داکتاپمجله سلامت و پزشکیدرمان گیاهی دیابت نوع 2
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
درمان گیاهی دیابت نوع 2

 

دیابت یک بیماری مزمن است. این بیماری زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن قادر نیست بطور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید و باعث می شود قند حاصل از مصرف غذا ها جذب سلول های بدن شود. به این ترتیب گلوکز در بدن تجمع پیدا کرده و باعث افزایش سطح قند خون می شود. به طور معمول افراد با قند خون 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر مستعد دیابت شناخته می شوند.

دیابت می تواند منجر به به بیماری های قلبی عروقی، سکته ها، نارسایی کلیه، نابینایی و قطع اندام شود. بر طبق تحقیقات انجام شده افراد دیابتی دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن قرار دارند. 

آیا دیابت نوع 2 قابل درمان است

دیابت نوع 2 از شایع ترین بیماری های غدد در بزرگسالان است. در این نوع دیابت بدن مقاومت پیش رونده ای به انسولین دارد. این بیماری در میان زنان بیشتر از مردان است. عواملی مانند اضافه وزن، سن بالای 40 سال، زمینه ارثی، مصرف داروهایی که باعث افزایش قند خون می شوند مانند کورتون ها، کم تحرکی و فشار خون ریسک ابتلا به این بیماری را تقویت می کنند.
پیشرفت دیابت نوع 2 به صورت تدریجی است و ممکن است علائم اولیه آن چندان محسوس نباشد ولی با تشخیص به موقع تا حد زیادی از عوارض مرتبط با آن پیشگیری کرد. بهترین درمان برای دیابت کنترل کردن سطح قند خون است. تغذیه صحیح و فعالیت بدنی از جمله عوامل تاثیر گذار در این زمینه است.

در کنار تغییر سبک زندگی و درمان خانگی برای دیابت نوع دو روشهای گوناگون دیگری نیز برای کنترل و درمان دیابت نوع 2 وجود دارد که از جمله آنها استفاده از گیاهان دارویی است. در ادامه به برخی از گیاهان دارویی کاربردی برای درمان دیابت نوع دو اشاره می کنیم.

همچنین بخوانید : دیابت نوع 2 چه علائمی دارد؟

گیاهان دارویی کاهش دهنده قند خون

گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای حداقل 75 ماده ی فعال از جمله ویتامین ها، آنزیم ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدانها، مونو ساکاریدها، پلی ساکاریدها، لیگنین، ساپونین، اسیدسالیسیلیک، فیتواسترول و اسیدهای آمینه میباشد، تحقیقات نشان می دهند که برخی از این ترکیبات دارای نقش مهمی در بهبود کنترل قند خون هستند.  همچنین آلوئه ورا حاوی عناصری مانند کروم، منیزیوم، منگنز و روی نیز هست که برای متابولیسم  گلوکز از طریق بهبود اثربخشی انسولین مهم می باشند.

گیاه آلوئه ورا برای درمان دیابت

دارچین

دارچین فواید سلامت مختلفی دارد و به کاهش قند خون و جلوگیری از دیابت کمک می کند. دارچین باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین و در نتیجه کاهش قند خون می شود. البته باید حواسمان باشد که دارچین حاوی برخی مواد است که مصرف زیاد آن می‌تواند سمی باشد.

درمان دیابت نوع دو به وسیله داروهای گیاهی

خربزه تلخ

خربزه تلخ یا کدو وحشی یا کارلا که نام های دیگر آن هستند می تواند به سلول های  بدن برای استفاده از گلوکز و انتقال آنها به ماهیچه ها، کبد و بافت های چربی کمک کند. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. کدو وحشی به علت تلخ بودن اثرات هیپوگلیسمی دارد.

بامیه

بامیه غنی از آنتی اکسیدان است که به کاهش قند خون کمک می کند و علاوه بر آن خاصیت چربی سوزی هم دارد. بامیه کالری پایین و فیبر غذایی بالایی دارد و حاوی پتاسیم، ویتامین B ، ویتامین C ، اسید فولیک و کلسیم است.

گیاه بامیه برای درمان دیابت نوع دو

زنجبیل  

زنجبیل دارای کربوهیدرات و کالری اندکی است و دلیل طعم تند آن هم به خاطر وجود ترکیباتی همچون پتاسیم ، آهن و فیبر می باشد. درون زنجبیل ماده فعالی وجود دارد به اسم جینجرول که  جذب قند در سلول های عضلانی را افزایش داده و به مدیریت قند خون کمک می کند.

چای سبز

چای سبز دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. این نوشیدنی به افزایش سوخت و ساز بدن و مقابله با بیماری های مزمن کمک میکند. مصرف روزانه پودر یا دم کرده چای سبز باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود.

درمان گیاهی دیابت نوع دوم

جینسینگ

جینسینگ قند خون را در مبتلایان به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. این گیاه در تولید انسولین و بهبود مقاومت بدن به آن تاثیرگذار است. جینسینگ در طب سنتی چین بسیار پر کاربرد بوده است و برخی قدمت استفاده از این گیاه را بیش از پنج هزار سال می دانند.

زردچوبه

این ادویه در اکثر غذاهای روزمره ما استفاده می شود. زردچوبه ضد التهاب و حاوی آنتی اکسیدان است و باعث کاهش قند خون می شود. همچنین منبعی غنی از ویتامین B3، کلسیم، روی، نیاسین، پتاسیم و منیزیم است. زردچوبه قند خون را کاهش و میزان ترشح انسولین را بالا می برد و گزینه ای مناسب برای افراد دیابتی است.

درمان دیابت نوع دو به وسیله داروهای گیاهی

مریم گلی

این گیاه معمولا برای درمان گرفتگی عضلات و خونریزی مجاری ادراری کاربرد دارد. مریم گلی حاوی فیتوسترول و خنک کننده است. از مریم گلی به عنوان  پایین آورنده  قند خون نیز استفاده می شود. 

گزنه

در طب سنتی از گزنه به عنوان کاهش دهنده قند خون یاد شده است. عصاره برگهای گزنه نقش درمانی در پیشگیری از تخریب سلول های بتای پانکراس و همچنین کنترل سطح گلوکز خون دارد. بخش های مصرفی این گیاه برگ، ریشه، شیره و دانه آن است که شباهت زیادی به دانه کتان دارد.

درمان گیاهی دیابت نوع دوم

شنبلیله

شنبلیله در اکثر نقاط ایران رشد می کند و به عنوان سبزی داخل وعده های غذایی مصرف می شود. این گیاه دارویی دارای هیدروکسی ایزولوسین است. این آمینو اسید در افزایش تولید انسولین و درمان قند خون موثر است. برای نتیجه بهتر می توانید از دمنوش این گیاه به صورت روزانه پس از وعده غذایی استفاده کنید.

درمان دیابت نوع دوم به وسیله گیاهان دارویی

 

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.