داکتاپمجله سلامت و پزشکیعلائم دیابت بی مزه در کودکان
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
علائم دیابت بی مزه در کودکان

 

دیابت بی مزه ، دیابت تشنگی ، دیابت آب

 یک اختلال شایع است که باعث عدم تعادل مایعات در بدن، تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار میشود. هیچ درمانی برای دیابت بیمزه وجود ندارد، اما درمان می توانند عطش و میزان ادرار و تشنگی شما را کاهش دهد. دیابت بی‌مزه دارای دو نوع نوروژنیک (مرکزی یا جمجمه‌ای) و نفروژنیک است. دیابت بی‌ مزه نوروژنیک عارضه‌ای است که در اثر مبتلا شدن به آن، هیپوتالاموس به اندازه کافی هورمون ضد ادرار ترشح نمی‌کند. اما در نوع دیگر دیابت بی مزه یعنی دیابت بی‌مزه نفروژنیک، کلیه‌ها نمی‌توانند به هورمون ضد ادرار واکنش نشان دهند.دو نوع دیابت بی مزه دیگر هم وجود دارد به نام های دیابت بارداری (در هنگام بارداری، جفت هورمونی تولید می‌کند که باعث شکسته شدن هورمون ضد ادراری  می شود.) و دیابت بی مزه دیپسوژنیک (به خاطر مشکلی در عملکرد تشنگی بروز می‌کنند) 

مصرف زیاد مایعات

در دیابت دیپسوژنیک حجم زیادی ادرار رقیق دفع میگردد. علت اساسی این  مشکل در تولید ADH(هورمون ضد ادراری) یا بروز صدمه نمی باشد، بلکه مصرف بیش از حد مایعات است. مصرف بیش از حد متعادل و درازمدت آب می تواند سبب وارد شدن صدمه به کلیه بشود و ار مقدار هورمون ضد ادراری بکاهد درنتیجه بدن قادر به غلیظ کردن ادرار نباشد. پلی‌دیپسی که نام دیگر دیابت بی مزه دیپسوژنیک است،  ممکن است به علت کسالت روانی نیز ایجاد شود.

ایا کودک شما به روان درمانی نیاز دارد ؟

پس به این نکته باید توجه کنیم که به استثنای دیپسوژنیک اولیه، که سبب می‌شود مقدار زیادی آب در بدن جمع شود، دیابت بی‌مزه ممکن است سبب شود بدن مقدار بسیاری‌کمی آب برای عملکرد مناسب در اختیار داشته باشد و به این جهت بی‌ آبی پدید آید که بی آبی به ثمره خود، باعث از بین رفتن تعادل الکترولیت های بدن ( مثل سدیم ، پتاسیم ، منیزیم و...) شود.

۱۰ کشوری که دارای بیشترین تعداد مبتلایان به دیابت هستند به ترتیب عبارت از : هند، چین،‌ایالات متحده آمریکا، اندونزی، روسیه، ژاپن، امارات متحده عربی، پاکستان، برزیل و ایتالیا طبق بررسی و تحقیقات محققان ایران جزو کشورهایی است که به میزان زیاد در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد و بروز دیابت در ایران رو به افزایش است.

همچنین بخوانید : درمان دیابت بی مزه در کودکان

دیابت بی مزه در کودکان

عدم تعادل الکترولیت‌ها سبب بروز نشانه‌ های زیر می شود

  • خستگی‌یا بی‌حالی
  • تهوع
  • دردهای عضلانی
  • کم شدن اشتها

 نزدیک به نیمی از موارد دیابت بی مزه علت ایجادی بیماری ناشناخته است و شخص بدون داشتن آسیب یا صدمه ای دچار آن می شود.  این مطلب رو هم اضافه کنیم که دیابت بی مزه در مردان شایع تر از زنان است.

دیابت بی مزه را نباید با دیابت شیرین اشتباه گرفت

دیابت شیرین به دلیل مقاومت به انسولین یا کمبود انسولین رخ می دهد و باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. ولی دیابت بی‌مزه ناشی از تولید غیرطبیعی هورمونی در مغز است (هورمون ضد ادراری ADH) که برای جلوگیری از تولید ادرار بیش از حد توسط کلیه‌ها و در نتیجه حفظ آب بدن آزاد می‌شود. دیابت شیرین نیز بسیار شایع‌تر از نوع بی‌مزه است.

تشخیص دیابت بی مزه

برای تشخیص دیابت بی‌مزه چند راه وجود دارد:

1-آزمایش‌های خون برای بررسی عملکرد غده هیپوفیز
2-آنالیز و بررسی نمونه های ادرار
3-آزمایش محرومیت از آب، که ببینیم کلیه‌ها تا چه حد خوب کار می‌کنند که در اثر آن حجم ادرار، افزایش و اسمولالیته آن کاهش پیدا می کند.

از مهم ترین عوامل بروز بیماری می توان به وجود بدخیمی و تومورهای غدد هیپوفیز اشاره کرد. همچنین عمل های جراحی روی هیپوفیز یا  همچنین اشعه درمانی تومورهای مغزی و استفاده از مواد رادیواکتیو (در نواحی هیپوفیز) عامل دوم ایجاد بروز دیابت بی مزه است .زمینه وجود ارثی این بیماری هم وجود دارد و فرد میتواند از پدر یا مادر خود به ارث ببرد. نشانه‌های این اختلال در نوزادان و کودکان به نسبت افراد بزرگسال کمی متفاوت است .

علایم دیابت بی مزه در کودکان

علائم و نشانه های رایج دیابت بی مزه در کودکان

  • ایراد گرفتن بی دلیل یا گریه های طولانی
  • حالت تهوع
  • اسهال 
  • تاخیر در رشد
  • مشکل در خوابیدن
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تب یا درجه حرارت بالای بدن
  • پوشک سنگین و مرطوب
  • شب ادراری
  • خشکی پوست با سرد بودن اندام های انتهایی
  • شایع ترین نشانه های آن تشنگی مفرط و دفع بسیار زیاد ادرار رقیق می باشد.

پس کودکان و نوزادانی که از دیابت بی مزه رنج می برند ، پوست آنها ممکن است خشک شود و به شب ادراری های مزمن دچار شوند ؛ وزن  آن ها به طور ناگهانی کاهش پیدا کند و دمای بدن آنها بالا باشند و همچنین نسبت به دیگر هم سن و سالان خود رشد کمتری داشته باشند

همیچنین مذکر بودن و سابقه خانوادگی از دیگر عواملی هستند که تحریک کننده مراجعه زودتر به پزشک هستند زیرا همانطور که گفته شد دیابت بی مزه در مردان شایع تر از زنان است. اما نگران نباشید ، کودکان و نوزادانی که دچار این بیماری هستند در دراز مدت می توانند زندگی تقریبا طبیعی با مراقبت های مناسب پزشکی داشته باشند، به خصوص اگر مراقبت های پزشکی در اوایل بروز بیماری شروع شود.

اگر هنوز دقیقا متوجه نشدید که دیابت بی مزه چیست می توانید مقاله دیابت بی مزه در کودکان را از اینجا مطالعه نمایید.

 

 

 

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.