داکتاپمجله سلامت و پزشکیکامپوزیت دندان و هرآنچه باید درباره آن بدانید
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
کامپوزیت دندان و هرآنچه باید درباره آن بدانید

 

کامپوزیت چیست ؟

آنچه امروزه با شنیدن نام کامپوزیت به ذهن مردم می‌رسد دندان‌های سفید یکدست شده‌ است، در حالی که این تمام ماجرا نیست. کامپوزیت‌ها یا بهتر است بگوییم رزین کامپوزیت‌ها، دسته مهمی از مواد دندانپزشکی نسل جدید هستند که کاربردهای وسیعی در دندانپزشکی دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به پرکردن رنگ دندان و طراحی لبخند، یا ونیر کامپوزیت‌ها و فیشور سیلانت و چسباندن براکت های ارتودنسی اشاره کرد.

شما زیبا هستید ولی کامپوزیت ها لبخند شما را زیباتر می‌کنند

داشتن دندان‌های زیبا تاثیر زیاد و چشمگیری در چهره دارد و لبخند زیبای ما سبب جذابیتمان شود. همچنین از آنجا که به طور طبیعی با گذر سن، دندان‌ها سایش می‌یابند و گاهی غیر یکنواخت می‌شوند، یک دست کردن دندان‌ها در جوان‌تر نشان دادن شما موثر است. امروزه بسیاری از افراد برای زیباتر شدن و یک دست شدن رنگ و فرم دندان‌هایشان از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند.

کامپوزیت دندان هیچگونه عوارض جانبی برای زیبایی لبخند شما ندارد و کاملا غیر تهاجمی است. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از این روش دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کرده و دندان‌هایی یک دست و زیبا به شما تحویل دهد. 


کامپوزیت ها چه زمانی استفاده می شوند؟

 

استفاده از کامپوزیت جهت زیباسازی و طراحی لبخند زمانی امکان پذیر است که دندان‌هایتان از نظر وضعیت عمومی کاملا سالم باشند. یعنی دندان به عصب نرسیده باشد یا مشکلاتی شبیه به آن را نداشته باشد. در این زمان است که می‌توانید برای رفع ناهماهنگی‌ها، ترک‌ها، شکستگی‌ها و کجی دندان خود، و به طور کلی برای داشتن دندان‌های زیباتر از کامپوزیت ونیراستفاده کنید.


چه کسانی نمی توانند از کامپوزیت استفاده کنند؟

  • افرادی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند. زیرا فشاری که به دندان ها وارد می‌کنند باعث شکستن کامپوزیت می‌شود. 

  • کسانی که با بهم‌ریختگی دندانی شدید مواجه هستند. این افراد برای درمان خود باید ارتودنسی کنند. 

  • افراد با بهداشت دهانی بسیار پایین. زیرا عود پوسیدگی در این‌ها زیاد است. 

  •  افرادی که دندان‌هایشان برجستگی بیشتری دارند بهتر است به جای کامپوزیت دندان از لمینت سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. ضخامت لمینت دندان سرامیکی بسیار جزئی است و بنابراین برای افرادی با دندان‌های برجسته مناسب تر است.

  • کسانی که بیماری لثه فعال دارند. در این مواقع قبل از اقدام به اعمال زیبایی باید مشکلات لثه‌ای برطرف شود.
     
  • افرادی که سایش شدید دندانی دارند.


مراحل انجام کامپوزیت

  1. مشاوره با دندانپزشک جهت بررسی دهان و دندان از نظر التهاب یا بیماری لثه . دندان نباید به عصب رسیده باشد.

  2. انتخاب نوع کامپوزیت و رنگ آن اگر تمایل به سفید تر شدن دندان داشته باشید قبل از روکش کامپوزیت دندان  شما را سفید تر میکنند.

  3. دندانپزشک از اسید برای کمی سفت شدن سطح دندان استفاده می کند ، این باعث می شود رزین کامپوزیت به طور موثرتر روی سطح دندان بچسبد.

