داکتاپمجله سلامت و پزشکی8 بیماری شایع جنسی، راه تشخیص و درمان آن ها چیست؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
8 بیماری شایع جنسی، راه تشخیص و درمان آن ها چیست؟

 

بیماری‌هایی که از راه جنسی منتقل می‌شوند یا به عبارتی Sexually Transmitted Diseases که به صورت مخفف STD نیز خوانده می‌شود، بسیار رایج هستند. هر ساله در ایالات متحده میلیون ‌ها عفونت رخ می‌دهد که غالبا به دلیل ناآگاهی افرادی است که در فعالیت‌های جنسی پرخطر شرکت می‌کنند. بیماری‌های جنسی از راه واژن، دهان و مقعد منتقل می‌شوند، اما در مواردی مشاهده شده که بدون دخول و تنها با رابطه‌ی صمیمانه‌ی فیزیکی، مانند نوازش شدید هم منتقل شده‌اند. گرچه این موارد چندان شایع نیستند. 

راه های انتقال بیماری های جنسی

این بیماری‌ها ممکن است از راه شیردهی به کودک و تبادل سرنگ‌های معتادان نیز منتقل شوند. بیماری‌های جنسی همیشه علائم واضحی ندارند و گاهی نیز ممکن است علائم خفیفی داشته باشند، به همین دلیل است که ممکن است افراد بیمار باشند اما از آن اطلاعی نداشته باشند. به همین علت، در صورتی که گاهاً رابطه‌ی جنسی داشته باشید بهتر است که آزمایش شوید. تقریبا همه‌ی بیماری‌های جنسی قابل کنترل و درمان هستند پس اگر بیمار شناخته شدید جای نگرانی زیادی نیست. از طرفی بیماری‌های جنسی قابل پیش‌گیری هستند، پس بهتر است با یادگیری شیوه‌های جلوگیری از خود و شریک جنسی ‌تان محافظت کنید. در ادامه با تعدادی از بیماری‌های جنسی آشنا خواهید شد.


 علائم مشترک بیماری‌های جنسی

رایج ترین علائم بیماری‌های جنسی به صورت ذیل رخ می‌دهند. درد یا سختی هنگام رابطه جنسی یا ادرار در هر دو جنس. جراحت، ورم یا خارش در مقعد، کفل‌ها، ران‌ها یا دهان در هردو جنس. همین موارد در آلت تناسلی یا بیضه‌ها برای مردان و در واژن برای زنان. ظاهر شدن خون یا ترشحات ناشناس از آلت مردانه یا واژن. بیضه‌های دردناک یا ورم‌کرده. خارش درون یا اطراف واژن.

توجه کنید که در بسیاری از موارد ممکن است بیماری بدون نشانه باشد یا نشانه‌های دیگری داشته باشد، درنتیجه برای اطمینان بیشتر بهتر است که این موضوع تحت آزمایش مشخص شود.

1- تبخال تناسلی

این بیماری که بسیار شایع و فراوان است باعث ایجاد جراحت‌ های ورم‌کننده می‌شود. این بیماری بعد از چند هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابد و درمان پزشکی برای آن وجود ندارد اما در دفعات بعدی ابتلا درد کاهش می‌یابد. این بیماری در مادرها برای نوزادانشان خطرناک است. این تبخال ‌ها می‌توانند در ناحیه‌ی تناسلی یا در دهان رخ دهند.

اطلاعات کامل: تبخال تناسلی در مردان و زنان و راه های درمان و انتقال

2- کلامیدیا

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های جنسی کلامیدیا است. این بیماری علی‌رغم قربانی‌های فراوانی که می‌گیرد در بسیاری از موارد حتی علائم خاصی ندارد. اما هنگامی که رخ می‌دهد علائمی که دارد شامل درد در قسمت پائینی شکم، درد یا سختی به هنگام سکس یا ادرار و ترشح مایعات زرد یا سبز از آلت مردانه یا واژن است. در صورتی که این بیماری درمان نشود و تکامل یابد می‌تواند موجب عفونت در پیشاب‌راه، غده‌ی پروستات یا بیضه‌ها شود. این بیماری می‌تواند تا حدی پیشروی کند که منجر به نازایی نیز بشود. از طرفی بیماری التهابی لگن یا همان PID نیز احتمال رخ دادن دارد. در صورتی که خانم بارداری کلامیدیا داشته باشد ممکن است موجب انتقال آن به کودک و در نتیجه سینه ‌‌پهلو یا ذات‌الریه، بیماری‌های چشمی و حتی کوری کودک شود. کلامیدیا به راحتی و توسط آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

