داکتاپمجله سلامت و پزشکیمیگرن کلاسیک چیست؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
میگرن کلاسیک چیست؟

 

میگرن کلاسیک چیست؟

 

میگرن چیست؟


میگرن یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی است که به صورت حملات شدید و ضربان‌دار سردرد و معمولا در یک طرف سر اتفاق می‌افتد. این سردردها از 2 تا 72 ساعت می تواند ادامه داشته باشد و معمولا با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. میگرن به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • میگرن دوره‌ای یا اتفاقی (Episodic Migraine): تعداد دفعات حملات سردرد کمتر از 15 روز در ماه است.
  • میگرن مزمن (Chronic Migraine): تعداد دفعات حملات سردرد 15 روز در ماه و بیشتر است.

مراحل حمله میگرن


میگرن‌ها به طور کلی شامل چهار مرحله هستند که البته در همه‌ی میگرن‌ها ممکن است هر چهار مرحله وجود نداشته باشد.

  • مرحله مقدماتی (Prodrome): این مرحله با نام پیش سردرد هم شناخته می شود و علائم آن معمولا از چند ساعت قبل شروع می شود. افسردگی و تحریک پذیری، سفتی عضلات (بخصوص گردن)، خستگی، افزایش دفع ادرار و اسهال از علائم این مرحله می باشد. برخی این مرحله را مفید می دانند چرا که به عنوان یک هشدار، می توانند از وقوع یک حمله میگرنی آگاه شوند و از آن پیشگیری کنند.
  • اورا (Aura): اختلالات حسی را شامل میشود که معمولا زودتر از 60 دقیقه برطرف می شوند. تاری دید، دیدن لکه‌های سیاه، توهمات بینایی، بویایی و شنوایی، دشواری در تکلم، گزگز شدن دست و انگشتان از علائم این مرحله می باشد.
  • حمله میگرنی (Migraine): مرحله اصلی میگرن میباشد که سردردهای شدید (عموما در یک طرف سر)، حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ، افسردگی و اضطراب شدید از علائم این مرحله میباشد.
  • مرحله پایانی (Postdrome): به عنوان پس از سردرد شناخته می شود. در این مرحله سردرد تمام شده ولی علائم آن کماکان از بین نرفته است. علائمی مانند خستگی، تغییرات خلقی، ضعف عضلانی، عدم تمرکز و سرگیجه پس از سردرد هم دیده میشود.

میگرن شامل انواع نختلفی است. در این مقاله به بررسی میگرن کلاسیک می پردازیم.

میگرن کلاسیک چیست؟


میگرن کلاسیک به میگرنی گفته می شود که که حملات سردرد همراه با اختلالات حسی – بینایی همراه است که با نام میگرن همراه با اورا هم شناخته میشود. اختلال حسی – بینایی معمولا یک ساعت قبل از حمله سردرد اتفاق می‌افتد. همچنین این اختلال در حین سردرد هم میتواند ایجاد شود. میگرن کلاسیک در زنان دو تا چهار برابر شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد. همچنین برخی تحقیقات نشان میدهد که احتمال درگیری با میگرن کلاسیک در زنان با وزن بالاتر بیشتر از زنانی است که وزن مناسب دارند.

 

میگرن کلاسیک

 

علائم میگرن کلاسیک


میگرن کلاسیک علائمی از مانند اختلال در سیستم حسی و بینایی را معمولا قبل و همچنین هنگام سردرد نشان میدهند که علائمی موقتی می باشند. از یک ساعت قبل از حمله میگرن شروع می شوند و به طور کلی زودتر از یک ساعت برطرف میشوند.

  • اختلال در بینایی
  • لکه‌های سیاه که میتوانند به صورت طرح‌های ساده هندسی دیده شوند
  • مشاهده هاله‌های از نور
  • تار شدن میدان دید
  • خطوط زیگزاگی که در سر تا سر میدان دید فرد شناور میشود
  • حذف بخشی از دامنه بینایی یا کل بینایی برای چند لحظه
  • مشاهده ستاره‌های سوسو زن
  • علائم حسی
  • سوزن سوزن شدن پوست دست و صورت
  • مور مور شدن
  • بی‌حسی در صورت، دست‌ها و انگشتان و بدن
  • سایر علائم
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات زبانی و گفتاری (لکنت زبان، مکس کردن، عدم بیان صحیح کلمات)
  • ضعف عضلانی
     

علت بروز میگرن کلاسیک


علت دقیق میگرن کلاسیک به طور کامل مشخص نیست اما بسیاری از متخصصان معتقدند که میگرن همراه با اورای بینایی نوعی پیام الکتریکی یا شیمیایی است که از بخش قشری مغز عبور میکند که این بخش اطلاعات بینایی را پردازش می کند. با انتشار موج ممکن است اختلالات و توهمات بینایی ایجاد شود. عوامل دیگری مانند استرس، خستگی، الگوی خواب نامنظم و روشنایی، قاعدگی و مصرف بیش از حد کافئین در تشدید کردن علائم میگرن تاثیر دارند.

