داکتاپمجله سلامت و پزشکیدرمان خانگی دیابت نوع دوم
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
درمان خانگی دیابت نوع دوم


دیابت جز گروه بیماری های متابولیک و یک اختلال چند عاملی است که با زیاد شدن مزمن قند خون مشخص می شود. بيماري ديابت نوع 2 یکی از  مشکلات عمده سلامتي در دنيا است، اگرچه داروهاي زيادي جهت کنترل قند خون اين بيماران بکار مي رود، اما مزایای عوامل طبیعی به مراتب بیشتر از دارو می باشد. دیابت نوع 2 اسم های دیگری هم دارد که امروزه زیاد استفاده نمیشود. دیابت بزرگسالان و دیابت غیر وابسته به انسولین اسامی دیگر آن هستند.

اکثر افراد دیابتی ، مبتلایان به دیابت نوع دو هستند. بیشتر افراد دیابت نوع دو را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند ولی کودکان و نوجوانان نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند. دیابت نوع دو زمانی بروز می‌کند که بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان دهد یا پانکراس نتواند به اندازه کافی انسولین ترشح کند. بی تحرکی ، چاقی و زمینه مستعد خانوادگی ، مقاومت انسولین (عدم حساسیت سلول های بدن به انسولین) و ریسک فاکتور های متعددی از جمله عواملی هستند که باعث ابتلا به این بیماری و یا پیشرفت آن می شود.

علایم دیابت نوع 2

ممکن است دیابت برای مدت طولانی هیچ علامتی از خود نداشته باشد که به آن دوره بی علامتی میگویند. هیمنطور ممکن است علایمی مثل خستگی، عدم تمرکز، خارش و خشکی پوست مشاهده شود که علائم غیر اختصاصی این بیماری هستند.

با افزایش پاتولوژیک قند خون امکان عفونت هایی همچون عفونت پوست یا غشای موکوسی (مانند عفونت های قارچی) یا حتی عفونت سیستم ادراری وجود دارد .اختلال بینایی یا حتی کوری، تخریب لایه شبکیه چشم (رتینوپاتی دیابتی ) از علائمی هستند که در زمانی رخ میدهند که دیابت نوع 2 باعث بروز بیماری های ثانویه شوند. علایم دیابت به مراتب و به تدریج گسترش می یابند. افزایش میزان تشنگی از دیگر علایم افراد دیابتی نوع دوم می باشد.

اگر به دنبال علائم دقیق تری هستید : مقاله دیابت نوع دو چه علائمی دارد را بخوانید 

درمان دیابت با ورزش

ورزش برای درمان دیابت نوع 2

فعالیت بدنی و ورزش‌های هوازی برای همه افراد لازم است. افرادی که تحرک دارند، انرژی جذب شده از مواد غذایی را می سوزانند. افرادی که ورزش نمی کنند حجم اضافی از کالری در بدن ذخیره می شود، که به وسیله افزایش قند خون، خودش را نشان می دهد. برای مبتلایان به انواع دیابت اینگونه ورزش‌ها حیاتی هستند؛ اما باید تحت نظر پزشک باشد. انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا و دوچرخه سواری می‌تواند به کاهش قند خون شما کمک کند.
ورزش ها باید به گونه ای باشد که برنامه مشخصی داشته و به صورت یک برنامه بلند مدت (حداقل 3 تا 6 ماه) باشد تا تاثیرات آن به مرور روی بدن مشخص گردد. همینطور در اجزای ورزش ها باید ذهن و بدن هماهنگ باشد و تمرکز روی ورزش تاثیر بسزایی در نتیجه گرفتن از ورزش دارد.

 

درمان خانگی دیابت نوع 2 

اصلاح روند زندگی و افزایش فعالیت و ورزش ها و همینطور تغییر و اطلاح رژیم غذایی قبل از هر درمانی می تواند کارساز ترین درمان برای دیابت نوع 2 باشد. به یاد داشته باشید که این مواد غذایی شاید نتوانند دیابت را به طور کلی از بین ببرند اما بی شک تاثیر بسزایی در جلوگیری و کاهش خطرات این بیماری دارند. لذا در مورد دیابت نوع 1 و حتی نوع 2، نمی‌توان گفت که این موارد جایگزین مناسبی برای تزریق انسولین هستند.

