داکتاپمجله سلامت و پزشکیدیابت ملیتوس (mellitus) چیست؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
دیابت ملیتوس (mellitus) چیست؟

 

دیابت شیرین یا ملیتوس به چه معناست ؟ 

دیابت شیرین یا (mellitus) نوعی بیماری با تنظیم اختلالات متابولیک است ، به ویژه بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) تأثیر گذاشته و این تاثیرات معمولا طولانی مدت است. گلوکز برای سلامتی حیاتی است و همچنین منبع اصلی سوخت مغز شماست. زیرا منبع مهمی از انرژی برای سلول هایی است که عضلات و بافتهای شما را تشکیل می دهند. 

انواع دیابت ملیتوس 

دیابت دارای انواع مختلفی است و هر مدل ممکن است به دلایل مختلف در فرد بیمار ایجاد گردد. که شامل دیابت ملیتوس حاملگی ، دیابت ملیتوس نوع 1 و دیابت ملیتوس نوع 2 می باشد. در واقع مهم نیست که چه مدل دیابتی دارید این بیماری می تواند منجر به وجود قند اضافی در خون و منجر به مشکلات جدی در سلامتی گردد

به صورت کلی دیابت ها دو دسته بندی کلی دارند مزمن و برگشت پذیر 

  • دیابت مزمن که شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است.
  • دیابت های برگشت پذیر شامل پیش دیابت و دیابت حاملگی است.
  • دیابت بارداری نیز در دوران بارداری رخ می دهد اما ممکن است پس از زایمان کودک برطرف شود.

پیش دیابت زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد ، اما به اندازه کافی بالا نباشد که دیابت تشخیص داده شود. پیش دیابت غالباً پیش ساز دیابت است مگر اینکه اقدامات مناسب برای جلوگیری از پیشرفت انجام شود.

همچنین بخوانید : دیابت در بارداری چیست؟ 

 

 

علائم دیابت ملیتوس (شیرین) 

علائم دیابت بسته به میزان قند خون شما متفاوت است. در بعضی از افراد علی الخصوص کسانی که پیش دیابت و یا دیابت نوع دو دارند ، ممکن است هیچ علائمی از خود بروز ندهند. در دیابت نوع یک ، علائم به سرعت ظاهر شده و شدیدتر می شوند. 

برخی از علائم و نشانه های دیابت نوع یک و دیابت نوع دو عبارتند از: 

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • گرسنگی شدید
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • وجود کتون در ادرار (کتون ها محصول جانبی تجزیه عضلات و چربی هستند که در صورت عدم وجود انسولین کافی در ادرار پدیدار می شوند)
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • تاری دید
  • زخم های آرام آرام
  • عفونت های مکرر ، مانند لثه یا عفونت های پوستی و عفونت های واژن

 

دیابت ها معمولا در چه سنینی رخ میدهند ؟  

دیابت نوع یک می تواند در هر سنی ایجاد شود ، گرچه اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. دیابت نوع 2 که نوع شایع آن ، در هر سنی ممکن است ایجاد شود ، اگرچه این بیماری در افراد بالای 40 سال بیشتر دیده می شود.

 

نحوه تشخیص دیابت ملیتوس 

  • علل دیابت نوع یک 

علت دقیق دیابت نوع یک ناشناخته است. آنچه که تاکنون به دست آمده این است که سیستم ایمنی بدن شما - که به طور معمول با باکتریها و ویروسهای مضر مبارزه می کند - به سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. با این کار انسولین به مرور کم شده و قند به جای اینکه به سلول های شما منتقل شود ، در جریان خون شما جمع می شود. تصور می شود که دیابت نوع یک به دلیل ترکیبی از حساسیت ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می شود ، هرچند که دقیقاً این عوامل هنوز مشخص نیست.

  • دلایل پیش دیابت و دیابت نوع دو 

در پیش دیابت ( که می تواند منجر به دیابت نوع دو شود ) و در دیابت نوع دو ، سلول های شما در برابر عملکرد انسولین مقاوم می شوند و لوزالمعده شما قادر به تولید انسولین کافی برای غلبه بر این مقاومت نیست. قند به جای اینکه برای انرژی لازم استفاده شود ، در جریان خون شما جمع می شود. اینکه چرا این اتفاق می افتد دقیقاً نامشخص است ، گرچه اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی نیز در ایجاد دیابت نوع دو نقش دارند. اضافه وزن به شدت با ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد ، اما همه افراد مبتلا به نوع دو دارای اضافه وزن نیستند.