همچنین به نظر میرسد بیشتر کسانی که میگرن کلاسیک دارند، در تاریخچه خانوادگی آن‌ها سابقه وجود این اختلال عصبی وجود داشته است.

میگرن کلاسیک چشمی


میگرن کلاسیک مشابه امواج الکتریکی یا شیمیایی است که در بخش قشری مغزی وظیفه پردازش پیام‌های حسی را دارند که با گسترش آن توهمات بینایی ایجاد می شود. این اختلال بینایی می تواند تصاویری مانند حرف C به صورت زیگزاگی ایجاد کند که میتواند بزرگ‌تر شوند و یا حرکت کنند که میتوانند رنگی و یا سیاه سفید باشند. همچنین میتواند علائم دیگری مانند تاری دید، دیدن لکه‌های سیاه و یا حتی از بین رفتن بخشی از میدان دید یا همه‌ی آن داشته باشد که به آن اسکوتوم (Scotoma)  می گویند.

 

درمان میگرن کلاسیک

 

میگرن کلاسیک و بارداری


همانطور که ذکر شد، میگرن در بانوان شیوع بیشتر نسبت به آقایان دارد که دلیل آن تغییرات هورمونی خانم‌ها می باشد. در دوران بارداری نیز به علت تغییرات شدید هورمونی که اتفاق می‌افتد، بروز انواع میگرن در مادران باردار شایع است که میگرن کلاسیک یکی از همین موارد است. تشخیص سردرد در دوران بارداری برای میگرنی بودن یا نبودن آن همانند دیگر افراد غیر باردار انجام می شود. ابتدا تاریخچه خانوادگی و سپس معاینات دقیق‌تر توسط CT اسکن، MRI و آنسفالوگرام در بیداری و خواب انجام می گیرد.

آیا میگرن کلاسیک خطرناک است؟


با وجود اینکه میگرن کلاسیک دردهایی شدید و حمله‌هایی غیر قابل تحمل و علائم متعدد بینایی و حسی را ایجاد میکنند، آنقدر جدی و خطرناک نیستند که حیات فرد را تهدید کنند.

تشخیص میگرن کلاسیک


از آنجایی که میگرن کلاسیک بیشتر به علت عوامل ارثی اتفاق می‌افتد، پزشک ابتدا تاریخچه خانوادگیتان را بررسی میکند. سپس از شما سوالاتی در رابطه با علائم بینایی و حسی پرسیده میشود. سپس برای معاینات دقیق‌تر از CT اسکن و MRI و آنسفالوگرافی برای دریافت تصاویر و اطلاعات بیشتر از اندام‌های درونی از جمله مغز استفاده میشود.

درمان میگرن کلاسیک


روش درمان و تسکین سردردهای میگرنی شامل استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه، داروهای نیازمند به نسخه، داروهای پیشگیری، بیوفیدبک و طب سوزنی میباشد.

داروهای بدون نسخه


شامل استفاده از آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و سایر NSAID ها می باشد. اثر بخشی هر یک از این داروها متفاوت است. از پزشک مقدار دوز مجاز مصرفی را سوال کنید.

داروهای نیازمند نسخه


شامل استفاده از تریپتان، ارگوتامین یا دی‌هیدروارگوتامین میباشد. تریپتان شایع‌ترین داروی تجویزی مصرفی میباشد و در صورت جواب‌دهی از ارگوتامین (به شکل قرص، تزریق و اسپری بینی) که موثرترین روش درمان در آغاز حملات میگرن است.

داروهای پیشگیری


کسانی که به طور مکرر دچار سردردهای میگرنی می شوند، پیشگیری از بروز این حملات اهمیت زیادی دارد. این افراد می توانند از داروهای کاهش فشار خون، تیمولول، پروپرانولول  و ...استفاده کنند. بوتاکس هم از مواردیست که میتوان در پیشگیری از حملات میگرنی شود.

بیوفیدبک


بیوفیدبک و تمرینات آرام‌سازی میتواند تاثیراتی که داروهای به فرد میگرنی می دهند را ایجاد کند و به عنوان جایگزین دارو استفاده شود. این روش با استفاده از دستگاه به فرد کمک می شود تا تنش عضلانی و تغییرات بدنی که استرس ایجاد میکند را شناسایی کند.

طب سوزنی


روشی است که در آن تعدادی سوزن باریک در نقاط مشخصی از بدن شما قرار میگیرد و با ایجاد تغییر در مواد شیمیایی باعث کاهش درد و استرس در بدن میشود. طبق پژوهش‌ها هنوز مشخص نشده است که این روش تاثیر قطعی دارد یا نه.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.