داکتاپمجله سلامت و پزشکیبروساژ دندان چیست؟ و فواید و معایب بروساژ دندان
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
بروساژ دندان چیست؟ و فواید و معایب بروساژ دندان

 

نگهداری و مراقبت از دندان نیازمند کاری بیشتر از به طور منظم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. برای رسیدگی کامل به دهان و دندان باید حداقل هر 6 ماه یکبار برای چک‌آپ و پاکسازی حرفه‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید. در هر ویزیت، دندان‌پزشک شما بعد از معاینه محیط دهان و دندان‌ها، و بررسی تغییرات اتفاق افتاده احتمالی در پرونده پزشکی‌تان، در صورت نیاز برای جرم‌گیری و بروساژ اقدام می‌کند.

بروساژ یا پولیش دندان در واقع نوعی جرم‌گیری تکمیلی است و بعد از جرم‌گیری عادی انجام می‌شود. در جرم‌گیری پلاک‌های و جرم‌های تشکیل شده بر روی مینای دندان زدوده شده و در ادامه با انجام بروساژ یا پولیش دندان‌ها سایر رسوبات و لکه‌های باقی مانده بر سطح دندان رفع می‌شود.
برای مشاوره آنلاین پزشکی با بهترین دکتر های متخصص دندان‌پزشکی و گرفتن نوبت آنلاین حضوری میتوانید از داکتاپ استفاده کنید. بروساژ امروزه یک عمل روتین در مراقبت از دندان است که باعث صیقل دادن و صاف شدن مینای دندان ‌می‌شود. بروساژ صرفا در زیبایی دهان و دندان تاثیر ندارد و بلکه ترکیبش با جرم گیری یا اسکیلینگ دندان از پوسیدگی دندان‌ها و التهاب و عفونت لثه جلوگیری کرده و نفس را هم خوش‌بو می‌کند.

یکی از قسمت‌های اساسی بروساژ، جرم‌گیری یا اسکیلینگ است که پیش از آن باید انجام شود. در پروسه جرم‌گیری با کمک یک ابزار فلزی نوک‌ تیز یا فراصوتی، رسوبات و پلاک‌هایی که ممکن است دسترسی توسط مسواک به آن‌ها دشوار باشد یا به دلیل سخت شدن بافت‌ به راحتی جدا نشوند را می‌تراشند.
بروساژ و جرم‌گیری باید در کنار یکدیگر صورت بگیرند، چون هرچند حتی لکه‌های کوچک توسط ابزار دستی اسکیلر  در جرم‌گیری از بین می‌روند، اما بروساژ لکه‌های میکروسکوپی را هم تا حد قابل توجهی حذف می‎کند.


تفاوت بروساژ با بلیچینگ در این است که در بروساژ، لکه‌های رنگی بر روی دندان پاک می‌شوند اما در بلیچینگ، رنگ خود دندان را عوض کرده و سفید می‌کنند.


با وجود تبلیغاتی که در این رابطه وجود دارد، خمیر دندان‌های به اصلاح جرم‌گیر و سفید کننده تاثیر چندانی در پاکسازی تکمیلی دندان‌ها ندارند و استفاده مکرر از آن‌ها حتی مضر است و نمی‌تواند جایگزینی برای جرم‌گیری و بروساژ باشد.


 جرم گیری و سلامت دندان


جرم دندان چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود رعایت دقیق و کامل بهداشت دهان دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب به میزان توصیه شده، و همچنین رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف دخانیات، همچنان با لکه‌های رنگی یا سطوح سخت تشکیل شده بر روی سطح دندان‌ مواجه شوید.
جرم به دلایل مختلفی نظیر عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی، مصرف دخانیات، برخی از داروها، میزان فلوراید در آب آشامیدنی و یا زندگی در مناطق صنعتی ممکن است به‌وجود بیاید.


عامل اصلی جرم بر روی دندان، بزاق دهان است و اگر میزان کلسیم و فسفر در آن زیاد باشد باعث جرم گرفتن دندان می‌شود.


جرم یا پلاک و تارتار بی‌رنگ است اما از  نوشیدنی‌ها و مواد غذایی و دخانیات رنگ جذب می‎کند. بنابراین تغییر نکردن رنگ دندان‌ها و زرد یا تیره نشدن‌، لزوماً به معنای سلامت آن‌ها و عدم نیاز به جرم‌گیری نیست.
وقتی پلاک‌ بر روی دندان‌های ما نقش می‌بندد باعث زمختی و تشکیل سطحی به اسم تارتار می‌شود. باکتری می‌تواند زیر تارتار رشد و نمو کرده و آسیب‌های جدی به لثه و دندان‌ها وارد کند. تارتار در فرایند جرم‌گیری یا اسکیلینگ  توسط دندان‌پزشک از بین ‌می‌رود و بعد از آن فرایند بروساژ یا صیقل دادن دندان‌ها آغاز می‌شود که در آن لک‌های باقی مانده بر سطح دندان زدوده شده و موجب لطافت و درخشش دندان‌ها می‌شود. 
اما تاثیر مخرب بر زیبایی دهان و دندان و بوی ناخوشایند تنها مشکلاتی نیستند که از تشکیل جرم یا پلاک و تارتار بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شوند. اگرچه جرم لزوما حاوی میکروب و باکتری نیست اما محیط مناسبی برای زیست آن‌ها فراهم می‌کند. جرم بیش‌تر از آنچه که بر روی دندان‌ها به چشم می‌خورد در فضای بین دندان و لثه رسوب بسته و در دراز مدت به تورم و عفونت لثه و تحلیل استخوان فک و در نهایت لق شدن دندان‌ها منجر می‌شود. 