درمان دیابت نوع دو با گیاهان دارویی

درمان دیابت نوع 2 با گیاهان دارویی :

  • گیاه چریش
    برگ گیاه چریش برای درمان دیابت بسیار موثر بوده زیرا حساسیت گیرنده‌های انسولین در سلول‌های بتا را افزایش می‌دهد، سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و وابستگی آن به داروهای هیپوگلایسمی را کاهش می‌دهد. و همچنین کشف شده است که نیاز بدن را به انسولین تا 60 درصد کاهش می‌دهد. پس این گیاه می ‌تواند گزینه‌ای مناسب برای درمان قطعی دیابت نوع 2 و 1 باشد.
  • دانه کتان
    تخم کتان می‌تواند سبب پایین آمدن قند خون گردد. فیبر موجود در تخم کتان می‌تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند دانه کتان غنی از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند منجر به کاهش مقاومت بدن به انسولین شود.
  • میوه گوارا
    با توجه به محتوای فیبر غنی و شاخص گلیسمی کم، گواوا از پیشرفت دیابت جلوگیری می کند. در حالی که شاخص گلیسمی پایین، مانع از افزایش ناگهانی سطح قند می شود، محتوای فیبر، سطح قند را به خوبی تنظیم می کند.  به علاوه این میوه سرشار از ویتامین C و فیبر است و می‌تواند در کاهش قند خون بسیار موثر باشد. این میوه متابولیسم را آهسته‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد که قند غذا بهتر جذب شود. 
  • ژل آلوئه ورا
    الوئه ورا شامل ترکیبات مهمی همچون ویتامین ها ، آنزیم ها و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می دهد که آب آلوئه ورا یا مکمل های آن می تواند برای افراد مبتلا به دیابت فواید بسیاری داشته باشد و مانند یک داروی گیاهی است که می تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهید. ژل آلوئه ورا به کاهش قند خون کمک زیادی می‌کند؛ زیرا این ژل شامل فیتوسترول‌هایی است که اثرات هیپرگلیسمی برای درمان دیابت نوع 2 دارند
  • برگ درخت کاری
    برگ‌های درخت کاری می‌توانند به کاهش قند خون کمک کنند. می‌توانید آن‌ها را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. همچنین گفته می‌شود که برگ کاری مقدار قند ناشی از نشاسته را کاهش می‌دهد. برگ‌های کاری در کنترل و پیشگیری از دیابت بسیار موثرند؛ زیرا که سبب کاهش نشاسته و گلوکز در افراد مبتلا به دیابت می‌شوند.
  • دارچین
    دارچین یک درمان طبیعی عالی برای تثبیت سطح قند خون و کنترل دیابت است. قند خون را تنظیم می کند، سطوح انسولین به جلوگیری از مقاومت انسولین کمک می کند و آن را تنظیم کرده اجزای فعال دارچین مانند سینامالدئید، اسید سینامیک و اسانس‌های بی‌شمار آن می‌تواند به پیشگیری از دیابت نیز کمک کند.
  • شنبلیله
    تخم شنبلیله که به شکل های مختلف دانه کامل، پودر، مکمل و دمنوش شنبلیله قابل استفاده است خواص زیادی برای افراد مبتلا به دیابت دارد که از آن جمله می توان به کاهش قند خون ناشتا و بعد از غذا، بهبود تحمل گلوکز و کاهش مقاومت به انسولین اشاره کرد. شنبلیله به هضم مناسب غذا کمک کرده و سبب جذب درست گلوکز توسط سلول‌ها می‌شود. این گیاه معطر به ترشح انسولین و تاثیر آن روی گلوکز کمک می‌کند.
  • خیار چنبر تلخ
    دانه‌های این میوه به کاهش قند خون کمک می‌کندعوارض دیابت را کاهش می‌دهد و این موضوع به علت وجود ماده شیمیایی به نام کارانتین است. خیار چنبر تلخ سبب کاهش تاثیرات گلوکز خون در تمام بدن می‌شود 
  • برگ ریحان
    برگ ریحان حاوی آنتی‌اکسیدان و روغن‌های ضروری برای افزایش حساسیت به انسولین و درمان قطعی دیابت است. به طور خلاصه این ترکیبات مانند اگنول، متیول انگول و کارائیوفولن به سلول‌های بتای پانکراس که مسئول نگهداری و آزاد شدن انسولین هستند کمک می‌کنند تا به درستی عمل کنند.

 

بیشتر بخوانید : آیا دیابت نوع 2 ارثی است؟

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.
علیرصا فتح الهی
6 Ordibehesht 1403
عاای خسته نباشید پرستارم من همکاری میکنم بابیمارن درتماس درمان باطب سنتی