  4. سپس دندانپزشک قبل از اینکه به تدریج مواد کامپوزیت را در چند لایه به دندان اضافه کنید ، چسب را روی دندانهای آماده اعمال می کند.سپس مواد کامپوزیتی برای تکمیل درمان، جلا و صیقل داده می شوند.

 

 

انواع کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت ماکروفیل:

    کامپوزیت‌های ماکروفیل اولین کامپوزیت‌هایی بودند که وارد بازار شدند و ذراتی با اندازه‌ی ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر دارند. درست است که بزرگی این ذرات باعث استحکام بیش‌تر می‌شود اما از نظر زیبایی‌شناسی مورد پسند نیستند. پرداخت و پولیش آن‌ها هم کار راحتی نیست، چون این ذرات آن‌قدر بزرگ هستند که حتی با چشم غیر مسلح هم دیده می‌شوند و ممکن است از بافت رزین جدا شوند و بیرون بیایند.
    با این که امروزه خیلی از این کامپوزیت‌های ماکروفیل استفاده نمی‌شود، اما هنوز هم می‌توان برخی ترمیم‌های خیلی قدیمی را دید که با این مواد انجام شده است.

  • کامپوزیت میکروفیل:

    این کامپوزیت‌ها با اندازه ذرات کمتر از ۱۰۰ نانومتر اولین بار در اواخر دهه‌ی هفتاد میلادی دیده شدند. میکروفیل‌ها به خاطر داشتن ذرات کوچک‌تر از نظر زیبایی مورد قبول بودند و پرداخت آن‌ها هم کار راحت‌تری بود اما ضعیف بودند؛ یعنی آن‌قدری مقاومت و استحکام نداشتند که بتوانند نیروهای فشاری روی بخش‌های عقبی دندان‌ها را تحمل کنند.
    دو نمونه از میکروفیل‌های موجود در بازار عبارتند از ورژن‌های مختلف Heliomolar از Ivoclar Vivadent و Renamel از Cosmedent.

  • کامپوزیت‌های هیبریدی، میکرو هیبرید و نانو هیبریدی:

    این کامپوزیت‌ها مخلوطی از ذرات ۱۰ و ۵۰ میکرومتری و ۴۰ نانومتری هستند که استحکام ماکروفیل‌ها و قابلیت پرداخت و صیقل میکروفیل‌ها را با هم دارند.
    نمونه‌هایی از کامپوزیت‌های نانوهیبریدی که در بازار وجود دارند عبارتند از Tetric EvoCeram و IPS Empress Direct از Ivoclar Vivadent و Herculite Ultra از Kerr. از میکروهیبریدها فقط Herculite XRV در بازار وجود دارد.

  • نانوکامپوزیت‌ها:

    امتیاز جدیدترین نسل کامپوزیت‌ها متعلق به ۳M ESPE است. Filtek Supreme Ultra Universal نانوکامپوزیتی شامل ذرات ۲۰ نانومتری است و ویژگی منحصربه‌فرد نانوکامپوزیت‌ها این است که ذرات آن در کنار هم نانوکلاسترها (خوشه‌های نانو) را ایجاد می‌کنند.
    به این ترتیب، ذرات کوچک‌تر می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و ذرات بزرگ‌تری ایجاد کنند که استحکام بیش‌تر، مقاومت بالاتر نسبت به فرسایش و قابلیت پرداخت بیش‌تری دارند.
     

بهترین مارک کامپوزیت دندان

Bisco:

این شرکت برای حفاظت از لثه و دندان های طبیعی از سیلیکات کلسیم برای ساخت کامپوزیت ها استفاده می کند.مواد بر پایه یونومر شیشه یا همان هیدروکسید کلسیم به راحتی قابلیت فرم دهی روی دندانها را دارند و استحکام و مقاومت آنها نسبت به سایر کامپوزیت ونیر ها بیشتر است.

Coltene:

این شرکت کامپوزیت هایی با خاصیت نانو هیبریدی که بسیار شبیه به مینای دندان است وارد بازار کرده است.این شرکت رزین های کامپوزیت را با قیمتهای مناسب به بازار عرضه می کند.

