داکتاپمجله سلامت و پزشکیعلائم دیابت نوع 2 در کودکان
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
علائم دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع 2 در کودکان اختلالی است که روند جذب گلوکز در بدن کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر به موقع پیشگیری و درمان نشود ممکن است در طولانی مدت عوارض جدی به همراه داشته باشد. این بیماری اگرچه تا پیش از بزرگسالی چندان شایع نیست اما در کودکان هم رو به افزایش است.

در علائم دیابت نوع دو سلول های بدن کودک به انسولین به درستی پاسخ نمی دهند. انسولین هورمونی است که باعث می شود قند خون برای سوخت رسانی وارد سلول های بدن شود.  اختلال در این کارکرد موجب افزایش قند خون خون یا هایپرگلیسمی می شود که در نهایت می تواند باعث مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، نابینایی و نارسایی کلیه شود

علائم و نشانه های دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع دو در کودکان به صورت تدریجی پیشرفت می کند و ممکن است علائم قابل توجهی مشاهده نشود. همین امر تشخیص آن را دشوار می کند ولی گاها ممکن است با یک چکاپ ساده تشخیص داده شود. 

از علائم معمول دیابت نوع 2 در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  خستگی مفرط

          اگر کودک بیش از حد خسته یا خواب آلود به نظر می رسد ممکن است تغییر در قند خون بر میزان انرژی او تاثیر گذاشته باشد.

  •  تکرر ادرار

 مقادیر بالای گلوکز در جریان خون می تواند منجر به فعالیت بیش از حد کلیه ها و افزایش دفعات ادرار شود.

  •  تشنگی بیش از حد

          کودکانی که بیش از حد احساس تشنگی دارند ممکن است سطح قند خون آنها بالا باشد.

  •  افزایش گرسنگی

در کودکان مبتلا به دیابت نوع دو انسولین در بدن به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرد بدین معنی که سلول ها انرژی لازم برای عملکرد صحیح در اختیار ندارند.

بنابراین کودکان ممکن است بیشتر احساس گرسنگی کنند. این بیماری به نام پولی فاژی یا هایپرفاژی شناخته می شود.

  • بهبود آهسته زخم ها

         زخم ها یا عفونت هایی که در برابر بهبودی مقاوم هستند یا به کندی درمان می شوند ، ممکن است نشانه ای از دیابت نوع 2 باشد.

  • تیرگی پوست

         مقاومت به انسولین می تواند باعث تیرگی پوست شود که معمولاً در زیر بغل و گردن دیده می شود. اگر فرزند شما دیابت نوع 2 دارد ،

         ممکن است مناطقی تیره در پوست او مشاهده کنید. به این بیماری آکانتوز نیگریکانس گفته می شود

علائم دیابت نوع 2 در کودکان

تشخیص دیابت نوع 2  در کودکان

دیابت نوع 2 در کودکان نیاز به آزمایش توسط متخصص اطفال دارد. اگر پزشک کودک شما به دیابت نوع 2 مشکوک باشد ، احتمالاً  آزمایش قند ادرار ، آزمایش قند خون ، آزمایش تحمل گلوکز یا آزمایش A1C را انجام می دهد.

بعضی اوقات چندین ماه طول می کشد تا تشخیص دیابت نوع 2 برای کودک انجام شود.

عوامل خطر دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت در کودکان بیشتر در سنین 10 تا 19 سال دیده می شود.

کودکانی که موارد زیر را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند:

  • خواهر و برادر یا بستگان دیگری با دیابت نوع 2
  • نژادهای آسیایی ، بومی آمریکایی ، لاتین یا آفریقایی باشد
  • علائم مقاومت به انسولین مانند لکه های تیره پوستی
  • اضافه وزن یا چاقی

براساس یک مطالعه در سال 2017 ، کودکان با شاخص توده بدن (BMI) بالاتر از صدک 85، حدود چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. دستورالعمل های فعلی توصیه می کنند که آزمایش دیابت برای هر کودکی که دارای اضافه وزن یا چاقی است و حداقل دارای یکی از موارد ذکر شده در بالا است انجام شود.

