داکتاپمجله سلامت و پزشکیافسردگی چیست، چرا باید آن را جدی بگیریم؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
افسردگی چیست، چرا باید آن را جدی بگیریم؟

 

مهم است که بدانیم اختلال افسردگی یک عادت رفتاری و یا خصوصیت شخصیتی نیست. افسردگی یک بیماری ذهنی و اصلی‌ترین عامل ناتوانی در جهان است.

با وجود اینکه بیش از 265 میلیون کیس شناخته شده در جهان وجود دارد، بسیاری از مردم اطلاعات درستی در مورد این بیماری ندارند و تنها با کلیشه ها‌ی خطرناک و رایج موجود در جامعه آن را قضاوت می‌کنند. 

یکی از این کلیشه های خطرناک به ما می‌گوید که افراد افسرده، آدم های افسرده تنبل و ضعیفی هستند که اگر اراده کننده می‌توانند از وضعیتی که دارند نجات پیدا کنند و به زندگی روزمرگی خود برسند. غافل از اینکه تفاوت مهمی بین «حالت افسرده» و «اختلال افسردگی» وجود دارد. اکثریت ما «حالت افسرده» را در زندگی تجربه کرده ایم اما این حالت موقت است و می‌تواند به راحتی از بین برود. 

اما «اختلال افسردگی» یک اختلال کلینیکی است و نیاز به درمان طولانی مدت دارد و بنا به خواست فرد ازبین نمی‌رود.

درک افسردگی سخت است، زیرا قابل دیدن و لمس کردن نیست، و تنها ذهن شخص مبتلا را درگیر میکند. برای درک بهتر این بیماری نیاز است در مورد علائم، دلایل و نشانه های آن اطلاعات داشته باشیم و در مورد آن بیشتر صحبت کنیم. 

تحقیقات نشان میدهند که صحبت آزاد و راحت در مورد بیماری افسردگی تاثیر مثبتی روی بیمار دارد و می‌تواند به درمان آن کمک قابل توجهی کند. برای مثال، پرسیدن در مورد افکار خودکشی از یک آدم افسرده، می‌تواند ریسک خودکشی در آن فرد را کاهش دهد. 

افسردگی چگونه خودش را نشان می‌دهد؟

با وجود اینکه افراد افسرده علائم یکسانی از خود نشان می‌دهند، تشخیص آدم‌های افسرده از هم کار آسانی نیست. کلیشه‌ها به ما می‌گویند که اگر یک آدم ظاهر ژولیده‌ای نداشته باشد و اهل بگو و بخند باشد، ممکن نیست که افسرده باشد.

اما افسردگی یک جنگ درونی است و به علت فرهنگی که آن را قبیح می‌داند ممکن است به بیرون راه پیدا نکند.

علائم افسردگی

 

افسردگی

 

بنابراین افسردگی علائم زیادی دارد. برخی از نشانه‌های افسردگی شامل:

  • خستگی
  • بی‌حوصلگی
  • تغییر رویه‌ خواب (کم خوابی/پرخوابی)
  • تغییر رویه‌ اشتها (کم‌خوری/پرخوری)
  • احساس بی‌ارزشی
  • اضطراب
  • احساس پوچی
  • افکار خودکشی
  • عدم تمرکز
  • بی‌توجهی به بهداشت فردی
  • ناامیدی
  • ناراحتی
  • تغییر مود
  • اخلال در حافظه
  • کمبود اعتماد بنفس 

 

دلیل افسردگی چیست؟

در گذشته باور بر این بود که افسردگی طی یک فرایند شیمیایی در مغز و تغییر بالانس هورمون‌های نظیر سروتونین و دوپامین اتفاق می افتد، اما امروز می‌دانیم که ماجرا به همین سادگی نیست و افسردگی پیچیده‌تر از آن است که انقدر ساده انگارانه با آن برخورد شود. علایم زیادی در ابتلای افسردگی دخیل هستند، اما دو عامل «ژنتیک» و «محیط» را می‌توان جزو مهم‌ترین دلایل این بیماری دانست. 
 

انواع افسردگی 

  • افسردگی ماژور
  • افسردگی پیش و پس از زایمان
  • افسردگی پیش از قاعدگی 
  • افسردگی مانیک و یا دوقطبی
  • افسردگی سایکوز
  • افسردگی فصلی
  • افسردگی موقعیتی
  • افسردگی مزمن
  • افسردگی آتیپیک

انواع افسردگی را بشناسید

افسردگی را چگونه تشخیص می‌دهند؟

افسردگی

 

اگر «حالت افسرده» شما بیش‌تر از دو هفته همراهتان است و احساس می‌کنید به اختلال افسردگی مبتلا شده‌اید، بهترین و مطمئن‌ترین راه تشخیص از طریق متخصص روانشناس است. بهتر است قبل از امتحان هرچیزی به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کامل شوید. زیرا افسردگی ممکن است عوارض جانبی مشکلاتی مثل کمبود ویتامین دی، ویتامین و غیره باشد. بهتر است قبل از هرچیزی از سلامت بدن خود اطمینان کامل پیدا کنید و بعد دنبال درمان‌های دیگر باشید.

