داکتاپمجله سلامت و پزشکیدیابت نوع 2 چه علائمی دارد؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
دیابت نوع 2 چه علائمی دارد؟

 

دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین بیماری های غدد در میان بزرگسالان است که می توان با تشخیص، پیشگیری و درمان به موقع از عوارض آن جلوگیری کرد. در دیابت نوع دو بر خلاف دیابت نوع 1 لوزالمعده انسولین(هورمونی که کمک می کند قند خون برای تولید انرژی به سلول ها منتقل شود) مورد نیاز را ترشح می کند ولی بدن فرد قادر به پاسخگویی درست نسبت به آن نیست. بنابراین فرایند جذب در سلول ها به درستی انجام نشده و گلوکز موجود در خون انباشته می شود.

افزایش سطح قند خون در دیابت نوع دو در صورتی که کنترل نشود می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.  آشنایی با علائم و نشانه های دیابت نوع 2 می تواند نقش بسزایی در تشخیص و کنترل این بیماری داشته باشد. در این مقاله علائم این بیماری را مورد بررسی قرار می دهیم.

مهمترین علائم دیابت نوع 2

علائم دیابت نوع 2 بطور تدریجی ظاهر می شوند. این علائم ممکن است در ابتدا خفیف بوده و نادیده گرفته شوند.

پرادراری

در دیابت نوع قند خون بیشتر از میزان معمول است لذا بدن تلاش می کند که این قند خون اضافه را از طریق ادرار دفع کند. زمانی که کلیه ها این قند اضافی را از بدن خارج می کنند به همراه آن آب بیشتری نیز از بدن خارج می شود بنابراین فرد احساس می کند که  دفعات ادرارش بیشتر از قبل شده است.

تشنگی

یکی دیگر از علائم ابتدایی دیابت می تواند افزایش تشنگی باشد. از آنجایی که بدن آب و قند اضافی را بطور مکرر دفع می کند فرد برای جبران آب از دست رفته بدن دائما احساس تشنگی میکند.

مهمترین علائم دیابت نوع 2

احساس خستگی

احساس خستگی بیش از حد و مداوم از دیگر نشانه های ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد. به طوری که فرد حتی پس از استراحت و خواب کافی باز هم احساس خستگی می کند.

گرسنگی دائمی

افزایش غیر طبیعی اشتها و تمایل به پرخوری از نشانه های دیابت نوع دو به شمار می آید. از آنجایی که گلوکز موجود در خون به درستی به سلول ها منتقل نشده و سلول ها انرژی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و به همین دلیل فرد بطور مداوم احساس گرسنگی می کند که غالبا با علائمی مانند خشکی دهان، تشنگی و سردرد نیز همراه است.

سردرد

سردرد می تواند نشانه ای از افزایش بیش از حد قند خون(هایپرگلیسمی) و یا افت شدید قند خون(هیپوگلیسمی) باشد.

هرچه قند خون نوسان بیشتری داشته باشد، احتمال بروز سردرد افزایش می یابد. سردرد مرتبط با نوسانات قند خون، بیشتر ناشی از تغییر سطح هورمون هایی مانند اپی نفرین و نوراپینفرین است که باعث انقباض عروق عضلانی در مغز می شود.

اختلال در بینایی

افزایش قند خون می تواند باعث شود بدن مایع را از عدسی چشم بیرون بکشد که باعث می شود عدسی ها متورم شده و تغییر شکل دهند. این تغییرات موجب اختلال در توانایی تمرکز چشمها و تاری دید یا حتی بهبود موقتی بینایی شود.

کاهش وزن زیاد

علت لاغری در بیماران دیابتی اختلالات هورمونی است که با آن مواجه هستند. میزان قند خون در این افراد بالاست ولی انتقال قند و انرژی به سلول ها صورت نمی گیرد. لذا بدن ناچار است از ذخایر انرژی استفاده کند و همین موضوع سبب از دست دادن وزن می شود.