DMG Dental:

این شرکت تولید کننده کامپوزیت های هیبریدی و سایه های وی تا است که به راحتی روی دندان شکل می گیرند و تخلخل کمی دارند.ویژگی های منحصر به فرد این نوع کامپوزیت، پلیمریزاسیون و مقاومت در برابر زرد شدن است.کامپوزیت دندان شرکت دی ام پی، به عنوان یکی از با کیفیت ترین و با دوام ترین کامپوزیت ونیر ها در بازار معرفی شده است. از دیگر مزایای کامپوزیت ونیر DMP رنگ های متنوع و فوق العاده آن هنگام کاشت روی دندان ها است که کاملاً طبیعی به نظر می رسند و قابلیت انطباق با سایر دندانهای طبیعی را دارند.

DMG America:

DMG از انواع مارک کامپوزیت دندان میکرو می باشد که ونیر کامپوزیت آن خاصیت انقباض پلیمریزاسیون و مقاومت بالایی دارند و زمانی که در برابر اشعه لیزر سفت می شوند در طول زمان مقاومت در برابر سایش و ضربه را روی دندان ها حفظ می کنند.

Kerr:

برند مشهور Kerr ابتدا کامپوزیت های پرکننده دندان های پوسیده را تولید می‌کرد که به علت کیفیت مرغوب و دوام و طول عمر بالا مورد استفاده بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته بود. در سالهای اخیر و بعد از معرفی کامپوزیت ونیر ها، شرکت کر اقدام به تولید رزین های کامپوزیت با قابلیت انطباق رنگ، مقاومت در برابر سایش و استحکام بالا کرد. سازگاری فوق العاده این رزین های کامپوزیت با بافت دندان‌ها و لثه و همچنین تنش برشی بسیار کم و قابلیت سفت شدن بسیار سریع از ویژگی های اساسی موفقیت کر نسبت به سایر انواع مارک کامپوزیت دندان است.

Tokuyama Dental America:

این شرکت از شرکت های تولید رزین کامپوزیت ژاپنی است که کامپوزیت رزین های میکروفیل با ۲۰ سایه مختلف که خواص شیشه ای مرغوبی دارند و قابلیت پولیش کردن آنها نیز برای دندانپزشکان بسیار قابل توجه است به بازار عرضه کردند. این کامپوزیت ونیر های با دوام به راحتی روی دندان ها فرم میگیرند و قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

SDI:

شرکت آمریکایی SDI از زیر مجموعه های شرکت  Aura در شمال آمریکا تاسیس شده است که کامپوزیت ونیر هایی با خصوصیات منحصر به فرد طراحی کرده است. از ویژگی های ونیر کامپوزیت SDI می توان به مقاومت بالا، امکان انطباق سایه رنگ با دندان طبیعی، شفافیت شبیه به مینای دندان، فرم دهی و پولیشینگ بسیار راحت اشاره کرد.

Ivoclar Vivadent:

از دیگر شرکت‌های تولید کننده رزین کامپوزیت نانوهیبرید می‌توان به ایوکلار ویوادن اشاره کرد که سفت شدن ونیرهای آن روی دندان ها بسیار سریع انجام می گیرد و تقریباً هیچ گونه دوره نقاهتی برای بیمار ندارد و مواد استفاده شده از آن بدون نیاز به استفاده از لایه های اضافی یا تجهیزات دندانپزشکی پیچیده می تواند به راحتی روی دندان شکل گرفته و به سرعت سفت شوند.
 

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر  کامپوزیت بستگی به میزان رعایت و مراقبت شما دارد. برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان‌هایتان باید از خوردن غذاهای سفت  پرهیز کنید. در صورت بروز هر نوع مشکلی مثل لب پریدگی نگران نباشید، این مورد با مراجعه به پزشکتان به راحتی ترمیم می‌شود.  