جرم‌گیری و اسکیلینگ

پاک‌سازی رایج و روزمره دندان شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه است که تنها سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند. البته اگر از لحاظ ژنتیکی از دندان‌های خوب و مقاومی برخوردار هستید، یا در دوران کودکی تجربه زندگی در محلی با میزان بالای فلوراید در آب شرب را نداشته‌اید، و همچنین بهداشت دهان و دندان را کامل رعایت نموده و سابقه مصرف دخانیات و دیگر چیزهای مضر برای دهان و دندان را نداشته باشید، همین مراقبت‌های روزمره و رایج توصیه شده برای حفاظت از دندان‌ها کفایت می‌کند.
اما در غیر این صورت و بروز مشکلاتی نظیر به‌وجود آمدن جرم و لکه‌های رنگی بر روی دندان‌ها باید به روش‌های پاک‌سازی حرفه‌ای و کارآمدتر مثل جرم‌گیری روی بیاوریم.
جرم‌گیری پروسه‌ای معمولا بدون درد و آسیب  است و برای بسیاری حداقل هر 6 ماه یکبار لازم. در جرم‌گیری پلاک‌ و تارتار تشکیل شده بر روی دندان جدا می‌شود.


جرم‌گیری معمولا توسط دو نوع ابزار انجام می‌شود:

  1. ابزار اولتراسونیک یا مافوق صوت و فراصوتی:

    با ایجاد لرزش و تولید صدایی سوت مانند باعث جدا شدن پلاک و تارتار از روی دندان می‌شود و در حین انجام کار برای تنظیم دما، آب هم در دهان بیمار می‌افشاند.

  2. اسکیلر یا ابزار دستی که سری فلزی و نازک دارد.

گاهی از یکی از این ابزارها و گاهی از هر دو روش برای جرم‌گیری استفاده می‌شود.

دو نوع جرم‌گیری داریم که  شامل جرم‌گیری عادی و پاک‌سازی عمیق یا روت پلنینگ است. در پاکسازی عمیق در واقع جرم تشکیل شده در فضای بین لثه‌ها و ریشه دندان از بین می‎رود.

بروساژ  چگونه انجام می‌گیرد؟

قدم اول: مراجعه به دندان‌پزشک و وارسی و معاینه دهان و دندان‌ها برای پیدا کردن پوسیدگی‌ها، لکه‌ها و پلاک‌های تشکیل شده بر روی مینای دندان.

قدم دوم: زدودن پلاک و رسوبات دندان در فرایند جرم‌گیری یا اسکیلینگ.

قدم سوم: تمیز کردن و صیقل دادن دندان‌ها برای از بین بردن لکه‌های باقی مانده بر روی سطح دندان، با نوعی مسواک برقی که سری لاستیکی و غلتکی شکل دارد و به مایع خمیر مانندی به اسم پروفیلا کسیز یا پروفی آغشته است.

قدم چهارم: نخ دندان کشیدن حرفه‌ای و تخصصی توسط دندان پزشک

قدم پنجم: پوشاندن دندان‌ها با فلوراید برای مدتی و سپس شستن آن‌ها یا همان فلوراید تراپی

نکته : برای بروساژ گاهی به تشخیص پزشک این مرحله نهایی قرارگیری فلوراید بر روی دندان‌ها انجام می‌شود و همیشگی و ضروری نیست.

 

فواید بروساژ و عوارض بروساژ

 

فواید بروساژ

برخلاف این باور عمومی اشتباه جرم‌گیری و بروساژ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند و تنها پلاک‌های باکتریاییِ تشکیل شده بر روی آن و لثه، و همچنین رسوبات و لکه‌های زرد رنگ یا تیره بر روی سطح دندان‌ها را محو می‌کند. در مواردی که بعد از جرم‌گیری یا بروساژ لق شدن دندان‌ها مشاهده می‌شود در واقع بر اثر جرم‌های قرار گرفته در فضای بین دندان‌ها و لثه این مساله از پیش اتفاق افتاده بوده‌است و جرم‌گیری و بروساژ تنها این امر را آشکار می‌کند.


در بررسی بالینی چند مطالعه صورت گرفته در این رابطه در سال 2018 مشخص شده که بروساژ به تنهایی از عفونت و تحلیل لثه جلوگیری نمی‌کند اما ترکیب آن با جرم‌گیری تاثیر بسزایی بر عدم تشکیل پلاک و رسوبات بر روی دندان‌ها دارد. 


وجود پلاک و تارتار کمتر بر روی دندان به محافظت از مینای آن که در صورت فرسایش و پوسیدگی احیای کامل آن غیر ممکن خواهد بود، کمک می‌کند.
بروساژ هم در زیبایی و هم سلامتی موثر است و در عین حال که به‌طور قابل توجهی ظاهر دندان‌ها را تغییر می‌دهد، همچنین با حذف رسوبات و زیست‌لایه‌هایی که ناخواسته بر روی دندان‌ها تشکیل شده‌اند، به داشتن لثه‌ و دندان‌ سالم کمک می‌کند و به طور کلی فراتر از داشتن لبخندی زیباست.
یکی دیگر از مزیت‌های  مهم بروساژ هزینه مناسب آن به نسبت دیگر رویه‌های پیش‌گیری و درمان موجود در دندان‌پرشکی است.


معایب بروساژ


بروساژ به عنوان یک روش پیش‌گیری بدون ریسک در بهداشت دهان و دندان در نظر گرفته می‌شود که آسیبی به دندان‌ها نمی‌رساند.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.