کند شدن التیام زخم ها

یکی از مشکلاتی که افراد دیابتی با آن درگیر هستند کند شدن ترمیم زخمها است. قند خون بالا قدرت سیستم دفاعی و توانایی بازسازی سلول های بدن را کاهش می دهد و این امر باعث می شود که روند بهبودی در بیماران دیابتی مدت زمان بیشتری طول بکشد.

عفونت های مکرر

عفونت در بیماران دیابتی امری شایع است. افراد دیابتی به دلیل اختلال در سیستم عصبی و همچنین کاهش عملکرد دفاعی بدن بیشتر از سایر افراد دچار عفونت می شوند. 

خارش پوستی

دیابت باعث به وجود آمدن خارش های موضعی می شود. گاهی اوقات دلیل به وجود آمدن خارش، آسیب به بافت های عصبی است که در لایه بیرونی پوست وجود دارند.

علائم دیابت نوع 2

احساس بی حسی در دست و پا

در بیماران دیابتی گاهی احساس مور مور شدن و بی حسی در انگشتان به وجود می آید. این اتفاق معمولا به دلیل آسیب دیدگی اعصاب محیطی به وجود می آید که اگر کنترل و درمان نشود می تواند در طول زمان منجر به مشکلات جدی تر شود.

کبودی روی پوست

تغییر رنگ تیره در پوست آکانتوز نیگریکانس نام دارد که عموما در افراد مبتلا به دیابت نوع دو اتفاق می افتد. این عارضه معمولا در نواحی زیر بغل، کشاله ران و گردن مشاهده می شود.

کاهش میل جنسی

اختلال در عملکرد جنسی از موارد شایع در میان افراد دیابتی است. دیابت با آسیب به رگ های خونی و اعصاب ناحیه آلت تناسلی می تواند باعث ناتوانی در به ارگاسم رسیدن شود که این ممکن است با عوارضی مانند خشکی واژن و کاهش میل جنسی در مردان همراه باشد.

دیابت نوع 2 در صورتی که به موقع تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل کنترل است لذا با مشاهده هر یک از علائم بالا در خودتان بهتر است به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه و برای تشخیص قطعی و درمان مشاوره بگیرید

دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع دو اگرچه تا قبل از بزرگسالی شایع نیست اما می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. روند تدریجی این بیماری تشخیص آن را در کودکان دشوار می کند و در بسیاری از موارد ممکن است علائمی وجود نداشته باشد.

از عوامل ابتلا به دیابت در کودکان می توان به اضافه وزن یا شاخص توده بدنی بالا، مادری که در زمان بارداری دیابت داشته یا سابقه دیابت نوع 2 در میان اعضای خانواده و همچنین سبک زندگی کم تحرک مادر اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با علائم و نشانه های این بیماری در کودکان مقاله علائم دیابت نوع 2 در کوکان را حتما مطالعه کنید. 

تشخیض دیابت نوع 2

روشهای تشخیص دیابت نوع 2

تشخیص دیابت نوع دو معمولا با انجام آزمایش خون به سادگی امکان پذیر است.

  • تست هموگلوبین (a1c)

         این آزمایش میانگین قند خون فرد را در دو یا سه ماه گذشته نشان می دهد. برای این تست نیاز به ناشتا بودن نیست.

         نتایج این آزمایش می‌تواند به پیش‌بینی احتمال بروز عوارض دیابت از جمله بیماری قلبی، یا آسیب به چشم‌ها، کلیه‌ها یا دستگاه عصبی کمک کند.

  • تست گلوکز پلاسمای ناشتا(fpg)

         در آزمایش fpg اندازه گیری قند خون بعد از حداقل هشت ساعت ناشتایی انجام می شود. این تست برای تشخیص دیابت و پیش دیابت استفاده می شود.

  •  آزمایش تحمل گلوکز خوراکی  

          این تست نمونه خون بیمار قبل و دو ساعت پس از خوردن محلول گلوکز خوراکی نشان می دهد و رفتار بدن نسبت به آن مورد بررسی قرار می گیرد.

  •   آزمایش گلوکز پلاسمای رندوم 

           در این آزمایش بدون توجه به آخرین وعده غذایی قند خون اندازه گیری می شود. این آزمایش در کنار علائم دیگر می تواند در تشخیص دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.