داکتاپمجله سلامت و پزشکیدرمان افسردگی با دارو یا مشاوره ؛ کدام بهتر است؟
داکتاپ
نویسنده:
داکتاپ
لایک کردن
اشتراک گذاری
درمان افسردگی با دارو یا مشاوره ؛ کدام بهتر است؟

 

وقتی افسرده هستید، احساس می‌کنید که هیچوقت از زیر این سایه‌ی تیره و تار بیرون نخواهد آمد. اما باید بهتان خبر خوبی بدهیم: حتی شدید‌ترین افسردگی‌ها نیز قابل درمان هستند. فکر نکنید که مجبور هستید با این احساس غم و خمودگی زندگی کنید. اگر فکر می‌کنید به افسردگی دچار شده‌اید و در زندگی عادی شما اختلال ایجاد کرده است، حتماً برای دریافت درمان مناسب اقدام کنید.در داکتاپ میتوانید به  بهترین روانشناسان به صورت آنلاین و حضوری دسترسی داشته باشید. در درمان‌های اصلی افسردگی شامل دارو درمانی و مشاوره می‌شوند که می‌خواهیم در این مقاله ببینیم کدام موثرتر و بهتر است.

اگر با افسردگی آشنایی ندارید ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید.

افسردگی چیست

توصیه‌هایی اساسی برای درمان افسردگی


پیش از این که به سراغ بحث اصلی برویم، بگذارید چند توصیه‌ی خیلی مهم را با هم مرور کنیم. 

 

تا می‌توانید در مورد افسردگی خود تحقیق کنید.

اول از همه باید مطمئن شوید که یک بیماری زمینه‌ای باعث حال بد شما نشده باشد. مثلاً کم‌کاری تیروئید هم می‌تواند باعث ایجاد علایمی مشابه با افسردگی شود. اگر بیماری زمینه‌ای وجود داشت، اول آن را برطرف کنید. شدت افسردگی نیز مهم است. هرچه افسردگی شدیدتر باشد، از درمان‌های قوی‌تری باید استفاده کرد.

انواع افسردگی را بشناسید

 چند روش درمانی را امتحان کنید.

یکی از دشواری‌های درمان افسردگی در این است که علایم آن از شخص به شخص متفاوت است. یعنی اختلال افسردگی هر فرد مختص به خودش است. برای همین نمی‌توانیم از یک روش درمانی برای همه استفاده کنیم. پس چند روش مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام برای شما مناسب است. البته در این مقاله با دید آماری و تخصصی خواهیم گفت که درمان افسردگی با دارو بهتر است یا با مشاوره.

درمان افسردگی با مشاوره و روان درمانی

 

پیدا کردن درمان مناسب زمان می‌برد.

این که چند روش درمانی مختلف را امتحان کنید و ببینید چقدر موثرند، کاری زمان بر است که تمام افراد دچار افسردگی باید انجام بدهند. نومید نشوید و برای راه‌های مختلف حوصله به خرج کنید. 

 

فقط به دارو درمانی بسنده نکنید.

داروهای ضد افسردگی برای رفع علایم این اختلال کاملاً جوابگو هستند ولی معمولاً برای مصرف بلند مدت ساخته نشده‌اند. سایر روش‌های درمانی مثل ورزش، مشاوره یا روان درمانی می‌توانند به اندازه‌ی داروها یا بیشتر از آن‌ها موثر باشند. تازه عوارض جانبی هم ندارند. اگر تصمیم به مصرف داروهای ضد افسردگی دارید، بهتر است در سالم سازی عادات زندگی خود بکوشید و از جلسات مشاوره هم استفاده کنید.

 

حمایت اجتماعی خیلی مهم است.

هرچه ارتباطات اجتماعی خود را قوی‌تر کنید، کمتر در خطر افسردگی خواهید بود و افسردگی شما زودتر بهبود می‌یابد. اگر احساس می‌کنید حالتان خوب نیست، با اعضای خانواده، دوستان یا آشنایان صحبت کنید. این که از کسی کمک بخواهید، نشانه‌ی ضعف نیست و اینطور هم نیست که مزاحم دیگران باشید. گاهی اوقات فقط بازگو کردن مشکل می‌تواند کمک شگفت انگیزی به حال روحی شما بکند.

 

هر درمانی نیاز به زمان و تعهد دارد.

تمام شیوه‌های درمان افسردگی زمان‌بر هستند و گاهی اوقات ممکن است فکر کنید که روند پیشرفت شما به شکل نومید کننده‌ای کند است. این برداشت طبیعی است و گاهی دچارش خواهید شد. روند رهایی از افسردگی اوج و حضیض دارد. درمان افسردگی با مشاوره به دست کم ۶ تا ۱۰ جلسه درمانی نیاز دارد و نمایان شدن اثرات اولیه‌ی دارو های ضدافسردگی نیز ۱ تا ۲ ماه زمان می‌برد.

 

درمان افسردگی با دارو یا مشاوره

 

آشنایی با داروهای ضد افسردگی


داروهای مختلفی برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند ولی داروهای ضد افسردگی مهم‌ترین هستند و دقیقاً برای درمان افسردگی ساخته شده‌اند. داروهای ضد افسردگی به تنظیم هورمون‌ها و مواد شیمیایی مغز (مثل سروتونین) کمک می‌کنند و از این طریق باعث افزایش شادی و کاهش استرس می‌شوند. 

