داکتاپمجله سلامت و پزشکیقرنطینه در دوران کرونا و آسیب های روانی آن
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
قرنطینه در دوران کرونا و آسیب های روانی آن

نویسنده: دکتر امین عدالتخواه   افسردگی ناشی از کرونا کم و بیش برای همه هست و انکار ناپذیر است؛ آسیب های روانی دوران شیوع بیماری همه گیر نه تنها افرادی را که سابقه ابتلا به بیماری های روحی و روانی دارند بلکه افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های روحی و روانی را ندارند نیز به اندازه دیگران در معرض اختلالات روانی ناشی از قرنطینه، کاهش روابط اجتماعی و اخلال در روند عادی زندگی خود هستند.  

چرا در ایام قرنطینگی احساس غمگینی و افسردگی میکنیم؟

در ابتدا که بیماری کرونا در جامعه گسترش یافت، همراه با آن ترس و اضطراب و استرس فراگیر شد و ادامه این وضع که با قرنطینه شدن همه افراد در خانه همراه بود، باعث شده که همه ما دچار افسردگی و غمگینی شویم. بیشترین دلیلی که باعث افسردگی و حال بد ما می شود، ارزیابی نادرست و اشتباه از عملکرد خودمان است. یعنی در این فرصت به نادرستی دستاوردها و مسیر گذشته و سالهای گذشته خود را تحلیل میکنیم. برای مقابله با انزوا و افسردگی بهتر است عملکرد مثبت خود را در نظر بگیریم و بجای سرزش خود از کارهای اشتباه، به فعالیت های جدید و مورد علاقه خود روی بیاوریم .

 

چرا در خانواده قدرت تحمل یکدیگر را نداریم؟

زمانی که ما مدام بر سر خود فریاد میزنیم و احساس نارضایتی درونی داریم،به اندازه ای که اطرافیان و اعضای خانواده خود را نیز تحت تاثیر حال بد خود قرار دهیم، فضای صمیمی خانواده متلاطم شده و تحمل همدیگر سخت میشود. اولین چیزی که محیط خانه و خانواده را به یک فضای امن تبدیل میکند این است که هر فرد به صورت تکی در دادگاهی که مدام در ناخودآگاه خود تشکیل میدهد خود را محکوم نکند. محکومیت خود در دادگاه درونی باعث میشود افراد دیگر خانواده را نیز محکوم کنیم و با آنها درگیر شویم.

 

چرا برنامه های خود را نمیتوانیم اجرایی کنیم؟

نکته حائز اهمیت در این شرایط این است که چرا در این روزها نمی توانیم برنامه هایی که از قبل برای خود نوشته بودیم را عملی کنیم و هرچه میگذرد این کار دشوار تر می شود؟ علت اصلی ناکامی در این کار این است که ما برنامه های خود را به صورت کمال گرایانه و ایده آل می نویسیم و به محض اینکه در قدم اول شکست میخوریم کل روز خود را از دست داده و از اجرای بقیه آن سر باز میزنیم. بهترین روش انجام این است که برنامه ها را به تکه های کوچکتری تبدیل کنیم و بر اساس واقعیت های موجود و انعطاف پذیری خود آن را انجام دهیم. در این صورت خواهیم دید که موفق به انجام آن میشویم.  

همچنین بخوانید : ویروسی کشنده تر از کرونا

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.