عوارض دیابت نوع 2 برای کودکان 

کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 با بزرگتر شدن در معرض خطر بیشتری برای مشکلات جدی سلامتی قرار می گیرند. مشکلات عروقی ، مانند بیماری های قلبی ، یک عارضه شایع در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 است.

عوارض دیگری مانند مشکلات چشمی و آسیب های عصبی نیز ممکن است در کودکان دیابتی نوع 2 سریعتر از بیماران دیابت نوع 1 بروز و پیشرفت کند.

مشکلات کنترل وزن ، فشار خون بالا و افت قند خون نیز در کودکان با دیابت نوع دو وجود دارد. ضعف بینایی و عملکرد ضعیف کلیه نیز در طول زندگی مبتلایان به دیابت نوع 2 دیده می شود.

درمان دیابت نوع 2 در کودکان

پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 در کودکان

درمان کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 مشابه درمان بزرگسالان است. برنامه درمانی با توجه به نیازهای رشد و نگرانی های خاص کودک شما متفاوت خواهد بود. 

بسته به علائم و نیازهای درمانی کودک ، معلمان ، مربیان و سایر افرادی که کودک شما را تحت نظر دارند ممکن است لازم باشد که در مورد روند درمانی فرزند شما برای دیابت نوع 2 مطلع شوند. با پزشک کودک خود در مورد زمان هایی که آنها در مدرسه هستند یا در هر صورت از شما دور هستند صحبت کنید.

همچنین بخوانید : درمان خانگی دیابت نوع دوم 

اندازه گیری قند خون

نظارت روزانه بر قند خون در خانه و اندازه گیری منظم میزان قند خون فرزند شما برای مشاهده پاسخ بدن آنها نسبت به درمان در کنترل و بهبود بیماری تاثیرگذار است. دستگاه اندازه گیری قند خون به شما در بررسی این امر کمک می کند.

رژیم غذایی و ورزش

استفاده از برنامه غذایی نقش مهمی در کنترل دیابت دارد. باید به مقدار کربوهیدرات هایی که کودک شما در طول روز می گیرد دقت کنید.

همچنین انجام فعالیت های ورزشی روزانه به کودک کمک می کند در محدوده وزنی سالم باقی بماند و اثرات منفی دیابت را کاهش دهد.

چطور از دیابت نوع 2 در کودکان جلوگیری کنیم

با تشویق به انجام مراحل زیر درکودکان می توانید به جلوگیری از ابتلا آنها به دیابت کمک کنید:


عادت های سالم را تمرین کنید. کودکانی که وعده های غذایی متعادل می خورند و مصرف قند و کربوهیدرات  تصفیه شده خود را محدود می کنند کمتر دچار اضافه وزن و دیابت می شوند.

حرکت کنید. ورزش منظم در پیشگیری از دیابت نقش مهمی دارد. فعالیت های ورزشی و بازی های خارج از خانه روشی عالی برای تحرک بچه ها است. زمان تلویزیون، بازیهای ویدئویی و صفحات مجازی را محدود و به جای آن آنها را به بازی بیرون از خانه تشویق کنید.

وزن سالم داشته باشید. رژیم غذایی سالم و عادات ورزشی می تواند به کودکان در حفظ وزن سالم کمک کند.

همچنین وجود یک الگوی مناسب برای کودکان نیز مساله مهمی است. با کودک خود فعال باشید و با نشان دادن عادتهای خوب ، آنها را تشویق کنید.

اگر پس از خواندن این مقاله به دنبال راهی برای درمان دیابت نوع دوم هستید می توانید در مقاله چطور با استفاده از گیاهان دارویی دیابت نوع دوم را درمان کنیم اطلاعات مفیدی در این مورد به دست آوردید.

 

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.