب براي درمان آنها اقدام كرد تا عوارض قابل توجهی متوجه افراد نشود.


 سندرم آشرمن


تشخيص چسبندگی رحم

برای تشخیص و گرفتن مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری آنلاین میتوانید از بهترین دکتر متخصصان زنان و زایمان داکتاپ استفاده کنید. پزشك متخصص زنان با بررسی علائم و تاريخهای قاعدگي شما، احتمال ابتلا به اين عارضه را در نظر ميگيرد. سپس با انجام لاپاروكوپی يا سيتی اسكن يا عكس رنگی، نسبت يه تشخيص خود اطمينان حاصل ميكند. تشخيص اين عارضه به طور مستقيم امكان پذير نيست.


عوارض چسبندگی رحم

بروز چسبندگي رحم در بدن بانوان در موارد بسياري منجر به نازايي ميشود.

علت بروز نازايي اين است كه رحم، به عنوان محل شكل گيری جنين، دچار آسيب شده و براي رشد و محافظت از جنين از سلامت و قواي كافي برخورداي نيست. به علاوه ممكن است بارداري شكل بگيرد ولي به دليل چسبندگی رحم، جنين سقط شود.


درمان چسبندگي رحم

بايد در نظر داشت اين عارضه به صورت صد در صدی درمان نميشود و هميشه درصدی از آن در رحم باقی ميماند و بايد تلاش كرد تا از بروز آن پیشگیری شود. در هر صورت با توجه به شدت و ضخامت چسبندگي ايجاد شده در رحم، روشهاي درمان مختلفي پيشنهاد ميشود.

ولي انواع درمان براي اين عارضه عبارت است از:

اگر علائم شما دردناك نيست و زندگي شما را مختل نميكند و قصد بارداري نداريد، نيازی به درمان جدي نداريد. پزشك با توجه به علائم شما و تصميمتان نسبت به بارداری، بهترين پيشنهاد و درمان را در اختيارتان ميگذارد. اگر پزشك تشخيص دهد كه شما بايد فرايند درمان را طي كنيد، بافت زخم شما با روشهايي خاص برداشته ميشود و براي جلوگيري از تشكيل مجدد آن تمهيداتی انديشيده ميشود.

 

هیستروسکوپ

 براي از بين بردن چسبندگي داخل رحمي از  از هيستروسكوپ استفاده ميشود اما در صورت انتخاب اين روش باز هم احتمال سقط شدن جنين وجود دارد. اين عمل به صورت سرپايی انجام ميشود و دکتر با مشاهده بافت زخم و شدت آن به برداشت اقدام ميكند. اگر زخم عميق باشد، از قيچی جراحی و اگر عميق نباشد از خود هيتروسكوپ براي برداشتن بافت زخم استفاده ميشود.

 

مانع سلیکونی


در مواردي كه زخم رحم بسيار عميق باشد، ممكن است چند روش براي برداشتن بافت آن مورد استفاده قرار گيرد. در اين صورت به تشخيص پزشك ممكن است به طور موقتي مانعی سيليكونی درون رحم قرار گيرد تا جداره های رحم از هم دور بمانند. اين مانع پس از بهبود بيمار از رحم خارج ميشود. 

 

هورمون درمانی


هورمون درماني نيز به منظور جلوگيری از بروز دوباره چسبندگی در رحم توصيه ميشود. در اين روش يك رژيم يك ماهه تجويز ميشود و استروژن به صورت خوراكی در اين دوره مصرف ميشود و رحم را پاك و سالم ميكند.
پزشك بعد از انجام اولين دوره هيستروسكوپي، معمولا دوره دوم و سوم آن را نيز برنامه يزی ميكند. دوره های بعدي به منظور پاكسازي رحم از هرگونه بافت باقيمانده احتمالي انجام ميشود. برخي از بانوان پس از طي اين فرايند ميتوانند باردار شوند و قاعدگی منظمی خواهند داشت.

 


چگونه از چسبندگي رحم جلوگيري كنيم؟

درمان اين عارضه بسيار پرخرج و طولاني خواهد بود بنابراين توجه به راه های پيشگيری از بروز چسبندگي رحم بسيار توصيه ميگردد. بهتر است همه بانوان به صورت مرتب حداقل سالي دو بار به پزشك زنان مراجعه كنند تا در صورت بروز كوچكترين عفونت يا نشانهاي جديد، بتوانند بلافاصله آن را تحت درمان و بررسي پزشكي قرار دهند. به طور كلي هرگاه علائمي مثل خارش، سوزش، ترشحات غير عادي و رنگي داشتيد، حتما هر چه سريعتر به پزشك مراجعه فرماييد. 

حتما به ياد داشته باشيد كه تست پاپ اسمير ساليانه را انجام دهيد. باردار نشدن براي طولاني مدت نيز ممكن است به بروز اين عارضه دامن بزند.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.