طول عمر کامپوزیت دندان بالا است ولی به طور قطعی نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر قطعی کرد و گفت که به هیچ وجه از بین نخواهد رفت. در واقع طول عمر کامپوزیت به عواملی مثل رعایت بهداشت فردی، نوع کامپوزیت و... بستگی دارد. در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم از استعمال دخانیات، ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان بین 7 تا 10 سال می باشد. 


بعد از انجام کامپوزیت چه مراقبت‌هایی باید انجام دهید؟

  • پس از درمان با حساسیت‌های دندان نسبت ‌به سردی، گرمی و یا مواد غذایی سفت و سخت رو به رو می‌شوید که امری طبیعی است و با گذشت زمان به مرور بهبود می‌یابد.

  • پس از اتمام کار، تا چند ساعت باید از خوردن مواد غذایی به خصوص مواد غذایی سخت و یا رنگی، پرهیز کرد. پس از آن رژیم غذایی از گاز زدن مواد غذایی سخت مانند سیب پرهیز شود.

  • بهداشت فردی را به هیچ عنوان نباید فراموش کرد.

  • از مصرف زیاد نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه بپرهیزید.

  • استعمال دخانیات، در طولانی مدت اثرات مخربی روی کامپوزیت دندان خواهد گذاشت. بهتر است کمتر سیگار بکشید.  

  • برای مراقبت از دندان‌ها به صورت مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
     

عوارض کامپوزیت دندان

یکی از عوارض مهم کامپوزیت دندان، تورم و آسیب لثه است. این مورد وقتی پیش می‌آید که کامپوزیت به درستی بر روی دندان قرار نگرفته باشد. در این موارد کامپوزیت ها محل تجمع انواع میکروب های دهانی شده و باعث عفونت می‌شوند.
 

تغییر رنگ کامپوزیت دندان

یکی از معایب کامپوزیت دندان می‌توان به رنگ پذیری آن‌ها اشاره کرد. کامپوزیت‌ها مواد رنگی را به راحتی جذب می‌کنند. اگر دائما در طول روز نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه یا شراب قرمز را مصرف می‌کنید، کامپوزیت دندانتان به سرعت تغییر رنگ خواهد داد و نسبت به سایر دندان‌های طبیعی‌تان زردتر به نظر خواهد رسید. 


برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید  بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را با دهان شویه مناسب یا آب و نمک بشویید. البته نیازی نیست که به طور کامل نوشیدن قهوه یا چای را قطع کنید، فقط باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر رعایت نمایید.


کامپوزیت درد ندارد

این روش معمولاً بدون ناراحتی انجام می‌شود و نیاز به تزریق بی‌حسی ندارد. دندانپزشک ابتدا یک ژل ‌سی را در ناحیه به کمک گاز یا پنبه  اعمال می‌کند تا شما سوزن را احساس نکنید.


تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت چیست؟

کامپوزیت به عنوان یک روش زیبایی برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان  است که هیچ گونه آسیبی به دندان های طبیعی نمی رساند. برای گذاشتن کامپوزیت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. بنابراین نه تنها فرایندی برگشت پذیر به شمار می‌آید بلکه هیچ‌گونه حساس شدن به گرمی یا سردی را در دندان‌های طبیعی ایجاد نمی‌کند. درواقع  دندان‌های طبیعی شما دست نخورده باقی می‌مانند.
 اما در مقابل لمینت سرامیکی پس از تراش دندان و قالبگیری توسط لابراتوار ساخته می‌شود و در کلینیک توسط دندانپزشک چسبانده می‌شود. پروسه درمان آن حدود دو الی سه هفته زمان می‌برد. ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه فرم داده می‌شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. درمان‌های کامپوزیت قابل برگشت هستند، زیرا نیاز به تراش دندان  وجود ندارد.طول عمر کامپوزیت های ونیر بسته به رعایت فرد 7 تا 10 سال است اما لمینت های سرامیکی دارای طول عمر بالاتر و حدود10 تا 25 سال است

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.