 همچنین بخوانید : علائم دیابت که باید حواسمان به آن ها باشد 

عوارض دیابت ملیتوس 

عوارض طولانی مدت دیابت به تدریج ایجاد می شود. هرچه مدت بیشتری به دیابت مبتلا باشید ( و هر چه میزان قند خون شما کمتر کنترل شود ) خطر عوارض بیشتر است. در نهایت عوارض دیابت ممکن است به ناتوانی شما منجر و یا حتی جان شما را به خطر می اندازد.

 عوارض بلند مدت دیابت ملیتوس عبارتند از : 

  • بیماری قلب و عروقی  

 دیابت به طور چشمگیری خطر ابتلا به مشکلات مختلف قلبی عروقی را افزایش می دهد ، از جمله بیماری عروق کرونر همراه با درد قفسه سینه (آنژین) ، حمله قلبی ، سکته مغزی و تنگی عروق (تصلب شرایین). اگر به دیابت مبتلا هستید ، احتمال وقوع بیماری قلبی و یا سکته قلبی وجود دارد.

  • آسیب عصبی (نوروپاتی) 

 قند اضافی می تواند به دیواره رگهای خونی ریز (مویرگ ها) آسیب برساند این می تواند باعث گزگز ، بی حسی ، سوزش یا درد شود که معمولاً از نوک انگشتان پا یا انگشتان شروع می شود و به تدریج به سمت بالا گسترش می یابد. در صورت عدم درمان ، می توانید احساس خود را در اندام آسیب دیده از دست بدهید. آسیب به اعصاب مربوط به هضم غذا می تواند باعث مشکلات تهوع ، استفراغ ، اسهال یا یبوست شود. برای مردان ، ممکن است منجر به اختلال نعوظ شود.

  • آسیب کلیه (نفروپاتی) 

 کلیه ها حاوی میلیون ها خوشه رگ خونی کوچک (گلومرول) هستند که زباله های خون شما را فیلتر می کنند. دیابت می تواند به این سیستم آسیب برساند. آسیب شدید می تواند منجر به نارسایی کلیه یا بیماری کلیه و نهایتا غیرقابل برگشت شود ، که ممکن است به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز داشته باشد.

  • آسیب چشم (رتینوپاتی) 

 دیابت می تواند به عروق خونی شبکیه (رتینوپاتی دیابتی) آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به کوری شود. همچنین دیابت خطر ابتلا به سایر بیماری های جدی بینایی مانند آب مروارید و گلوکوم را افزایش می دهد.

  • آسیب به پا 

 آسیب عصبی در پاها یا جریان خون ضعیف در پاها خطر عوارض مختلف پا را افزایش و باعث بروز عفونت میشود. این عفونت ها در نهایت ممکن است به قطع انگشتان و یا قسمتی از پا منجر شود.

  • آسیب های پوستی 

شرایط پوست دیابت ممکن است شما را مستعد ابتلا به مشکلات پوستی ، از جمله عفونت های باکتریایی و قارچی کند.

  • اختلال شنوایی 

 مشکلات شنوایی بیشتر در افراد دیابتی دیده می شود.

  • بیماری آلزایمر 

دیابت نوع دو ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل مانند بیماری آلزایمر را افزایش دهد. 

  • افسردگی 

 علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو شایع است. افسردگی می تواند بر مدیریت دیابت تاثیر بگذارد.

با  انواع افسردگی و نشانه‌های آن آشنا شوید

عوارض و درمان دیابت ملیتوس

ﭘﯾﺷﮕﯾری و درﻣﺎن دﯾﺎﺑت ﻣﻠﯾﺗوس 

درمان های غیر دارویی 

دیابت نوع یک قابل پیشگیری نمی باشد با این حال ، تمامی موارد سبک زندگی سالم که به درمان پیش دیابت ، دیابت نوع دو و دیابت بارداری کمک می کند نیز می تواند به پیشگیری از آن کمک کند:

  • غذاهای سالم بخورید

غذاهای کم چربی و کالری و فیبر بیشتری انتخاب کنید. روی میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید.

  • تحرک داشته باشید   

 فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. در بیشتر روزهای هفته حدود 30 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​را در هفته حتما داشته باشید.

  • وزن خود را ایده آل کنید

اگر اضافه وزن دارید ، حتی از دست دادن 7٪ از وزن بدن می تواند خطر دیابت را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد. 


درمان های دارویی 

گاهی اوقات دارو نیز یک گزینه است. داروهای خوراکی دیابت مانند متفورمین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند اما استفاده از دارو نمی تواند جایگزین بهبود دادن سبک زندگی گردد. حداقل سالی یک بار قند خون خود را چک کنید تا بررسی کنید که به دیابت نوع دو مبتلا شده اید.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.