اما اگر در حال حاضر امکان مراجعه به پزشک را ندارید و می‌خواهید قبل از هزینه کردن از وظعیت روانی‌تان آگاه شوید، این لیست می‌تواند برایتان مفید باشد.

دقت کنید که برای تشخیص افسردگی باید حداقل پنج مورد از هفت مورد پیشنهادی DSM-5 را داشته باشید.

 

انهدونیا

انهدونیا واژه‌ای یونانی به معنای «فقدان لذت » است. زمانی که فرد علاقه‌ خود را به کارها، اشخاص، مسائل و دیگر چیزهایی که قبلا او را سر ذوق می‌آورد از دست می‌دهد یعنی دچار آنهدومیا شده ‌است. 

اخلال در الگوی خواب

الگوی خواب ما در سلامت روانمان از اهمیت بالایی برخوردار است. خارج شدن این الگو از حالت روتین نشانه‌ این است که ما تحت فشار روانی هستیم. کم و یا زیاد بودن ساعت خواب در واقع اخلال در الگوی خواب است و این اخلال می‌تواند موجب حاد شدن افسردگی شود. 

تغییر اشتها

از دست دادن اشتها در دوران افسردگی بسیار شایع و مرسوم است و این علامت از شناخته شده‌ترین علائم افسردگی ‌است. اما این حالت در بعضی افراد به شکل معکوس رخ می‌دهد و موجب پرخوری عصبی در فرد می‌شود. هرگونه تغییر در اشتهای معمول باید برایتان زنگ خطر باشد.

اعتماد بنفس پایین

اعتماد بنفس پایین از مسائلی است که مستقیماً توسط افسردگی ایجاد می‌شود. افسردگی شما را وادار می‌کند که تنها اشکالات خود را ببینید، دستاوردهای خود را نادیده بگیرید و احساس بی‌ارزش بودن کنید.

بی توجهی به بهداشت فردی

افسردگی موجب بی‌میلی نسبت به انجام کارهای روزمره می‌شود و این بی‌میلی می‌تواند در انجام روتین‌های بهداشتی روزانه نیز اختلال ایجاد کند. 

زودرنجی و یا کج‌خلقی

اگر تمام اتفاقات، افراد و موجودات جهان موجب آزردگی و کلافگی شما می‌شوند و کوچک‌ترین مسائل موجب عصبانیت شما می‌شود، احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید.

بی‌خیالی

از دیگر اطلاعات غلطی که در مورد افسردگی داده می‌شود احساس ناراحتی بی‌انتهاست. افسردگی می‌تواند موجب بی‌حسی و بی‌خیالی در افراد شود. در این حالت، شخص احساس بی‌تفاوتی و بی‌خیالی می‌کند و دیگر نه از چیزی ناراحت می‌شود نه خوش‌حال.


 آیا افسردگی درمان دارد؟

بنابر گفته‌ی موسسه ملی سلامت روان آمریکا، به طور متوسط ده سال زمان می‌برد تا یک فرد تصمیم بگیرد به دنبال درمان افسردگی باشد.

افسردگی یک بیماری است و باید مانند بیماری با آن برخورد شود. با تصمیم‌های یک‌باره برای خوب شدن و گوش‌زد اطرافیان درباره کنار گذاشتن تنبلی، هیچ بیمار افسرده‌ای درمان نمی‌شود. این راه طولانی است و نیاز به درمان اساسی دارد.

درمان دارویی و جلسات مشاوره رواندرمانی تکمیل کننده‌ یکدیگر هستند و معمولاً مطلوب‌ترین نتیجه را می‌دهند. گروه درمانی، تغییر عادات روزانه و حرکت دادن به بدن از راهکارهای کوچک اما پر اهمیت هستند که بعد از گذشت یک‌ بازه زمانی می‌تواند نتیجه بخش باشد. 

درمان افسردگی با دارو یا مشاوره

گاهی در موارد حاد، پزشک بیمار را به شوک درمانی تشویق می‌کند.

داروهای ضد افسردگی کدامند؟

داروهای افسردگی که از دهه پنجاه میلادی وارد بازار شده‌اند با تغییر روند بعضی از فعالیت‌های شیمیایی مغز به درمان افسردگی کمک می‌کنند.

این داروها اغلب برای کیس‌های نسبتاً حاد تجویز می‌شوند و کارایی مهمی در درمان حملات پانیک، اضطراب، اختلال وسواس فکری، پی تی اس دی و غیره دارند.

 

به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.