 HPV virus

 

3- ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV

این ویروس از طریق تماس پوستی یا جنسی منتقل می‌شود. شایع‌ترین نشانه‌ی آن زگیل روی آلت جنسی، دهان یا حلق است. برخی از شاخه‌های این ویروس می‌توانند منجر به سرطان دهان، فرج، دهانه‌ی رحم، آلت مردانه یا مقعد شود. هرچند درمان به‌خصوصی برای این بیماری وجود ندارد و خود به تدریج بهبود می‌یابد، برای انواع خطرناک‌تر آن مانند HPV 16 و HPV 18 که بیشتر منجر به سرطان می‌شوند واکسن‌هایی وجود دارد.

4- سیفلیس

سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که ممکن از در مراحل اول متوجه آن نشویم. اولین علامت آن جراحتی گرد معروف به شانکر است که در آلت، مقعد یا دهان ظاهر می‌شود. این زخم درد ندارد اما به شدت عفونی و واگیر است. علائم بعدی خارش، خستگی، سردرد، درد مفاصل، کاهش وزن، ریزش مو و تب هستند.

سیفلیس به سادگی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود اما در نوزادان منجر به مرگ می‌شود. در صورت درمان نشدن، مراحل بعدی سیفلیس به کاهش بینایی و شنوایی و حافظه، بیماری روانی، عفونت مغز یا ستون فقرات، مشکلات قلبی و مرگ می‌انجامد.

5- ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV (ایدز)

این ویروس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و فرد را پذیرای بیماری‌های دیگر من‌جمله سرطان می‌کند. اگر کنترل نشود به مرحله‌ی سوم خود که معروف به ایدز است می‌رسد.

علائم ایدز :

  • تب
  • لرز
  • درد و خارش
  • ورم غدد لنفاوی
  • گلودرد
  • سردرد و تهوع 

درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما می‌توان سطح آن را تا حدی در خون پائین آورد که دیگر منتقل نشود.

مطالعه بیشتر: علائم ایدز ، پیشگیری، درمان و راه های انتقال آن

 

6- سوزاک

سوزاک یک عفونت باکتریایی است. عده‌ی زیادی آن را بدون علائم تجربه می‌کنند، اما علائم در صورت وجود به صورت زیر ظاهر می‌شوند.

علائم سوزاک:

  • تراوش مایع سفید
  • زرد
  • بژ یا سبز از آلت تناسلی
  • درد یا سختی هنگام سکس یا ادرار
  • خارش آلت.
  • ادرار بیش‌ازحد
  • گلودرد

اگر این بیماری درمان نشود به نازایی، التهاب تحتانی، یا عفونت در بیضه‌ها، غده‌ی پروستات  یا پیشاب‌راه منتهی می‌شود. این بیماری می‌تواند از مادر به فرزند منتقل شود.


راه های انتقال بیماری های جنسی


7- شپش عانه (یا ناحیه‌ی شرمگاهی)

این شپش‌ها از خون انسان تغذیه می‌کنند. ممکن است خود شپش یا تخم‌گذاری‌های کوچک سفیدرنگ وی در ریشه‌های موهای شرمگاهی دیده شود. این موارد با ذره‌بین معمولی قابل مشاهده هستند.

علائم شپش عانه:

  • به صورت خارش اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد
  • ورم‌های کوچک قرمز یا صورتی در همان نواحی
  • تب خفیف
  • کمبود انرژی و زودرنجی

هشدار: این شپش از طریق لباس، ملحفه یا حوله منتقل می‌شود و بهتر است قبل از آن درمان شود.

8- تریکومونیازیس (تک‌تارچه‌زدگی)

علائم این ویروس که توسط نوعی تک‌یاخته ایجاد می‌شود:

  • ادرار فراوان
  • درد هنگام ادرار یا سکس
  • سوزش یا خارش اطراف واژن یا آلت مردانه یا ترشحات ناشناس از آنهاست

در خانم‌ها این ترشحات بوی نامطبوعی دارد که شبیه به ماهی خام توصیف شده است. این بیماری می‌تواند به عفونت‌های رحمی، التهاب لگن یا نازایی منجر شود و با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.