داکتاپمجله سلامت و پزشکیاهمیت ارتباط پزشک و بیمار
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
اهمیت ارتباط پزشک و بیمار

 

اهمیت ارتباط پزشک و بیمار


ارتباط خوب بین پزشک و بیمار پایه و اساس مراقبت های بالینی است. رابطه پزشک با بیمار می تواند تاثیرات مثبت و منفی عمیقی بر کیفیت خدمات درمانی ارائه شده توسط او داشته باشد. یافته ها نشان می دهد که ضعف ارتباطی کادر درمانی با بیماران علاوه بر هزینه های بیشتر باعث ایجاد نگرش منفی و نارضایتی از فرایند درمان و بی توجهی به دستورالعمل های پزشک از سوی بیماران نیز می شود. 

در نهایت، هدف اصلی ایجاد ارتباط خوب بین بیمار و پزشک، بهبود نتایج درمانی در بیماران و همچنین نتایج حاصل از مراقبت های پزشکی است. ارتباط پزشک و بیمار با ارتقای کیفیت فرایند درمانی بیماران ارتباط مستقیم دارد. برای پی بردن به اهمیت رابطه بین پزشکان و بیماران، درک عواملی که بر این رابطه تاثیر می گذارند امری ضروری است. در این مقاله به اهمیت ارتباط خوب پزشک با بیمار و تاثیر آن بر بهبود کیفیت خدمات درمانی می پردازیم.

 

مزایای ارتباط خوب بین پزشک و بیمار

رابطه خوب پزشک با بیمار علاوه بر اینکه باعث برقراری ارتباط بهتر و تشخیص دقیق تر می شود، بیمار را ترغیب می کند تا علائم خود را راحت تر با پزشک خود در میان گذاشته و پیگیری بیشتری نسبت به فرایند درمانی خود و توصیه های پزشک داشته باشد. از سوی دیگر زمامی که بیمار مشارکت بیشتری داشته باشد علائم و مشکلات خود را بهتر با پزشک در میان گذاشته و همین امر باعث می شود تا پزشک قدرت تشخیص بهتری از وضعیت بیمار داشته باشد.  از مزایای ارتباط خوب پزشک و بیمار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ارتباط پزشک و بیمار

 

افزایش رضایتمندی بیماران

رضایت بیمار نشانگر میزان اهمیت پزشک به نیازمندی های او و انجام صحیح خدمات درمانی است. نتیجه این رضایتمندی ایجاد اعتماد در بیماران نسبت به سیستم درمانی است. اعتمادی که در همکاری بیمار با پزشک نمود پیدا کرده و موجب بهبود سریع تر بیمار می شود که این امر خود حاکی از جایگاه پر اهمیت ارتباط میان پزشک و بیمار و تاثیر اجتماعی، اقتصادی و روانی آن است.


پیگیری درمان توسط بیمار

ارتباط خوب بین بیمار و پزشک علاوه بر رضایتمندی باعث ایجاد اعتماد در بیمار نیز می شود. اعتماد به پزشک بیمار را به انجام صحیح و به موقع دستورالعمل های پزشکی ترغیب می کند و این امر باعث تسریع روند بهبودی و درمان او می شود.


تجربه خوشایند از مراجعه به مطب

توانمندی پزشک در برقراری ارتباط موثر با بیماران موجب افزایش کارایی و بهبود کیفیت ارائه خدمات می شود. ایجاد ارتباط مناسب و تجربه خوشایند در بیماران از مراجعه به مطب علاوه بر ایجاد تمایل در آنها برای مراجعات بعدی با ایجاد اعتماد در آنها باعث افزایش اعتبار و شخصیت سازی برند شما می شود.

افزایش دقت تشخیص

برقراری ارتباط نوعی توانمندی انسانی است که به عنوان یک مهارت ارتباطی قابل توسعه است و این مهارت ها جزو جدایی ناپذیر فعالیت های بالینی پزشکان است.  بر اساس تحقیقات به عمل آمده 60 تا 80 درصد از تشخیص بیماری ها و تصمیم گیری های درمانی بر مبنای اطلاعات بدست آمده از مصاحبه پزشک صورت می گیرد.

روابط پزشک و بیمار در آینده خدمات بهداشتی درمانی چه تاثیری دارد؟

در نظر گرفتن روابط پزشک و بیمار به عنوان یک عنصر اصلی در کیفیت خدمات درمانی و میزان رضایتمندی بیماران امر جدیدی نیست ، اما درک و ارزیابی عواملی که بر این رابطه تأثیر می گذارند موضوعی است اخیرا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. تصمیمات پزشکی مبتنی بر همکاری و مشارکت،  پزشکان و بیماران را قادر می سازد تا در جهت دستیابی به یک هدف درمانی مشترک قدم بردارند. اعتماد در همه زمینه های روابط پزشک و بیمار یک عامل حیاتی است که بر ارتباط بین دو طرف تاثیرگذار است. با درک عواملی که بر روابط بیمار و پزشک تأثیر می گذارد، در آینده، پزشکان و بیمارستان ها قادر به شناخت بهتر رویکرد های مناسب برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی خواهند بود.

 

اهمیت ارتباط پزشک و بیمار

 

نقش خدمات پزشکی آنلاین در ارتباط پزشک و بیمار

با گسترش استفاده از فناوری های ارتباطی در حوزه خدمات درمانی، عصری پویا در روابط بین پزشکان و بیماران آغاز شده است. خدمات پزشکی آنلاین با ایجاد دسترسی آسان به خدمات پزشکی و راحتی بیشتر برای دو طرف، کیفیت روابط بین پزشکان و بیماران را افزایش می دهد. انواع مراقبت های پزشکی ارائه شده میتواند شامل مواردی مانند مراقبت های پزشکی عمومی(ویزیت های سلامتی) نسخه های دارویی، پوستی، معاینات چشمی، مشاوره تغذیه و بهداشت و سلامت روان باشد. . خدمات آنلاین پزشکی بیشتر در قالب نوبت دهی اینترنتی و مشاوره آنلاین بوده و در حال حاضر اکثر پزشکان با عضویت در سایت های پزشکی این خدمات را ارائه میدهند و همپنین برخی پزشکان نیز با طراحی سایت پزشکی به تعامل مستقیم با بیماران پرداخته و کوتاه ترین و پربازده ترین مسیر را در تعامل آنلاین با بیماران انتخاب نموده اند.

سخن داکتاپ

اهمیت فضای مجازی در کمک به برقراری ارتباطی تاثیرگذار بین پزشک و بیماری امری غیر قابل انکار است. خدماتی  مانند مشاوره آنلاین با امکان دسترسی آسان به پزشک باعث ارتباط و تعامل بیشتر میان پزشک و بیمار شده و زمینه پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر در این عرصه را فراهم می کنند. ارتقای کیفیت خدمات درمانی و سطح سلامت جامعه هدف مشترک همه اعضای جامعه پزشکی است و مجموعه داکتاپ نیز به عنوان بخشی از این جامعه در جهت دستیابی به این هدف شما عزیزان را همراهی می کند.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.