  • داروهایی مثل فلوکستین، پاروکسیتین، سیتالوپرام، بوپروپیون و سرترالین از جمله معروف‌ترین داروهای ضد افسردگی هستند.
  • علایم افسردگی در ۶۰ درصد کسانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، در اولین دوره‌ی درمانی بهبود می‌یابد.
  • اگر می‌خواهید از داروهای ضد افسردگی استفاده کنید، باید حداقل ۸ هفته دارو را مصرف کنید تا اثرات آن را ببینید. گاهی اوقات باید چند نوع داروی ضد افسردگی را امتحان کنید تا دارویی سازگار با شرایط‌تان بیابید.
  • عوارض جانبی: تهوع، استفراغ، افزایش وزن، خواب آلودگی، اسهال، مشکلات جنسی و بی‌خوابی
  • عوارض جانبی حاد بسیار نادر هستند؛ از جمله: مشکلات قلبی، آسیب کبدی، سندرم سروتونین

 


آشنایی با مشاوره و روان درمانی


این دو، روش‌های «درمانِ کلامی» افسردگی هستند و با همراهی مشاور یا درمانگر انجام می‌شوند. به این ترتیب که به صورت انفرادی یا گروهی با مشاور خود دیدار می‌کنید و در مورد مسائل مختلف به گفت و گو می‌نشینید. 

  • معمولاً توسط روانشناس یا روان پزشک انجام می‌شود.
  • معمولاً جلسات درمانی به صورت هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود.
  • رویکردهای مختلفی برای مشاوره و روان درمانی وجود دارد؛ از جمله: روان کاوی، درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان بین فردی و ...
  • مشاوره کوتاه مدت (کمتر از ۶ ماه) و روان درمانی بلندمدت (تا چند سال) است.

 

دارو یا مشاوره؟ مسئله این است


در مورد این مسئله هنوز تحقیقات و بررسی‌های زیادی در حال انجام است و نمی‌توان با قطعیت نظر داد. داروهای ضد افسردگی به سرعت پیشرفته‌تر می‌شوند و پابه‌پای آن‌ها، رویکردها و روش‌های مشاوره و روان درمانی موثرتر و بهینه‌تر می‌شوند. 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ به بررسی ۱۰۰ پژوهشی که در این زمینه انجام شده بود پرداخت. در این مقاله بیش از ۱۰ هزار درمانجو بررسی شدند و نتایج ارزیابی نشان داد که تاثیر گذاری انواع روش‌های روان درمانی و مشاوره با داروهای ضد افسردگی تقریباً یکسان است. جالب‌تر این که نتایج مقاله نشان می‌دهد که روش‌های جایگزین (مثل ورزش کردن) نیز به اندازه‌ی مشاوره و داروها موثر هستند.

 

تاثیر گذاری انواع روش‌های روان درمانی و مشاوره

 

نمودار بالا از مقاله‌ی نامبرده برداشته شده است. محور عمودی نشان‌دهنده‌ی درصد کاهش علایم افسردگی است و روی محور افقی روش‌های مختلف درمان افسردگی مثل مشاوره و دارو قرار گفته است. همانطور که می‌بینید، موثرترین روش درمان، درمان ترکیبی (combination therapy) است که در انتهای سمت چپ از همه بالاتر رفته. در درمان ترکیبی به طور همزمان از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی استفاده می‌شود.

از زمان انتشار مقاله بالا، تعداد زیادی پژوهش صورت گرفته که تقریباً همه‌ی آن‌ها نتایج این مقاله را تایید می‌کنند و نشان می‌دهند که مشاور و دارو درمانی به یک اندازه در درمان افسردگی موثرند.

 

دارو و مشاوره از دید مزایا و معایب

پس تا اینجا نتیجه گرفتیم که درمان افسردگی با دارو و مشاوره تقریباً به یک اندازه موثر است و استفاده هم‌زمان از هردو، نتایج نسبتاً بهتری دارد. در جدول زیر مزایا و معایب هردو را برایتان خلاصه کرده‌ایم تا بتوانید روی مباحث این مقاله یک جمع بندی داشته باشید.

 

مشاوره و روان درمانی

دارو درمانی

هزینه زیاد – متوسط ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در ماه

هزینه کم – حدود ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه

نتیجه‌ی درمان بین ۲ ماه تا چند سال 

حداقل زمان مصرف کمتر از یک سال

عوارض جانبی ندارد

ممکن است عوارضی داشته باشد

حداقل ۴۵ دقیقه در هفته زمان می‌برد

زمان‌بر نیست

می‌تواند مشکلات فکری و احساسی که باعث افسردگی می‌شوند را برطرف کند

باعث حل مشکلات زمینه‌ای نمی‌شود

توسط روانشناس یا روان پزشک انجام می‌شود

فقط روان پزشک اجازه تجویز دارو دارد

رویکردهای متنوع کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارند

داروهای مختلف با اثرات متنوع موجود هستند

نیاز به جلسات هفتگی دارند

در ابتدا به ویزیت ماهانه و سپس دیر به دیرتر (مثلاً ۲ ماه یکبار) نیاز دارد



به دنبال دریافت مشاوره از بهترین پزشکان هستید؟در کوتاه ترین زمان با بهترین پزشکان مشاوره بگیرید.پیشنهاد بهترین متخصصان
دیدگاه ها
اینجا محل درج سوالات پزشکی نیست. به این منظور از قسمت مشاوره استفاده کنید.